Hage/rasthage?

C

cerrox

(vet inte om denna tråden hamnar rätt, vet inte riktigt i vilket forum den skulle läggas, är det fel så ber jag om ursäkt & så får gärna moderatorn flytta den åt mej)

Vad är det egentligen för skillnad på hage & rasthage? Finns det någon? Är en rasthage lite mindre som man släpper ut hästen lite i på dagen & en hage är större som man kanske låter hästen går i dygnet runt? Läste någonstans om det & funderade på om det finns någon skillnande på det? Eller hage & rasthage kan vara vilken hage som helst?

Men hur stor hage/rasthage tycker ni att hästen ska ha, inte för betets skull utan mer hur stort område för rörelsen skull? Främst nu tänker jag på vintern när dom står inne i box på nätterna & ute i hage på dagarna, även rids. Vad kallar ni hage/rasthage? Hur stort är området då?

;) Vilka funderingar egentligen.

Sv: Hage/rasthage?

Jag tror mer att det handlar om olika uttryck.

Vinterhage och sommarhage kallar jag det. ;)

Jag har en stor, fin sommarhage men en liten vinterhage. :crazy: På tok för liten tycker jag men jag har inte mycke att välja på. Den är på ca 1000 kvm till två hästar. Halva hagen är platt och delvis grusad och halva hagen är kuperad.

Jag hade helst haft en rejält stor vinterhage där hästarna kunde röra på sej lite mer fritt men men.....

Jag kallar vanliga hagen som används på vintern 'vinterhage' sen har vi några sommarhagar som är stora och beten, sen har vi några mindre hagar (i lite olika storlekar som ja kallar rasthagar.. Som används när nån häst kanske behöver gå själv pga hälta eller om någon vill ha sina 2 för sej själva eller vad det nu kan vara :)

En hage kan aldrig vara för stor!Att klämma in2 hästar på 1000 kvm är väl ingen hit direkt..Mina 3 delar på 15 000 kvm vinterhage med fält,kullar, skog och en dränerad sandplats vid foderplatsen.Jag önskar att jag hade mer mark till en ännu större hage!

Enligt mig är en rasthage en liten plan hage där vissa sorters hästar får gå för att "rasta av sig", utan att det är så stor skaderisk.
(ex. galoppörer och travhästar brukar ofta ha sådana hagar)

På gymnasieskolan jag gick på hade vi två rasthagar där 6 av hästarna fick gå på vintern (VÄLDIGT små hagar :crazy:)

Om "vanliga" hagar som vi använder brukar även jag säga vinter och sommar/beteshagar, eftersom de används just sommar-vinter. ;)
En hage kan heller aldrig vara för stor.
Ju större desto bättre.
(alt. ju mer kuperad/olika terräng, desto bättre)

Vi har med tyvärr rätt liten vinter hage. Dock dubbelt så "stor" som din Och i granskog. Kan inte ha dem nån annanstans då skulle vi inte ha nåt bete till sommaren. Men det funkar bra. De har rätt mycket att göra med alla träd som ska barkas av :D De går dock bara där de värsta månaderna från mitten på november till april/maj sen får de ut i sommarhagen igen. Rasthagar känns ändå mindre än våran och utan träd och med grusunderlag.

Jag tror mer att det handlar om olika uttryck.

Vinterhage och sommarhage kallar jag det. ;)

Jag har en stor, fin sommarhage men en liten vinterhage. :crazy: På tok för liten tycker jag men jag har inte mycke att välja på. Den är på ca 1000 kvm till två hästar. Halva hagen är platt och delvis grusad och halva hagen är kuperad.

Jag hade helst haft en rejält stor vinterhage där hästarna kunde röra på sej lite mer fritt men men.....

Jag tycker som du, men som de flesta har så har även vi en mindre vinterhage. Tycker cokså att hästar "hamstarar" mer på sin energi under den kalla delen av året, alltså att de ändå faktiskt rör sig mindre i hagarna. Undantag när det kommit nysnö och det är en solig vacker dag, då kan de springa runt en stund, men sedan står de gärna still igen. Så skippa det dåliga samvetet :idea: !

Idag släppte vi dom på ridbanan så dom skulle få springa av sej ordentligt.
Och dom ystra pållarna......tryckte mulen i backen och började äta.;)

En hage är per defintion en inhängnad med betesmark och träd/buskar. Marken är inte tillslätad.

Det som många kallar en rasthage heter fålla. Den har inga träd.

När man pratar om rasthagar så är det troligen inget bete som kan tillgodose hästens hela grovfoderbehov. Storleken brukar vara så att hästen är lätt att fånga in igen utan att behöva gå för många steg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett dilemma som jag kanske kan bli klokare av med hjälp av er. Drömmen är en egen liten gård med välplanerad lösdrift. För att... 2
Svar
30
· Visningar
2 940
Senast: ako
·
Anläggning Hur stort klarar sig era 700kgs hästar på? Jag vet att det är en omöjlig fråga men någon har väl erfarenhet. Min vuxna ardenner/pre kan...
Svar
4
· Visningar
998
Senast: Luff
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig... 2
Svar
28
· Visningar
3 681
Senast: Ceta
·
Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 550

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka