Hage till minishettis

Zolimita

Trådstartare
Nu undrar jag vad ni har för höjd på understa tråden i hagen till era minishettisar och hur många trådar har ni?
Pållan ska få en ny kompis,en minishettis och jag vill ju att hon ska stanna kvar i hagen :smirk:
Har ni starkare ström och hur gör ni på vintern då det är lite sämre med ström på trådarna?
 
Alla shettisar är inte rymmare... :idea:
(jag har själv ett sto som skulle stanna innanför en sytråd om så vore...)

Jag har förvisso inte minishettisar, men väl shettisar av standardstorlek och deras föl (när de har såna) PLUS en flock får i samma hage, där det dessutom går halvblod.
Alltså, mina staket stänger in allt mellan små lamm till halvblodshingsten (likadana staket i alla hagar). Jag har 4 trådar på ca 30, 60, 90 och 120 cm höjd och har inte haft några pållar på rymmen... (inte ens lammen gick ut!)
 
Vet att inte alla shettisar är rymmare,hon som står hos oss nu är inte rymningsbenägen och det är lite dålig sprutt på trådarna...Däremot har jag sett när den blivande kompisen har gått under tråden hos sin nuvarande ägare och strosat omkring utanför hagen.
Skulle hon göra likadant när hon kommer till oss skulle min känsliga hbl-tant följa efter direkt.Det är ju såååå läskigt att bli lämnad ensam i hagen :eek:
 
jag har två shettisar av stor typ (jag har haft mini shettis där) och ett vbl. jag har två trådar: knähöjd och höft höjd och igen ström det funkar super.
(jag brukar dock ha ström men batterierna har gått sönder (allihopa) :()
hästarna har ingen tanke på att gå ut.
men till mini shettisen var jag tvungen att ha stöm.
jag skulle rekomendera att ha den starkaste strömmen några veckor i början när du släpper hästen sedan kan du ha lite svagare och när betet börjar ta slut så sätter du på mer om de ser att dom går emot stängslet.
 
Hej ameo, vad har du för typ utav trådar och har du ström i dem? Isåfall på vilken styrka? :bump:
 
Jag har en höjd på ca 30-50cm från backen till understa tråden och sedan på kanske 50 cm upp nästa och tredje ytterligare 50 cm upp.Min minishettis började rymma då han kom på att det inte fanns någon ström i hagen men när jag kopplat in den så har han stannat inne i hagen.
Jag har vire/ståltråd och ett billigt aggregat.
 
Till min shettis (ca 1 meter i manken) har jag tre trådar (går med nordis och ett fullblod), den nedre sitter på 30cm och sen sitter nästa på 60cm och så har jag en på ca 120cm.
 
jag har ståltrådar MED ström i.
Har faktiskt ingen koll på vad vi har för styrka på strömmen, men det är ett aggregat med relativt bra kräm i - DeLavals, inte "värstingen" men jag tror det är det som är snäppet under...

OBS!
Välj STÅLTRÅD hellre än wire (vajer)!
Varför?
Jo, ståltråden GÅR AV om pålle springer genom den eller fastnar. Wire går inte av utan kan skära sönder hästben fullständigt om man har otur... :crazy:
 

Liknande trådar

Anläggning Jag har de superbekvämt att ha hästen utanför min dörr, hyr en lägenhet på en liten hästgård med stall. Det är min häst och stallägarens...
Svar
19
· Visningar
2 059
Senast: Smurfoff
·
Hästvård Jag tänker att vad kan man så i hagen från juni och sen över sommaren. Vi släpper ju på bete och hans hage ska få vila och växa till...
Svar
4
· Visningar
525
Senast: Blyger
·
Skola & Jobb Då jag inte är direkt anonym här på forumet så vill jag inte gå in i detaljer kring min egen situation. Men jag startar ändå en tråd med...
Svar
1
· Visningar
313
Hästmänniskan Jag miste min häst akut för 2 mån sen. Världens snällaste, finaste och gulligaste kompis sedan 10 år tillbaka.Så älskad.Så saknad.❤️...
Svar
9
· Visningar
636
Senast: yamyam
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp