Hage utan vatten

Såg en några år gammal sida där en kvinna skrev att hon hade mustanger från BLM i USA. Är väl de som är ”vanliga” mustanger?
Vad är skillnaden mellan kigers och vanliga? De har väl samma ursprung (kommer från förvildade tamhästar)?

Kigermustanger är en mustangpopulation som varit isolerad under lång tid (pga geografi), så dom är homogena och rastypiska. Det är en ras, som är godkänd i Sverige. Dom har starkt spanskt påbrå.

Från wikipedia: "DNA testing by the University of Kentucky showed close relation to the Iberian horses brought to the Americas by the Spanish in the 17th century. These distinct horses were separated from the other horses and the BLM placed two groups in separate areas of Steens Mountain to preserve the breed. Seven horses were placed in the Riddle Mountain Herd Management Area (HMA) and twenty in the Kiger HMA.[5]"

Mustang är namnet på alla förvildade hästar i nordamerika. Det har förekommit inblandning av olika hästraser genom åren, av tamhästar som rymt. Men dom flesta har ändå ett hyfsat homogent utseende.

Förvildade 1600-tals spanjorer, kan man sammanfatta Kigers som :).
 
Jag hänger inte riktigt med i det första inlägget här skriver du att du ska försöka ta reda på vem det är som äger de halta hästen, i nästa inlägg skriver du att du försökt tala med djurägaren?


Angående resten - det är inte så att de får hinkar med vatten några gånger om dagen eller har någon vattenkopp/hink/tunna i ligghallen? (mina egna har vintertid en eluppvärmd tunna som står i ett hörn i ligghallen, som inte syns utifrån)

Vet du lite mer exakt hur stor ligghallen är?
Det var någon månad sedan första inlägget och jag har kollat upp det lite närmare. Har hittat ägaren och ska försöka ta kontakt med honom. Ligghallen är öppen mot staketet så man ser hela, det finns inget vatten där. Nu har allt smält och de har åter tillgång till vatten, händer det igen så kommer jag ta tag i det hela!
 
Ja alltså det finns några vildfångade mustanger, Kigers i Sverige :). Men desto fler som är födda i fångenskap och sen importerade, eller födda i Sverige. Jag har en svenskfödd kigermustang.

Jag vet att det finns en vildfångad importerad "vanlig mustang" i norra Finland också, kan ju finnas några här i Sverige med.

Men dom är absolut inte vanliga. Och jag tror inte gemene man kan skilja på en mustang och en långmanad liten varmblodstravare eller korsning.

Så om TS vet att det är mustanger i hagen så måste hen ju veta rätt så mycket om ägaren och hens hästar.
Ja alltså det finns några vildfångade mustanger, Kigers i Sverige :). Men desto fler som är födda i fångenskap och sen importerade, eller födda i Sverige. Jag har en svenskfödd kigermustang.

Jag vet att det finns en vildfångad importerad "vanlig mustang" i norra Finland också, kan ju finnas några här i Sverige med.

Men dom är absolut inte vanliga. Och jag tror inte gemene man kan skilja på en mustang och en långmanad liten varmblodstravare eller korsning.

Så om TS vet att det är mustanger i hagen så måste hen ju veta rätt så mycket om ägaren och hens hästar 😅.
Jag tror det finns några enstaka. Läste för länge sen om nån som importerat några. Fast minns inte var jag läste det.
De få som finns borde redan vara kända av hästfolk i området och LS(?)
 

Bifogade filer

  • CDCC3DCE-E5EE-4A5D-AE10-41E4B0EFD36A.jpeg
    CDCC3DCE-E5EE-4A5D-AE10-41E4B0EFD36A.jpeg
    256,6 KB · Visningar: 171
Det var någon månad sedan första inlägget och jag har kollat upp det lite närmare. Har hittat ägaren och ska försöka ta kontakt med honom. Ligghallen är öppen mot staketet så man ser hela, det finns inget vatten där. Nu har allt smält och de har åter tillgång till vatten, händer det igen så kommer jag ta tag i det hela!
Jag hänger fortfarande inte med. Båda inläggen skrevs 23 mars, dvs samma dag du skrev att du skulle försöka ta reda på vem som ägde den halta hästen skrev du också att du försökt tala med djurägaren.
 
Jag hänger fortfarande inte med. Båda inläggen skrevs 23 mars, dvs samma dag du skrev att du skulle försöka ta reda på vem som ägde den halta hästen skrev du också att du försökt tala med djurägaren.
Men nej! Jag hade gjort ett stavfel i första, ändrade då det, dö står det att jag skrev det vid det datumet!
 
Tråden startade första mars, ja, men de två inläggen (inlägg 7 och inlägg 9) jag citerade och som jag inte hänger med i är båda från 23 mars.
Senast redigerade vid det datumet, som sagt så var det ett ganska konstigt stavfel som jag kände var bra att rätta till. Men bra att du är kritisk och inte tror på allt du läser utan att kolla upp det! Men i det här fallet var det bara en liten redigering i det första av de två inläggen som gjorde att allting blev lite krångligt!🥰
 

Liknande trådar

Hästvård Kommer ut till stallet och hittar min häst med jätte svullna ben på alla fyra, tänk lite lymfangit. Ingen temp, äter ok om än lite...
Svar
18
· Visningar
2 219
Senast: super
·
Hemmet Jag bor i ett 75 kvm stort hus (1.5 plan) på landet. Jag har idag ett värmesystem med en vedpanna i köket som går till ett vattenburet...
2
Svar
27
· Visningar
1 016
Senast: __sofia__
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
2 813
Senast: nullo-modo
·
  • Artikel
Dagbok Jag tänkte ge mig själv en utmaning. Får se om jag tänker anta den… 😉 Jag tänkte att jag skulle skapa ett utrymme där jag bara fokuserar...
Svar
7
· Visningar
784
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp