Bukefalos 28 år!

Jag jag anser inte den är bra och hade aldrig haft så om det inte varit tvunget. Där är skillnaden. Och min har större än 40x 40 men om det är 30 x 70 eller 37 x 65 eller nåt annat mått jag inte exakt utan att mäta (den är inte rektangulär) men ungefär som en 60 x 40 bana. Men det spelar ingen större roll med 20 m hit eller dit för det är och förblir en liten hage och det har en negativ påverkan på en rad aspekter ur hästvälfärd
Det var du som skrev "som en ridbana" och nu ändrar du dig till att den är större men okej. "Som en ridbana" för mig är typ 20*60. Normala mått på en vanlig ridbana. Och nej, även om den är lite lite större än Ts så är det fortfarande väldigt litet.

Och som sagt, Ts hästar ska uppenbarligen inte gå på något bete av förståeliga skäl så lägg ner att hacka på Ts "dåliga hästhållning".

Och nej, jag hade inte haft häst i en sådan liten hage men omständigheterna är som dom är och ibland har man inget val vilket du borde ha förståelse för då du också har hästarna i väldigt liten hage precis som TS.
 
Det är bra med stor hage men verkligheten är en annan. Det är inte många som har mark så hästen kan gå i hur himla stor hage som helst utan några begränsningar.
Var läste du att jag skrev en "en hur himla stoe hage som helst utan begränsningar?

Det låter som du försöler irsäkta oxh ducka för att din häst inte har något vidare bra tillvaro. Har man inte råd att ge hästen en bra tillvaro så kanske man inte ska ha en häst. En hage i storlksordning en ridbana stora delar av året är inte optimalt.
 
Det var du som skrev "som en ridbana" och nu ändrar du dig till att den är större men okej. "Som en ridbana" för mig är typ 20*60. Normala mått på en vanlig ridbana. Och nej, även om den är lite lite större än Ts så är det fortfarande väldigt litet.

Och som sagt, Ts hästar ska uppenbarligen inte gå på något bete av förståeliga skäl så lägg ner att hacka på Ts "dåliga hästhållning".

Och nej, jag hade inte haft häst i en sådan liten hage men omständigheterna är som dom är och ibland har man inget val vilket du borde ha förståelse för då du också har hästarna i väldigt liten hage precis som TS.
Man har alltid ett val.
 
Det var du som skrev "som en ridbana" och nu ändrar du dig till att den är större men okej. "Som en ridbana" för mig är typ 20*60. Normala mått på en vanlig ridbana. Och nej, även om den är lite lite större än Ts så är det fortfarande väldigt litet.

Och som sagt, Ts hästar ska uppenbarligen inte gå på något bete av förståeliga skäl så lägg ner att hacka på Ts "dåliga hästhållning".

Och nej, jag hade inte haft häst i en sådan liten hage men omständigheterna är som dom är och ibland har man inget val vilket du borde ha förståelse för då du också har hästarna i väldigt liten hage.
Jag har inte ändrat något. Jag har skrivit större än 40 x40 och som en ridbana. För mig är en ridbana 40 x 60, men där var det slarvigt för många har ju mindre än så.

Jag hackar inte. Däremot vänder jag mig emot att TS tycker det är helt okej ha hästarna så. Och har konstaterat att vi har olika syn på hästhållning. Sen började du tjafsa
 
Var läste du att jag skrev en "en hur himla stoe hage som helst utan begränsningar?

Det låter som du försöler irsäkta oxh ducka för att din häst inte har något vidare bra tillvaro. Har man inte råd att ge hästen en bra tillvaro så kanske man inte ska ha en häst. En hage i storlksordning en ridbana stora delar av året är inte optimalt.
Ja jag har ju mina hästar tillsammans i alla fall. Alla dom stall med ridhus och allt sånt som har hästar en och en i storlek sjukhage där det kostar skjortan att stå inackorderad bör dom inte heller ha några hästar? Lite större hage kunde jag allt ha om jag haft möjlighet men ingen jättestor med bete dygnet runt då jag inte tycker shettisar ska gå på bete.
 
Ja jag har ju mina hästar tillsammans i alla fall. Alla dom stall med ridhus och allt sånt som har hästar en och en i storlek sjukhage där det kostar skjortan att stå inackorderad bör dom inte heller ha några hästar? Lite större hage kunde jag allt ha om jag haft möjlighet men ingen jättestor med bete dygnet runt då jag inte tycker shettisar ska gå på bete.
Men varför hakar du upp dig på att andra också har dålig hästhållning? Det är ingen ursäkt för att ha det själv. Att ett stort stall där det kostar skjortan att stå har på ett visst sätt betyder INTE att det är bra för hästarna.
 
Men varför hakar du upp dig på att andra också har dålig hästhållning? Det är ingen ursäkt för att ha det själv. Att ett stort stall där det kostar skjortan att stå har på ett visst sätt betyder INTE att det är bra för hästarna.
Jag tycker min hästhållning är bättre än hästar som går själva i varsin jätteliten hage faktiskt.
 
Ja, det kanske motsäger sej en del som TS skriver men det står trots allt att hästarna inte klarar av något bete, och det räcker så tycker jag. Det handlar om shettisar så att inte släppa dom på fullt bete är ganska så ansvarsfullt, det är ändå hästar som har tillgång till en större hage höst vinter och vår. Det är inga hästar som går i en liten hage året runt.

Så igen, lägg ner att hacka på Ts och mena på att det är "dålig hästhållning" när du själv inte har dina hästar på ett bättre sätt.

Och alla har väl för övrigt en förhoppning om mer mark som är perfekt för sina hästar, det är väl inte konstigt. Men att hitta en hage som erbjuder stor yta men inget bete på sommaren är inte lätt.
Det jag tycker blir problematiskt när man diskuterar hagar är att så många använder argumentet att andra också har sina hästar i små hagar - vilket också ts gör. Ingen vågar kritisera för då blir någon sårad eller upprörd, men jag anser att man måste våga vara kritisk och tala för hästarna, då de inte kan.

Normen på hur man har häst, är fel anser jag. Jag vet flera stallägare som har fått bygga om hagarna eftersom hästägarna vägrar använda hagar som är kuperade, har träd eller där det finns en kompis. Man vill ha hästen invirad i bubbelplast, en platt hage ensam och så ska den in innan det blir mörkt. Att ha häst under sådana förhållanden är emot vad all forskning säger att en häst behöver för att må bra och vara hållbar.

Det är inte ok oavsett vilka argument som läggs fram. Det ska vara ett sista alternativ en kort period, inte en lösning som gäller majoriteten.
 
Jag tycker min hästhållning är bättre än hästar som går själva i varsin jätteliten hage faktiskt.

Ja absolut, och dom verkar ju ha det mycket större på vintern, så det finns verkligen hästar som har det värre än dina (det betyder dock inte att man inte kan sikta på att bli bättre).

Men angående din originalfråga:

Din hage är för liten för att gräs ska kunna trivas i den, det är bara att ge upp på den fronten. Det går helt enkelt inte. Vill du ha den "snygg" är det grus eller andra liknande insatser som gäller.

Och man kan göra mycket med liten yta för hästarnas underhållnings skull, vilket även blir dekorativt. Min vinterhage är skitliten, men pga träd, kulle, vindskydd som delar av, innerstängsel som uppmuntrar till rörelse så rör dom sig massor och "har att pyssla med".

Holländarna är fantastiska på att göra dekorativa mini-paddock paradise på liten yta. Ser snyggt ut och är nyttigt och roligt för hästarna. Testa sök på insta med sökordet "paddock paradise".
 
Ja jag har ju mina hästar tillsammans i alla fall. Alla dom stall med ridhus och allt sånt som har hästar en och en i storlek sjukhage där det kostar skjortan att stå inackorderad bör dom inte heller ha några hästar? Lite större hage kunde jag allt ha om jag haft möjlighet men ingen jättestor med bete dygnet runt då jag inte tycker shettisar ska gå på bete.
Jag hade min häst i ett stall med ridhus, och hyfsat stora hagar där det gick flera till många hästar (kanske 10-15), så det är knappast sant att alla stall med ridhus har hästar en och en i sjukhage storlek. Jag har sett många stall med separata hagar för hästar och en hel del med mindre grupper om 2-4 hästar eller så men inget med sjukhagestorlek för hästar, det är i mina ögon en hage på max 30-40 kv. Behöver hästen en sjukhage så är syftet att den inte ska ha utrymme att springa omkring.
 
Jag hade min häst i ett stall med ridhus, och hyfsat stora hagar där det gick flera till många hästar (kanske 10-15), så det är knappast sant att alla stall med ridhus har hästar en och en i sjukhage storlek. Jag har sett många stall med separata hagar för hästar och en hel del med mindre grupper om 2-4 hästar eller så men inget med sjukhagestorlek för hästar, det är i mina ögon en hage på max 30-40 kv. Behöver hästen en sjukhage så är syftet att den inte ska ha utrymme att springa omkring.
Att alla stall med ridhus har hästar en och en har du hittat på själv. Men finns såna stall med små hagar pga utrymmesbrist givetvis och 4 h utevistelse per dag förekommer också.
 
Att alla stall med ridhus har hästar en och en har du hittat på själv. Men finns såna stall med små hagar pga utrymmesbrist givetvis och 4 h utevistelse per dag förekommer också.
Jag är ledsen att jag missuppfattade ditt inlägg, men som någon skrev, två fel gör inte ett rätt. Jag sålde min häst delvis för att jag inte hittade en uppstallning jag tyckte funkade och då stod hon aldrig i en pyttehage utan gräs utan i större hagar med en massa kompisar.
 

Liknande trådar

Gnägg Min häst är rätt så mager och har svårt att gå upp i vikt, och nu har stallchefen tagit bort all hö i dagsgivan i hennes hage och påstår...
Svar
10
· Visningar
1 699
Senast: lizzie
·
Anläggning Jag är eventuellt intresserad av att köpa en fastighet där nuvarande ägare har hästar. Hagarna är på totalt 1000 kvm, uppdelat på två...
Svar
19
· Visningar
1 303
Hästmänniskan Hej! Har fått så bra tips och svar här på bukefalos på alla mina tidigare funderingar och frågor.. så kör en fråga till. 😝 Jag är ju...
2
Svar
20
· Visningar
1 037
Senast: Oknytt
·
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
742
Senast: valy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp