BRAGO

Trådstartare
Strykkappor eller senskydd (fram och bak)? Vad är att föredra? Där jag jobbade förr hade vi alltid strykkappor, men senskydden borde väl skydda mycket bättre? Vet inte om det finns nackdelar med dem i hagen, så vill gärna höra lite erfarenheter :)

Han ska ha dem ett tag nu i vinter när jag ska släppa ihop honom med ny kompis, plus under brodd-perioden då han är lite klantig av sig. Går ute ca 08-14. Boots har han på sig runt om som det är redan.

Tacksam för svar!

Sv: Hagskydd

Jag hade hellre lindat eller haft damasker. Senskydd på för länge är inte så jättebra.

Min erfarenhet är att senskydd kan bränna rejält på benen och man får in en häst med stocktjocka ben om man har otur. Skulle aldrig ha skydd av något slag i hagen på mina hästar som har resår i spännena, tycker att olycksrisken är för stor. Lindor känns spontant också ganska riskfyllt om de går upp och hästen trasslar in sig mitt i en lek.

Delvis kl

Jag har glömt senskydden på flera gånger efter ridning :o och då har hästen stått med dom i hage, sen box och sen hage igen. Ingen av de gångerna har hästen fått sår eller annat av dom, flera olika hästar kan tilläggas. Antar att jag bara haft tur eftersom jag mycket väl kan tänka mig riskerna, men tänkte nämna det iallafall att det inte måste bli så :)

Själv hade jag nog valt damasker. Vet inte hur sådana där heltäckande skydd dom brukar ha i westerngrenen funkar? Dom skyddar ju mer isåfall menar jag.

Vet inte hur sådana där heltäckande skydd dom brukar ha i westerngrenen funkar? Dom skyddar ju mer isåfall menar jag.

Antar att du tänker på t.ex. Professionals choice (Bild från Google). Spontant tänker jag att de lär vara jobbiga att hålla rena om hästen har dem i hagen (tänker på lera, i första hand).

kl

i sånt fall låter ju strykkappor bättre än senskydd då? vill inte ha lindor eftersom att det är stallpersonalen som kommer ta av och på skydden, och alla kan linda så olika. strykkappor är ju lätt att ta av och på, bara de inte drar åt dem för hårt. så håller med om att resårgrejen känns lite oroande.

hur menar ni med damasker? är det såna som är i ett stycke och man fäster kardborren på själva skyddet där det passar, typ som PC?

Jag hade kört med damasker eller skydd gjorda för att ha i hagen.

Damasker med ludd, finns massor av varianter tex Event, Hööks osv är faktiskt ganska bra och det blir inte så mycket tryck. Köp 2 uppsättningar så att du kan tvätta dem.

Sen har jag hagskydd från Equilibrium som är bra. Jag har mina när min häst ska gå lindad av sjukdomsskäl och de sitter väldigt bra. Dock är de inte att rekommendera om man har väldigt lerigt då de går långt ner.

Helst undviker jag skydd i hagen, det är så lätt att de får skav.

Jag hade såna på min sprättiga unghäst. Var bara spola av med vatten och hänga torka över element i sadelkammaren :) Torkade snabbt

Googla damask häst så kollar du på bilderna högst upp åt både höger och vänster :) Vita kanske inte är så praktiskt men det finns båder bruna och svarta till ett bra pris..

Precis sådana! Jo leriga ka jag tänka mig att dom blir, men finns ju likadana i glansigt material som ju borde funka att spola av och torka över natten. Damasker med fårskinn borde ju bli kladdiga dom med..

Min erfarenhet av skydd i det utförandet (har dock ej haft P.C.) är att de torkar rätt långsamt och därmed inte är de roligaste att göra rent. Lera och väta ger lätt skav, så jag skulle vilja ha skydd som snabbt torkar i hagen.
Enligt Yttik är de från P.C. ju emellertid smidigare (torkar fort).

Beror väl på hur man torkar :) Mina hängde på balsnöre över element i varm sadelkammare. En kompis hade sån där skotork åt sina.
Hänger man dem i stallet lär de inte torka fort så här års :)

Jag har alltid använt senskydd i hagen på hästar som lätt trampar sig fram m bak eller häst m tåbrodd i bak. Har aldrig haft problem med svullna ben eller sår. Har däremot haft en häst som lätt fick skav, då körde jag med senskydd som ser ut som Pessoas senskydd med ventilation.

Har provat använda P.C.skydden i hage, men det är ingen höjdare. Lerperioden säger sig självt varför, vintertid blir de blöta av snö o blir snortunga, sommartid blir det jättevarma under.

Liknande trådar

Utrustning Jag har velat fram och tillbaka en tid gällande att hålla vår ponny barfota. Vi tog av skorna bak för en tid sedan och har jag nog...
Svar
8
· Visningar
854
Ekonomi & Juridik Jag har ett ämne som jag gärna vill höra andras synpunkter kring då jag själv inte riktigt vet hur jag ska tänka, hittade ingen annan... 2
Svar
36
· Visningar
3 665
Senast: 13579vas
·
Utrustning Tjo, jag sitter och velar på om jag ska skaffa mig en ridkjol, men det finns ju några olika sorter. Jag har ridit i min regnrock ett par...
Svar
8
· Visningar
919
Senast: Fiorano
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig... 2
Svar
28
· Visningar
3 567
Senast: Ceta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Tråden för spår