Sv: Hakar

Har missat hur gammal din häst är men fram till de är ca 5 fäller dom ju mjölktänder, sånt orsakar ofta lite rabalder i munnen.
Hakar kan komma ganska snabbt men det finns metoder att raspa på som innebär att man kan fördröja utväxten av nya hakar, men om du tycker om din veterinär du använder nu finns det ingen anledning att byta tycker jag.
Be din vet. kolla extra efter foderfickor fallifall han/hon inte har reagerat över det innan.
Om din häst har vargtänder borde den som behandlat din häst upptäckt det med en gång.
Anledningen till att den tuggar lustigt kan ju vara vassa kanter med såriga slemhinnor som följd, du vet ju själv vad jobbigt det är när du tex bitit dig i kinden. Det blir ju jätte irriterat när man äter. Be din vet kolla vassa kander samtidigt, allra helst längst bak på molarerna (de tre sista tänderna)
 
Sv: Hakar

Hon är 12 år.

Tack snälla för allt du har skrivit!
Det ska bli spännande att se vad vet. hittar nästa onsdag. Han är väldigt noggran när han undersöker, och har aldrig reagerat över foderfickor, det har "bara" varit hakar. Det var iofs inte så "bara", eftersom hon fått sår i munnen av dom :( (Då i maj förra året, när jag tog ut han första gången)
Har som sagt haft ute andra veterinärer varje år som raspat lite och sagt att hon är sååå fin i munnen :devil: , och så hade hon ONT! Tycker det är märkligt att de kan ha missat hakarna i antagligen flera år!! Behöver väl inte nämna att jag aldrig mer tar ut nån av dom va?


Och om det INTE skulle vara tänderna som spökar, ja då har hon ont nån annanstans med tanke på hur hon beter sig i ridningen, hoppas bara att det är nåt "enkelt".

Tack igen :bow:
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hakar

Vi såg inga foderfickor, bara symtomen som nån skrev, dvs höbollar. men denna häst spottade inte ut bara EN boll, utan MASSOR. Så nån enstaka ska väl inte vara nån fara(?), då min nuvarande häst kan göra så då och då, men nu vet jag ju hur han ser ut i munnen så det är ingen alls fara. Han gör väl bara så :confused:

(Vetrinären som var ute flertalet gånger såg inte heller nåt. Varken foderfickor eller tandfel. Säkert en ""miss"" av just den här vetrinären..
För när TL kom ut och öppnade munnen på hästen (fö utan tandstege, men det har han aldrig, funkar ändå utmärkt..) sa han efter en snabbtitt "det här får vi kolla på kliniken, det ser inte alls bra ut".
Efter klinikbesöket skickade han oss till "No1 i sverige på tänder" ;) för ett till utlåtande,(vilket var i princip samma som min TL) och resten har jag ju berättat.)


Hoppas det ordnar sej för sej och din häst!
 
Sv: Hakar

Tack, ja det ordnar sig säkert! :bow:

Tömkörde idag med sidepull, och det gick skapligt faktiskt.Hon gapade lite ( hon fattade väl inte att det var bettlöst :D ), men inga huvudkast och trippa på sidan.

En vecka kvar drygt, sen vet jag tandstatusen ;)
 
Sv: Hakar

Min tjej får vääldigt fort hakar i munnen , dem växer snabbt..
Och min vet. sa att som tidigast skulle jag ringa honom igen efter 6 månader , för att fixa dem igen ..
Och dem får hon LÄTT alltså..:S
 

Liknande trådar

Hästvård Hej på er, I väntan på att veterinären ska ringa upp så lägger jag upp en tråd här i hopp om att någon kan ge mig lite råd. Bakgrund...
Svar
4
· Visningar
904
Senast: netschjen
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
10 501
Utrustning Långt inlägg! Vår ponny är rätt känslig i munnen. När vi köpte henne i februari förra året så kollades hon och åtgärdades i munnen av...
2
Svar
31
· Visningar
3 929
Senast: Kristall10
·
Hundhälsa Hej! Skriver här för att höra om någon varit med om något liknande. Brukar ju finnas klokt folk här inne som kanske har erfarenhet om...
Svar
13
· Visningar
4 438
Senast: Dopy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp