FUNNY

Trådstartare
någon som har eftarenhet av vad det är och hur det påverkar hästen?
Min nya tilltänkta häst är precis veterinärbesiktigad där hon som enda anmärkning fick "tendens till hakbett". Jag var själv inte med o därför frågar jag er innan jag ringer veterinären o kanske frågar om en petitess:o
 
Sv: Hakbett

När hästen har hakbett har den förmodligen lite överbett, då slits inte bakersta tanden utan den växer till en spets som i värsta fall kan bli så lång att den sticker in i tandköttet. Prata met vet el hästtandläk och åtgärda. Man nyper av dem eller slipar ner. Vårt fullblod hade detta och det gick jättebra att fixa.
 
Sv: Hakbett

kl

Hakar får de i tänderna längst fram (direkt efter lanerna) - ramper i tänderna längst bak.

Sköter du din tandläkare som du ska så bör det inte vara några problem.
 
Sv: Hakbett

min hfår hakar om han inte besöker tandläkaren var 9 månad numera..innan var det var 6:e

>fråga vet hur stora de är,fråga när tänderna var vigjorda sist
 
Sv: Hakbett

Eftersom hästen ifråga endast är 4 år så förutsätter jag faktiskt att tänderna inte är fixade någon gång.
Då var det som jag misstänkte att hon har lite överbett vilket gör att tänderna inte slits som de ska så att hon kanske lite lättare får hakar då än vad normala hästar har.

Tack för alla era svar :bow:
 
Sv: Hakbett

Borkan skrev:
Sköter du din tandläkare som du ska så bör det inte vara några problem.

hehe.. hur sköter man sin tandläkare? fyra fodringar om dagen? min sköter sig ganska bra själv:rofl:

Kunde inte låta bli.... förlåt :angel:

:bump:

// F
 
Sv: Hakbett

Jag skulle närmre vilja säga fri tillgång på grovfoder:banana:
/Anna med 30 åring som har jättebra tänder :rofl:
 
Sv: Hakbett

NEJ NEJ NEJ!!!

H*n måste borstas varje dag, få minst 3st chokladkakor och så ska h*n ju förstås borstas tänder på... :crazy: ;) :D :cool:
 
Sv: Hakbett

FUNNY skrev:
Eftersom hästen ifråga endast är 4 år så förutsätter jag faktiskt att tänderna inte är fixade någon gång.
Då var det som jag misstänkte att hon har lite överbett vilket gör att tänderna inte slits som de ska så att hon kanske lite lättare får hakar då än vad normala hästar har.
Utfodringen kan faktiskt spela viss roll, om hästen har höhäck/-nät eller fodras på golv/mark när den får sitt grovfoder. Hästen sliter tänderna fel om den utfodras så den måste höja huvudet för att äta.
 

Liknande trådar

Hästvård het o älskar hoppning. Snäll och lugn i hantering, behöver inte ens bindas upp i stallgången. Till bara för några veckor sen fick man...
Svar
19
· Visningar
1 490
Ekonomi & Juridik Kanske en märklig fråga. Men anta att man, pga att man saknar förtroende för en veterinär av olika orsaker, bestämmer sig för att byta...
2
Svar
27
· Visningar
1 714
Senast: Sirap
·
Hästvård Jag undrar om någon av er gjort/gör det på era hästar. I så fall får ni gärna svara på nedanstående frågor. Ilöpande text eller...
Svar
5
· Visningar
675
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Börjar misstänka starkt att min häst har magsår och har troligtvis haft det länge. 🙁 Har frågat veterinären förut om det kan vara det...
Svar
3
· Visningar
537
Senast: Murray
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Kattsnack 10
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp