• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare MILLA62
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 9
  • Visningar Visningar 1 349
M

MILLA62

Nosrem?

SKA MAN HA DET FÖR ATT ''STÄNGA'' IGEN MUN PÅ ''GAPANDE HÄST? :crazy:

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hakrem?

du menar nog käkremmen? den är ju bara där för att typ, hålla fast tränset så att det inte går att dra av, den behövs inte, för om det är så att hästen fatsnar med tränser så är det ju bättre att det åker av än att hästen får panik när den sitter fast. den uppfyller ju ingen annan funktion.

sen har du ju nosremmen, den behövs inte.

sen en snok, den har man ju om hästen gapar och tuggar med jätte öppen mun och räcker ut ttunan och har sig, så om du har användnign för den, då behöver du ju även en nosrem.

men vilken av dessa var det du menade? eller menar du nån helt annan rem?

sen

Om du menar nosgrimman så kan den förstås dras åt för att hindra en häst att gapa. Ett annat sätt är ju att kontrollera vad som får hästen att vilja gapa - är bettet bra tillpassat? Är hästens tänder och munhåla undersökta av veterinär med intresse för hästtandvård? Hur är ryttarens hand?

Sv: Nosrem?

nej, man ska kolla efter orsaken..
hästen vill kanske komma undan från arbete, så arbeta mer med skänklar om mindre med handen, och prova en remontnosgrimma, det använder man på unghästar för att få dem att lyssna bättre..

dvs detta görs givetvis efter det att du kollat tänder och ryggrad efter felaktigheter och smärta där..

Jaaa...vad har man den annars till, prydnad???
Nu menar jag INTE att man ska göra det utan att se varför det nu skulle behövas, men det är ju faktiskt det som den remmen är till för det går ju inte att förneka.....

Man har väl nosgrimma för att hästarna inte ska gapa så du kanske kan spänna in den ett hål eller två ?

Jaja,,det jag menade var ju om man verkligen SKA ha nosgrimman,till dess funktion,istället för att fråga sej VARFÖR h*n gapar,,,
suck,,, :D
om det är för att komma undan arbete!!som ju nån nämde,,för mun är kollad!!om det då blir bättre med nosgrimman,,, :crazy:

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Utrustning Min ponny är en MAXAD C ponny som är väldigt pigg men extremt känslig. Jag håller på att försöka se över hans bett då han har väldigt...
Svar
7
· Visningar
492
  • Låst
Utrustning Vad behöver jag för utrustning för att lägga i tappade broddar på hästen? Min häst tappar snabbt broddar med nuvarande hovslagare vilket... 5 6 7
Svar
132
· Visningar
4 911
Senast: Görel
·
Utrustning Hejsan! Jag har en 2-åring som jag ska börja vänja in med bett. Veterinären var och tog 2 vargtänder i april så hon är undersökt i...
Svar
14
· Visningar
1 779
Senast: cirkus
·
Dressyr Min häst har en tendens att börja tugga på bettet (läs öppna och stänga munnen) när han tycker att saker är jobbigt/han tar i. Det...
Svar
9
· Visningar
556
Senast: Elo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Dalmatiner
  • Leverera valp vid 12 veckor?