Hål i huvudet!

Enya

Trådstartare
I dag visade mellanbarnet att han är en riktig tuffing när det gäller! Jag och min mamma lämnade barnen hemma hos mig med min syster och när hon var på toa passade sonen, Isaac som är snart 5 år, på att trilla av gungstolen och slå huvudet i elementet. Min syster var på plats på studs och det första hon såg var en stråle blod forsa ut från huvudet:eek: Hon slet åt sig tvättlappar och tryckte med storebror Erics hjälp dem på huvudet medan hon ringde mig så vi fick komma dit och se om vi behövde få såret sytt. Det var inte djupt men glipade så jag trodde att de behövdes tejpas igen typ, så vi släpade med oss Isaac till vårdcentralen vi tillhör och sa vad det gällde. Det visade sig att det behövdes sys, med ett stygn.

Han var så duktig, sa inte ett knyst och satt så fint! :love: Detta till trots att han aldrig träffat läkare tidigare ( om vi räknar bort hälsokontrollerna på bvc samt läkaren som kollade om han utvecklades normalt när han var året) :D Han har bara varit förkyld i sitt liv, aldrig haft magsjuka eller liknande ens!

Jag och min mamma förklarade att läkaren skulle laga hålet i huvudet så det inte skulle blöda mer, mamma visade honom med fingrarna lite i sär och sa att hans sår var öppet och att det skulle lagas så det blev stängt och förde då ihop fingrarna. Vi undvek att säga att läkaren skulle sy med nål och tråd i hans huvud, sånna upplysningar tar man efteråt:D När sköterskan kom in sa hon klart och tydligt att läkaren skulle brodera korsstygn i huvudet på honom..... ingick inte lite finkänslighet inför barn i utbildningen? Sedan tyckte hon att såret behövdes lindas och försökte linda om hela huvudet på honom men det vägrade han. När jag sa att hon bara behövde tejpa om det lite så tyckte hon att det fäster ju inte så bra i hår. Kanske inte men det blir sittande en stund i alla fall om det nu skulle vara så tvunget att vara omlindat..... Tejpen sitter kvar ännu på honom så visst höll det:D

Läkaren undrade vilken läkare vi har så då fick jag smått generat förklara att jag fått tilldelat mig en läkare nu ( som jag pratat med i maj och fått astmamedicin utskrivet av till mig dock) men att vi liksom aldrig är sjuka eller skadar oss så vi brukar inte gå dit. Sist jag var hos läkare där var 2005 för nässeutslag som inte ville gå bort med receptfria medel. Innan dess var 2002 när jag blev sydd på låret upp mot rumpan med 15 styg:rofl: Och som sagt barnen har aldrig behövt gå dit :D

Jag tog upp att Isaacs pappa hade en blodsjukdom som innebar att blodet typ var för tjock och koagulerade lite som det själv ansåg vara nyttigt, och han gick på waran för det och att jag skulle vilja få det kollat på sönerna också. Vet att någon säger att den är ärftlig och någon säger att den inte är det. Läkaren skulle kolla i pappans journaler om vad hans sjukdom heter ( har inte ens jag nån aning om) och återkomma om det till mig. Att Isaac slog huvudet kändes inte så farligt, var ju inte alls djupt och han mådde bra. Men jag blev gräsligt påmind om att blodets tjocklek har betydelse för att kunna leva, och att jag tidigare fått rådet av en läkare att kolla upp sönerna när de blev lite äldre. Kanske dags för det nu.

Hur är det med era barn? Har de gamla ärr de kommer kunna skryta om när de blir äldre? :idea:
 
Sv: Hål i huvudet!

Påminner om min 6 ½ år gamla dotter för ett par veckor sen.
Jag sitter uppe på balkongen och hon är ute med grannen och cyklar nere vid stallet.
Jag hör rätt vad det är ett gallskrik och så hör jag grannen säga:
- Oj.. det blöder visst ganska mkt där. Ta detta och gå in till mamma så hon får titta.
SHIT, tänker jag och dånar ner igenom hela stora huset och ut.
Vi möts väl i dörren på ett ungefär.
Hon har då vurpat med sin cykel och fått styret i hakan så det är en glipa.
Jag ser ju direkt att det är inte stort, men glipar köttigt och behövs nog läggas ett / ett par stygn,
Ringer maken som har min bil, så han kommer hem från jobbet och hämtar upp stumpan.
Jag har ringt och blivit slussad emellan akuten, vårdcentralen och barnmottagningen ett X antal ggr.
Till slut fick jag be tanten i VÄXELN ta ett snack med dem på akuten för ingen kunde hjälpa mig.
(Akuten hänvisade till barnmottagningen, men de hade inte utrustning för att sy så de hänvisade till VC, men vårdcentralen var på möte till kl 14. klockan var då 12)
Så efter att tanten i växeln förklarat läget och jag hade ganska bra koll på sårets omfattning så fick hon komma in till akuten för att sy.
(Hade jag inte VETAT att det behövdes sys, så hade jag blivit hänvisad till att avvakta till VC kl 14.oo. Tur man är USK och kan avgöra skador i såna lägen. :bow: )

Hon hade kommit in till akuten, fick vänta en liten stund, sen hade hon fått en spruta.
Hon sa inte ett pip.
Så tapper.
Läkaren hade sagt: - du får gärna gråta om du vill...
- Nää, det vill jag inte.. :love::crazy:

Lilla stumpan.

Usch vad rädd man blir när det händer.
Tiden bara stannar tills man är framme och alla tankar som susar förbi inne i skallen.
Usch. Det är det allra värsta med att ha barn.
Tanken på att de kan skada sig.
Tur det går bra oftast,.

*peppar peppar*
 
Sv: Hål i huvudet!

Sebbe har ett ärr i pannan, som faktiskt knappt syns ens längre - trots att det var ett rejält sår från början.
Sen kraschade han med stengolvet i full fart, utan att ta emot sig, och slog upp ett stort jack mellan näsbenet och ögonbrynet. Det är fortfarande knallrosa. Läkaren ville sy 2-3 stygn där, men Sebbe vägrade så det fick tejpas..

Sen har han en liten inbuktning/märke bredvid ena ögat, som jag inte alls vet varifrån det kommer faktiskt.
 
Sv: Hål i huvudet!

Åh, stackars din tjej! :eek: Men vad duktig hon var! Ibland blir jag så imponerad av barn, de finner sig i så mycket egentligen!

Tanken på att de kan skada sig är värst, men som tur är brukar det mest vara blåmärken här:D

Detta såret kände jag mig inte direkt orolig för, såg med detsamma att det inte var djupt eller så och han mådde bra. Hade det suttit på mig så hade jag inte åkt i väg alls, såret hade ju läkt ändå. Men nu var det ju på sonen så då tyckte jag att det var bättre att kolla upp det. Han är lite stolt över sitt hål i huvudet :o Sköterskan frågade vad som hänt och då sa han att " jag har fått ett hål i huvudet, som behöver lagas", så enkelt liksom! :D
 
Sv: Hål i huvudet!

Sebbe har ett ärr i pannan, som faktiskt knappt syns ens längre - trots att det var ett rejält sår från början.
Sen kraschade han med stengolvet i full fart, utan att ta emot sig, och slog upp ett stort jack mellan näsbenet och ögonbrynet. Det är fortfarande knallrosa. Läkaren ville sy 2-3 stygn där, men Sebbe vägrade så det fick tejpas..

Sen har han en liten inbuktning/märke bredvid ena ögat, som jag inte alls vet varifrån det kommer faktiskt.

Oj, han har hunnit med massor redan :D
Hur är det annars när han slagit sig, är han en sån som gråter lite och sedan är det bra OCH GLÖMT och så gör han om samma sak igen? Mina söner är lite så, vadå trilla och slå sig, om man klättrar upp i trädet igen så kan man knappast trilla ner och slå sig på samma ställe en gång till :angel:

Jag är faktiskt förvånad över att mina barn inte skadar sig oftare än vad de gör. Eric åkte för några veckor sedan in i en piggig buske ( när han hjälpte min syster att gå ut med hennes hund och hunden fick syn på en annan hund) och rev sig på kinden. Isaac rev sig för någon dag sedan när han krockade med en gren i all hast när han skulle klättra i träd :D
 
Sv: Hål i huvudet!

Nä, vad de kan vara tappra de små när det väl gäller.
:bow:

Så fort jag såg såret blev jag väldigt lugn.
Men jag hörde på hans röst att han blev orolig och sen innan jag var framme och kunde se själv.
Det var det värsta.
Det hade ju såklart funkat att inte sy, men just när det är i ansiktet vill man gärna att det ska bli fint..
Och sen var det en rejäl köttbit som glipade. Men det slutade blöda fort.

Tur att det gick så bra för din lillkille tack och lov. :bow::love:
Element är hemskt hårda och med vassa kanter.:crazy:

Säger som dottern:

' Dumma CYKEL! ' (element i ditt fall ;) )
 
Sv: Hål i huvudet!

Däremot makens ena son.
Han har råkat uit för det mesta tror jag.

När han var liten åt han svamp på dagis så han fick åka ambulans och käka kål och kräkas ut en bit av en helt ofarlig svampsort.

Han fick inflammation i bäckenet när han bara var några år gammal.
Oxå så gudomligt tapper.
Minns hur han låg där med bara massa slangar och så ont så han kunde inte röra sig.

Sen när han var 5 år el nåt så bröt han lårbenet.
Därav en hel massa skruvar inuti och långa ärr på benen.

Undrar vad det blir härnäst..

Har precis för mig att det var nåt mer.. :angel::D
Jag får återkomma om jag kommer på det.
 
Sv: Hål i huvudet!

Först och främst, stackars din syrra att detta hände just när hon passade! Det är man ju alltid så rädd för när man passar andras barn, att något ska gå galet! Tur det gick så bra som det gick och jag kan berätta att jag typ har gjort precis likadant!

Jag hoppade omkring på stolarna vid köksbordet och trillar ner och slår huvet i elementet, mitt på där bak. Det forsar blod och min pappa som svimmar av blotta åsynen av blod var ensam hemma med mej. Han stoppar ner mej i badkaret för att skölja rent det men får själv sätta sej ner på golvet för att inte kollapsa :D
Som en ängel kommer farmor in genom dörren, ingen vet varifrån hon kom (eller jo, antagligen genom ytterdörren, men vi hade inte hört det) och spolade av mej, tejpade lite och fixade till mej! Vi åkte inte ens in till vårdcentralen men det var bara ett jack. Sen i flera veckor fick jag ha ett pannband på mej i skolan (tur det var poppis då på 80-talet :D) för att hålla fast kompressen där bak tills det läkt!
 
Sv: Hål i huvudet!

Oja, han bara hoppar på det igen :crazy: Ramlar, slår sig, gråter och sen är det full fart igen inom 2-3 minuter max...

När han slog upp jacket vid ögat så verkligen forsade det blod. Hans tröja, min tröja, golvet, hans pappa, våra händer.. ALLT ar täckt i blod. Tryckte man runt såret glipade det rakt in, ca 1 cm brett. Det var ungefär 1½-2 cm långt, svårt att uppskatta när blodet rinner sådär.. Jag lyfte upp honom, sprang och hämtade hans pappa (Som varit sjukvårdare i lumpen och så..) som fick torka rent, tejpa fast kompress och sen körde jag in till akuten direkt. Det såg ut som ett massmord begåtts i min direkta närhet typ. Sebastian blev såklart superledsen, men efter ungefär 5 min var han en solstråle igen - trots att det där måste gjort riktigt ont.

Jag skar mig i fingret idag, och det gjorde ont i säkert 2 timmar efteråt :o Hade jag inte varit borta, hade jag gnällt som ett litet barn (borde ha) gjort :angel:

I övrigt är han alltid full av blåmärken, skrapsår, rivsår och diverse annat. Jag förstår inte hur han lyckas, men han är rätt vild förvisso, och klumpig av och till..
Skitkul att lämna på dagis en måndag, då han under helgen lyckats få TVÅ stora blåmärken i ansiktet, ett rivsår i pannan och bulor på huvudet..
"Vad har han gjort?"
-Eeeh.. Han har bara lekt precis som vanligt, men i hans vilda lek så råkade han volta med Bobby Car'en..

:crazy:
 
Sv: Hål i huvudet!

En del ungar är blåslagna hela sin barndom och andra vet inte vad ett blåmärke är.
Mina bästa vänner har fyra barn tre har varit hyfsat upptäckaraktiga och den fjärde har alltid tänkt sig för och övervägt hur han ska gå tillväga - gissa vem som haft klippkort hos farbror doktorn?
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Varning för långt inlägg, men jag hopps att ni orkar läsa och svara på mina frågor i slutet. Igår fick jag domen, utmattningssyndrom...
5 6 7
Svar
138
· Visningar
14 667
Senast: Trott
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
24 200
Senast: alazzi
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Kan ni fatta? Jag har hunnit fylla 30. Det är helt galet så fort tiden går. Något annat som också är galet är att jag fortfarande inte...
2 3
Svar
49
· Visningar
11 768
Senast: Saeta
·
Övr. Barn vet inte ens riktigt vad jag vill med detta eller vad jag egentligen vill skriva, me. Behöver nog bara skriva av mig... Jag har mått...
2 3
Svar
49
· Visningar
9 136
Senast: Treo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2023 -den andra
  • Valp 2024
  • Lösa hundar

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp