Hästmassören

Trådstartare
Har just fått hem bussen och skulle behöva några tips.
Rampen blir brantare än en transport eftersom lasthöjden är högre, och det är ok. Hästar KAN gå i uppförsbacke....
Men, den är ganska hal. Mattan är av den typ som brukar ligga på ramper i transporter, dvs svart och liksom "vågig", men eftersom den är ny + att vinkeln är lite brantare, så blir det lite halt. Jag prövade att skruva på tvärsgående trälister, men min häst halkde idag under lastträning och tog med sig hälften av ribborna, så det var ingen bra lösning. Någon som har något tips om hur man gör hala ramper mindre hala?

Sv: Hal ramp

Vi har helt platta mattor på våran ramp och sedan har vi gummimattor ca 5 cm breda som är fastskruvade med en 30 cms mellanrum. (den jag lånar för tillfället)
På den gamla hade vi ekribbor som va skrivade genom mattan och satt i plyfan under. Det höll bra.

Det kanske är ribborna eller vågorna på dina mattor som gör din ramp hal.
En anna grej som man kan testa de e ju om rampen går enda ner i backen utan ett litet insteg. (typ att hästarna tar ett 30 cms steg upp på rampen) de e o lägga stockar under så att den blir mindre brant.

Sv: Hal ramp

Penny_Lane skrev:
Vi har helt platta mattor på våran ramp och sedan har vi gummimattor ca 5 cm breda som är fastskruvade med en 30 cms mellanrum. (den jag lånar för tillfället)
På den gamla hade vi ekribbor som va skrivade genom mattan och satt i plyfan under. Det höll bra.

Det kanske är ribborna eller vågorna på dina mattor som gör din ramp hal.
En anna grej som man kan testa de e ju om rampen går enda ner i backen utan ett litet insteg. (typ att hästarna tar ett 30 cms steg upp på rampen) de e o lägga stockar under så att den blir mindre brant.

Insteg var en bra idé! Ska testa. Funderade faktiskt att ställa bussen så man fäller rampen i en uppförsbacke, blir ju lite mindre vinkel då!
Ribborna jag testade var nog inte avsedda för 500 Kg häst.... :smirk:

Liknande trådar

Hemmet Vi har kanske sveriges fulaste trappa, som är mer eller mindre livsfarlig (både jag och Svansson har halkat i den under den korta tid vi... 2 3
Svar
46
· Visningar
28 398
M
  • Låst
Utrustning Skulle vilja höra om ni har något bra tips angående hur jag ska få min lastramp/lucka på transporten halkfri. Har en äldre transport...
Svar
3
· Visningar
1 328
S
Utrustning Behöver lite tips. Har ganska nyligen köpt en ny häst som är kanontrevlig på alla vis. Körde till ridhus första gången idag och det...
Svar
5
· Visningar
1 436
Senast: Rimfaxe
·
S
Träning Hej..Vi har ett återkommande problem min häst o jag...Hon är rädd för att halka...Det går bra när hon är ute o går osv men i trängda...
Svar
8
· Visningar
1 072
Senast: Arabizar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Atletix
  • Bildtråd