Halfcheek vad gör den?????

Nozza

Trådstartare
Hej! Nu är det så att min medryttar ponny har Halfcheek bett och jag undrar:
Vad gör den för skillnad? :confused::confused: Han är en liten envis shettis :rofl:
Svara :bump:

Sv: Halfcheek vad gör den?????

Egentligen är det vanligare inom trav (jag själv har varit kusk en gång i tiden) men används även inom ridning ibland.
Det agerar på samma sätt som en parerstång, dvs. stoppar bettet från att åka igenom munnen lika lätt, alltså från sidan och in i munnen. Tex. om själv eller hästen drar huvudet mycket åt sidan.
Kan vara en sådan situation på en envis shettis haha, kanske inte tar upp huvudet från marken om det finns nåt mumsigt där och man drar i tyglarna, då kan bett lätt åka igenom när det är mindre barnhänder som håller som kanske itne är världens mest finkänsliga heller jämt.

Jag personligen tycker dock att halvcheek inte funkar lika bra som fullcheek, och det är ju logiskt såkalrt då det inte är lika mycket "stopp" som fullcheek.

Kan funka bra om man behöver lite stopp men fullcheek är för långt för hästens huvud och går emot kindbenet upptill, eller man inte vill behöva använda "plupparna" som man sätter fast i sidostycket på fullcheek, eller bara för att man vill haha.

Liknande trådar

Utrustning Hej hej! Jag rider en ridtravare som fungerar superbra på hackamore men när han har ett bett (tredelat tränsbett) i munnen blir han... 2
Svar
33
· Visningar
1 243
Senast: sweep
·
Utrustning Tveksamt om det räknas till utrustning kanske, men jag undrar om man alltid måste blöta dem? Jag trodde (kanske i min enfald?) att nu...
Svar
12
· Visningar
766
Senast: fio
·
Utrustning Min ponny är en MAXAD C ponny som är väldigt pigg men extremt känslig. Jag håller på att försöka se över hans bett då han har väldigt...
Svar
7
· Visningar
531
Utrustning Jag har aldrig ridit i något annat än klassiska säkerhetsstigbyglar med gummiband (jo, ett par plaststigbyglar av enklaste snitt utan... 2 3
Svar
49
· Visningar
3 252
Senast: Capybara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka