Halkiga insmorda tyglar

Byr

Trådstartare
Jag smorde in utrustningen till hästen för några veckor sedan, men tyglarna blev inte bra! Det är flätade lädertyglar och de blev ruskigt halkiga och går knappt att hålla i, speciellt i regn är det bara att glömma haha...
Jag har testat att tvätta dem med sadelsåpa utan infettning samt torkat dem i solen men inte ens detta fungerar!
Någon som varit med om liknande? Vad kan jag göra? Jag vill ju kunna rida men vill inte direkt förstöra tyglarna;)

tvätta dem,
dvs spola av dem med vatten, skrubba med sadeltvål, spola av all tvålen och torka tyglarna med en handduk.
ha inte på ngt extra fett, det behövs sällan och är inte så nyttigt för lädret.

Tack så mycket för ditt svar! Jag har testat och tyglarna känns mycket bättre, inte helt bra än men jag får kanske göra det en gång till!:)

Tack så mycket för ditt svar! Jag har testat och tyglarna känns mycket bättre, inte helt bra än men jag får kanske göra det en gång till!:)
fettet slits bort med tiden också, men tänk på att det räcker med väldigt lite olja när tyglarna känns stela. och att man måste torka av allt överflödigt fett.
att olja in läder är = fylla igen porerna på det, en daglig tvätt med sadeltvål är att föredra då det blir mjukt och fint av det utan att porerna fylls igen.

olja är bra som en extrem nödlösning för att återuppliva gammalt läder, och då dränker man det i det några timmar innan man torkar av allt överflödigt och sen tvättar man det med sadeltvål dagarna efter.

Liknande trådar

Hundhälsa Hej alla! Jag ska försöka att fatta mig så kort jag kan. Jag har en Pomeranianpojke på 4 år. Han har aldrig tidigare haft några problem...
Svar
1
· Visningar
749
Senast: Jeps
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under... 2
Svar
26
· Visningar
8 147
Senast: Calmiche
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela... 2 3
Svar
57
· Visningar
12 007
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla... 2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 999
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Hönstråden II
  • Oseriös avel 2023