Hålla isär rollerna som instruktör och träningskompis

Migo

Trådstartare
Ni som jobbar som instruktörer och som tränar ihop med era elever även utanför kurstid, hur håller ni isär rollerna?

Hur hanterar ni elever som "tar för sig" och förväntar sig undervisning även utanför betald tid? Självklart vill man i ett träningsgäng kunna supporta varandra och hjälpas åt, men när går det över gränsen för er och hur hanterar ni det?
 
Ett kort svar - jag gör det helst inte :p
Jag instruerar inte någon i mitt träningsgäng, mer än det vi normalt hjälper varandra att hålla koll på och peta i då, men jag har haft flera elever som gärna velat träna ihop utanför kurstid och då har jag vänligt styrt undan det.

Dels för att jag egentligen inte har något intresse av att träna regelbundet med andra än de jag redan tränar med, men också för att inte behöva hamna i just den där situationen.

Kanske kan du säga typ ”vad bra att jag fick se detta nu, då vet jag vad vi ska kika på under nästa lektion” eller något liknande, när frågorna blir för många?
 
Jag är ganska ny inom den rollen men det klart att man i ett träningsgäng kan ge tips och sådär även om man sen är instruktör i ett annat sammanhang. Skillnaden är att jag i ett träningssammanhang oftast inte aktivt tittar eller tänker på fel andra gör (om det inte råkar vara så jätteuppenbart) utan oftast är mitt tråkiga svar när folk frågar: Jag tittade inte/tänkte inte på det. Jag har oftast mer fokus på min egen träning då och rastar hundar, fyller på vatten, snackar med andra och är inte aktivt i en instruktörsroll vilket också gör att jag inte har förmågan att ge särskilt mycket feedback då heller.
Sen är det nån som skulle vara jätte-på (vilket jag ännu inte råkat ut för) skulle jag säga att är denne ute efter mer feeedback så boka in en tid/kurs så kollar vi på det då, just nu försöker jag fokusera på min egen träning.
 
Ett kort svar - jag gör det helst inte :p
Jag instruerar inte någon i mitt träningsgäng, mer än det vi normalt hjälper varandra att hålla koll på och peta i då, men jag har haft flera elever som gärna velat träna ihop utanför kurstid och då har jag vänligt styrt undan det.

Dels för att jag egentligen inte har något intresse av att träna regelbundet med andra än de jag redan tränar med, men också för att inte behöva hamna i just den där situationen.

Kanske kan du säga typ ”vad bra att jag fick se detta nu, då vet jag vad vi ska kika på under nästa lektion” eller något liknande, när frågorna blir för många?
Jag är lite väl rädd att uppfattas som otrevlig om/när jag inte kan/orkar ställa upp och följa med folk ut med sina hundar, men det är rätt dränerande att inte få chans att gå in i bubblan och jobba med sina egna hundar (och brister 😅) i lugn och ro. Ska ta med mig både ditt bra svar och @Bulldozers tips, och våga värna min egen träningsbubbla mer!
 
Ni som jobbar som instruktörer och som tränar ihop med era elever även utanför kurstid, hur håller ni isär rollerna?

Hur hanterar ni elever som "tar för sig" och förväntar sig undervisning även utanför betald tid? Självklart vill man i ett träningsgäng kunna supporta varandra och hjälpas åt, men när går det över gränsen för er och hur hanterar ni det?
Nu är jag ju tränare inom häst. Men visst kan man ofta råka ut för samma sak. Någon vill ha hjälp, de frågar om man har något tips, kan stå när man mockar och liksom vilja ha typ gratis teorilektion.
Det finns de som själva kan hantera och särskilja de olika rollerna, stallkompis kontra tränare typ. Och sen de som inte förstår att deras hobby är mitt arbete. Och ingen orkar arbeta konstant.
Visst kan man så klart göra lite extra för vissa ibland. Men inte jämt eller för mkt för den egna orken eller på bekostnad av egen träning etc.
Som yngre var jag mer så att jag hade svårt att säga ifrån. Numer säger jag antingen ifrån helt eller säger att nu är jag upptagen.
Man orkar liksom inte annars när man bara ska ge hela tiden.
Så stå på dig och var tydlig med att även du har behov av att hämta energi och göra din grej ifred.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
5 152
Senast: ako
·
Hundträning Hej! Jag skulle bli jätteglad om ni som har / har haft två hundar ville dela med er av era bästa tips för att ensam kunna ta harmoniska...
2
Svar
36
· Visningar
2 687
Senast: alicegard
·
Hundträning Jag har en liten valp på 5 månader av en sällskapsras som definitivt hör till de mer lugna även för rasen. Hon har lätt att bara sitta...
Svar
15
· Visningar
1 525
Senast: Pilot
·
Hästmänniskan För ett par månader sedan skrev jag ett inlägg om att börja rida igen, att söka mig tillbaka till ridskolan, ta privatlektioner, etc ...
Svar
10
· Visningar
1 126

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp