Hålla isär rollerna som instruktör och träningskompis

Migo

Trådstartare
Ni som jobbar som instruktörer och som tränar ihop med era elever även utanför kurstid, hur håller ni isär rollerna?

Hur hanterar ni elever som "tar för sig" och förväntar sig undervisning även utanför betald tid? Självklart vill man i ett träningsgäng kunna supporta varandra och hjälpas åt, men när går det över gränsen för er och hur hanterar ni det?
 
Ett kort svar - jag gör det helst inte :p
Jag instruerar inte någon i mitt träningsgäng, mer än det vi normalt hjälper varandra att hålla koll på och peta i då, men jag har haft flera elever som gärna velat träna ihop utanför kurstid och då har jag vänligt styrt undan det.

Dels för att jag egentligen inte har något intresse av att träna regelbundet med andra än de jag redan tränar med, men också för att inte behöva hamna i just den där situationen.

Kanske kan du säga typ ”vad bra att jag fick se detta nu, då vet jag vad vi ska kika på under nästa lektion” eller något liknande, när frågorna blir för många?
 
Jag är ganska ny inom den rollen men det klart att man i ett träningsgäng kan ge tips och sådär även om man sen är instruktör i ett annat sammanhang. Skillnaden är att jag i ett träningssammanhang oftast inte aktivt tittar eller tänker på fel andra gör (om det inte råkar vara så jätteuppenbart) utan oftast är mitt tråkiga svar när folk frågar: Jag tittade inte/tänkte inte på det. Jag har oftast mer fokus på min egen träning då och rastar hundar, fyller på vatten, snackar med andra och är inte aktivt i en instruktörsroll vilket också gör att jag inte har förmågan att ge särskilt mycket feedback då heller.
Sen är det nån som skulle vara jätte-på (vilket jag ännu inte råkat ut för) skulle jag säga att är denne ute efter mer feeedback så boka in en tid/kurs så kollar vi på det då, just nu försöker jag fokusera på min egen träning.
 
Ett kort svar - jag gör det helst inte :p