Hålla kurs, Vara lärare

Smulu

Trådstartare
Jag har fått jobb! Grattis till mig :)

Jag ska hålla en kurs (9 dagar utspridda på ca en månad) och lära vuxna människor om miljö och kvalite.

Men eftersom det är första gången så behöver jag alla era tips om hur man lärut och vad ni tycker behöver vara med. Om en vecka drar den igång och jag är så nervös!!

Börja med att lyssna på vad kursdeltagarna förväntar sig - på så vis får du en känsla för var de är i det du ska hålla kursen i.
Efter det så försök formulera en fråga eller delämne som kurstillfället kan kretsa kring. Frågor där inga givna svar kan fungera bra under förutsättning att det går att få en bra diskussion.
Tänk också på att vara öppen för att som lärare eller instruktör så lär man sig själv nästan mer än kursdeltagarna.

Hitta deltagarnas motivation (varför vill de ha informationen du kan ge dem?) och använd den för att presentera materialet. Tänk på att ditt ämne är svårare än du tror, det har tagit tid och ansträngning för dig att hämta in den kunskap du har och du kan inte bara lämna över den färdig och så tar de in den rakt av - det kommer att krävas tid och ansträngning för dem med, så innehållet kan inte vara för tätt packat. Det är inte upp till dig om de lär sig eller inte, det är upp till dig om de kan lära sig något av dig. Dvs gör ditt bästa(!), men fastna inte i att de måste ta in något som du tycker är viktigt.

Se till att du själv är intresserad av materialet, om du vet varför något är roligt/spännande/viktigt är det lättare att engagera deras intresse. Intressera dig även för deras perspektiv - om något du tycker är fantastiskt intressant bara möts av gäspningar så finns det oftast något att lära sig av det! (Som att det krävs grunder för att förstå något, och dessa grunder saknas. Eller att du inte tänkt på deras motivation, som inte synkar med din. Eller att du haft för bråttom och de har inte luft att andas. Osv.) Var öppen för deras perspektiv. :)

(Jag är instruktör för vuxna i hobbyutövning, så inte riktigt jämförbart kanske.)

Tänk på de lärare du själv har haft genom åren. Vad är det som de gjort när du tyckt att de har varit bra, och när du tyckt att det varit dåligt?

Vilka är målgruppen? Varför kommer de till kursen och hur är det med förkunskaper?

:) Tack för tipsen, bra det där med att tänka på diskussioner.
Förkunskaperna är blandade, några kan inget och det kan finnas de som kan mer än mig men det ser jag som positivt då kan vi alla lära oss av hens kunskap.

• Gilla
Reactions: ptr
Ett (enligt mig) väldigt bra tips är att vara noga med att berätta hålltiderna för dagen.

Det vill säga, berätta i inledningen hur ofta och när ni kommer att ha rast t.ex:

"Vi kommer att ha en bensträckare varje timme under dagen och klockan xx är det kaffe/lunch/fika!"

Det kommer alltid att finnas mindre motiverade människor på en kurs, ofta kan man hålla dessa hyfsat glada genom att vara tydlig med raster och mat så de vet hur länge de behöver hålla koncentrationen uppe i sträck.
Men se för guds skull till att hålla det! Har du sagt att ni ska ha en bensträckare varje timme, glöm inte bort den för då är all trovärdighet körd :nailbiting: (typ ;))

Jag ska hålla en kurs (9 dagar utspridda på ca en månad) och lära vuxna människor om miljö och kvalite.

Men eftersom det är första gången så behöver jag alla era tips om hur man lärut och vad ni tycker behöver vara med. Om en vecka drar den igång och jag är så nervös!!

Ta det lugnt. Prata lugnt.

Gör ett schema med tider (lunch, raster, innehåll) som du går igenom. Typ kl 09 börjar vi med presentationer, och går sedan vidare och pratar om XXX fram till första pausen 10:30 då det kommer finnas kaffe...

Pauserna är viktiga, människor orkar inte koncentrera sig länge i taget runt ämnen som är nya, där det (kanske?) inte finns så mycket att hänga upp kunskaperna på.

Försök att undvika långa föreläsningar. Håll ev genomgång, ställ diskussionsfrågor, gör bikupor och be att grupperna pratar för att sedan presentera ngt kort gemensamt.

Ha gärna med bilder, och försök att använda fler sinnen är bara syn och hörsel får att aktivera.

Vid andra tredje tillfället bör gruppen börja bli tryggare och du kan blanda om lite.

Alla ska veta vad som ska hända under dagen, vilka ämnen som ska upp, när det erbjuds något att äta, när det är slut. Det bästa är om ni kan ha en mindmapping eller liknande första förmiddagen och gå igenom vad du respektive vad deltagare tycker är viktigt att ta upp. Sedan får du anpassa kommande dagar lite (inte helt) efter vilka önskemål som lyfts.

Som flera andra skrivit: eget engagemang kommer man väldigt långt på. Och humor. Mycket färg och bild i eventuell power point kan vara en bra början. Hellre en rast för mycket än en för lite.

Sen tror jag det är viktigt att göra saker man själv är bekväm med. Att man hittar sin pedagogiska roll. Den ligger ofta hyfsat nära den egna personligheten men behöver inte vara helt lik. Jag kör med väldigt mycket energi och närmast teatertänk i undervisningssituationer, mest för att jag själv lär mig allra bäst av den sortens föreläsare. Det är jätteindividuellt hur man fungerar och det skiljer sig också åt beroende på sammanhang, lokal, placering i rummet och gruppens storlek och sammansättning.

Har du aldrig undervisat, och ska ensam hålla i nio heldagar?

Finns det färdigt utbildningsmaterial och upplägg åtminstone, eller behöver du skapa utbildningen också?

Prata om saker du kan något om så flyter det på av sig själv.

@Smulu
De föreläsare jag gillar i min utbildning är bra på följande:

- kommer överens om när vi ska ha pauser. Gillar när det presenteras alternativ ofta en med färre pauser men lite längre och en med tätare pauser men kortare. Typ 20 min varannan timme eller 10 min en gång i timmen.

- Pratar inte om massa olika saker utan begränsar sig till ett par saker och förklarar dessa grundligt. Väldigt uppskattat!

- Har visuellt stöd. Powerpoint ofta men ibland kan exempel behöva ritas upp på tavlan.
OBS har man PowerPoint finns det inget värre än om denna har massa text och föreläsaren läser den ordagrant. Går ifrån såna föreläsningar.

- Tar sig tid i diskussioner. Tycker att samtalet är nog så viktigt och borde få sin behövda tid.

Har du aldrig undervisat, och ska ensam hålla i nio heldagar?

Finns det färdigt utbildningsmaterial och upplägg åtminstone, eller behöver du skapa utbildningen också?

Här går vi all in!! :) Alternativet att inte ta utmaningen fanns inte på kartan utan nu är det det här som gäller närmaste månaden och lite till.
Jag ska göra allt, vilket känns ganska bra för då kan jag lägga upp lektionerna på ett sådant sätt att jag kan förmedla kunskapen. Studenterna kommer även få arbeta i grupper så det är inte 9 heldagar föreläsande. Samt att jag lagt upp den så att det är minst en heldag mellan varje lektionstillfälle.

@Anders I 20 min kanske det går att berätta helt oförberett om något du kan. Men i det här fallet så är det helt omöjligt. Det är för många timmar som ska fyllas med bra innehåll.

Jag lär barn nya saker varje vecka, håller de intresserade och får dem att förstå. Har vid flera tillfällen fått kommenterat när jag förklarat något nytt för vuxna att jag är bra på att förklara så att de förstår. :confused:----->:idea:

@Smulu
De föreläsare jag gillar i min utbildning är bra på följande:

- kommer överens om när vi ska ha pauser. Gillar när det presenteras alternativ ofta en med färre pauser men lite längre och en med tätare pauser men kortare. Typ 20 min varannan timme eller 10 min en gång i timmen.

- Pratar inte om massa olika saker utan begränsar sig till ett par saker och förklarar dessa grundligt. Väldigt uppskattat!

- Har visuellt stöd. Powerpoint ofta men ibland kan exempel behöva ritas upp på tavlan.
OBS har man PowerPoint finns det inget värre än om denna har massa text och föreläsaren läser den ordagrant. Går ifrån såna föreläsningar.

- Tar sig tid i diskussioner. Tycker att samtalet är nog så viktigt och borde få sin behövda tid.

Planen är att till varje dag göra en powerpoint presentation att visa (som stöd för lyssnandet) och även ett PDF-dokument att dela ut (för repetetion).

@Anders I 20 min kanske det går att berätta helt oförberett om något du kan. Men i det här fallet så är det helt omöjligt. Det är för många timmar som ska fyllas med bra innehåll.
Jag menade inte så bokstavligt utan att om kan man ämnet bra själv går det mycket lättare att utforma undervisningen: man vet precis vad som är viktigt att förstå, vilka övningar som är bra att göra osv. Ergo, bättre med en något smalare avgränsning än att man försöker täcka in även bitar man inte kan så mycket om.

Många har redan tagit upp en del saker, men här är några tips till:

Generelllt är koncetrationsspannet ca 40 minuter. Längre än det så kommer du börja "tappa" folk. Detta gäller för att "sitta och lyssna", bryts lyssningen upp med övningar osv kan tiden förlängas men inte hur mkt som helst.

Gör en plan. På flera nivåer. En för hela serien, en per dag och en per 'tillfälle' under dagen. Detta för att du ska få en röd tråd. Hur specifik DIN planering måste vara är upp till dig, men jag brukar köra "intro - 10 min, övning 1 - 5 min, huvudinnehåll 20 min" osv osv.

Han en plan B, C och Q. Var så pass bekväm med innehållet att du kan improvisera.

Tänk på att det tar tid att återfå fokus efter tex övningar och diskussioner. Denna tid måste räknas med i din tidsplan.

Noga med intro-outro. "Idag skall vi prata om A och B. Vi kommer att göra det genom X och Y, och sedan göra övning 9a och 17b" när dagen (nästan) är slut "Idag har vi pratat om A och B osv osv". Naturligtvis snyggare upplagt men du fattar. Detta för att hjärnan lär sig genom repetition. Man behöver inte alltid repetera ALLT, men en liten påminnelse kommer man långt på. Har något 'nytt' eller 'extra' tagits upp/framkommit i diskussion/frågats kan detta också nämnas här. "Frågan om Q som framkom under Y, var högst intressant bla bla".

Använder du power point, gör det bra. I många fall har jag sett det användas på ett sätt som är mer distraherande än användbart.

Gör en plan för vad som händer när projektorn/datorn inte vill sammarbeta och du ändå får köra utan PP.

Här går vi all in!! :) Alternativet att inte ta utmaningen fanns inte på kartan utan nu är det det här som gäller närmaste månaden och lite till.
Jag ska göra allt, vilket känns ganska bra för då kan jag lägga upp lektionerna på ett sådant sätt att jag kan förmedla kunskapen. Studenterna kommer även få arbeta i grupper så det är inte 9 heldagar föreläsande. Samt att jag lagt upp den så att det är minst en heldag mellan varje lektionstillfälle.

Jag lär barn nya saker varje vecka, håller de intresserade och får dem att förstå. Har vid flera tillfällen fått kommenterat när jag förklarat något nytt för vuxna att jag är bra på att förklara så att de förstår. :confused:----->:idea:
Självförtroendet är på plats i alla fall! :)

Men du skriver att du lär barn nya saker varje vecka, då jobbar du som lärare redan nu? Är du van att stå i sal hela dagarna och har en lärarutbildning, så har du ju en bra grund att stå på.

Liknande trådar

Skola & Jobb Hej, Årets lönesamtal nalkas på torsdag och jag har funderat så mycket de senaste veckorna kring min lön. Vi är 5 personer som gör... 2 3
Svar
48
· Visningar
2 440
Senast: VLMF
·
Skola & Jobb Jobbar nu på ett äldreboende, det är samma människor, samma rutiner, dag ut och dag in, och allt sker mellan 4 väggar. Såklart händer... 2
Svar
22
· Visningar
1 314
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i... 2
Svar
28
· Visningar
3 921
Senast: malumbub
·
Övr. Barn Nu har topplocket gått här och jag behöver er hjälp och reda i om jag är orimlig eller inte. I början av mars gick ett pingisrack... 2
Svar
28
· Visningar
2 900
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka