Hålla kurs, Vara lärare

Självförtroendet är på plats i alla fall! :)

Men du skriver att du lär barn nya saker varje vecka, då jobbar du som lärare redan nu? Är du van att stå i sal hela dagarna och har en lärarutbildning, så har du ju en bra grund att stå på.

Jag är inte lärare men har utbildat mig till informatör så jag har färsk kunskap i att lära ut och förklara både i text, muntligt och i bild. Jag är scoutledare, och det har gett mig tillfälle att öva på att instruera samt lärt mig vikten av pauser och att tänka på "attention span".

Jag värdesätter verkligen alla tips jag får här :)

Prata om saker du kan något om så flyter det på av sig själv.
Jodå, såna utbildningar har jag varit på några gånger, där det tydligt märks att föreläsaren tänkt "äh, jag kör lite bara! Jag kan ju det här". Det blir inte bra och jag tycker det är väldigt respektlöst mot de som lyssnar och kanske har betalat pengar för en utbildning.

kl

själv sitter jag just nu och planerar en 2,5 timmes utbildning som jag ska hålla nästa vecka, så jag tar också tacksamt emot alla tips!

Jodå, såna utbildningar har jag varit på några gånger, där det tydligt märks att föreläsaren tänkt "äh, jag kör lite bara! Jag kan ju det här". Det blir inte bra och jag tycker det är väldigt respektlöst mot de som lyssnar och kanske har betalat pengar för en utbildning.
Om det inte blir bra så är ju det ett bevis på att föreläsaren inte kunde sakerna så bra som denne trodde. Har man riktig koll är det enkelt att hålla en bra föreläsning.

Det du beskriver är mer en slö föreläsare som inte bryr sig, inte en skarp som vet exakt vad som denne vill förmedla, och det är något helt annat.

Om det inte blir bra så är ju det ett bevis på att föreläsaren inte kunde sakerna så bra som denne trodde. Har man riktig koll är det enkelt att hålla en bra föreläsning.

Det du beskriver är mer en slö föreläsare som inte bryr sig, inte en skarp som vet exakt vad som denne vill förmedla, och det är något helt annat.

En person som vet exakt vad denne vill förmedla har sannolikt förberett sig noga genom att anpassa föreläsningen till sin målgrupps behov och frågeställningar, fundera över vad man vill förmedlat,de viktigaste lärdomarna och hur de kan förmedlas på bästa sätt, tänkt ut en röd tråd samt hur säcken ska knytas ihop.

något helt annat än att "prata om något man kan så flyter det på".

Det är det många som tror, men det är dumt att förlita sig på det. Jösses så många dåliga föredrag man har varit på - trots att de som talar är framstående forskare inom sitt fält. Nu är ju visserligen inte föredrag och föreläsning samma sak, men kan man inte hålla ett bra föredrag så kan man definitivt inte leverera en bra föreläsning.

Det är det många som tror, men det är dumt att förlita sig på det. Jösses så många dåliga föredrag man har varit på - trots att de som talar är framstående forskare inom sitt fält. Nu är ju visserligen inte föredrag och föreläsning samma sak, men kan man inte hålla ett bra föredrag så kan man definitivt inte leverera en bra föreläsning.

Det absolut jävligaste jag lyssnat på är forskare på konferens som EXTREMT tydligt rafsat ihop något för att kunna få åka på konferensen (läs: festa som f-n nästan gratis). De var säkert duktiga men la inte mycket krut på att förmedla det :meh:

... men kan man inte hålla ett bra föredrag så kan man definitivt inte leverera en bra föreläsning.
Ett allmänt föredrag och en föreläsning i undervisningssyfte kräver väldigt olika förmågor, hur kom du fram till den slutsatsen?

Min erfarenhet är att ju bättre man kan det man skall prata om desto mindre förberedelser krävs.

Jag är inte lärare men har utbildat mig till informatör så jag har färsk kunskap i att lära ut och förklara både i text, muntligt och i bild. Jag är scoutledare, och det har gett mig tillfälle att öva på att instruera samt lärt mig vikten av pauser och att tänka på "attention span".

Jag värdesätter verkligen alla tips jag får här :)

Använd så många sinnen som möjligt, och konkretisera så mycket som möjligt. Typ när du gör en vattenanalys har du en sån här vattenmätare...Visa och skicka runt.

Du minns saker bättre om du får röra dig, hålla i något, koppa det till en lukt, whatever. Få igång fler kognitiva processer samtidigt.

Nej, det är det inte. Det räcker ju att sätta foten på ett universitet för att inse att det händer att mycket kunniga forskare håller bedrövliga föreläsningar. Att kunna sitt ämne är ett nödvändigt men inte tillräckligt villkor för en ok föreläsning, än mindre en bra heldagsutbildning.

Ett allmänt föredrag och en föreläsning i undervisningssyfte kräver väldigt olika förmågor, hur kom du fram till den slutsatsen?

Min erfarenhet är att ju bättre man kan det man skall prata om desto mindre förberedelser krävs.

Gällande din fråga: Ja, det är ju precis det jag säger. Bara för att man kan sitt ämne så betyder inte det att man även är begåvad i att göra fram det på ett begripligt sätt - vare sig det gäller föredrag eller undervisning.

Gällande din fråga: Ja, det är ju precis det jag säger. Bara för att man kan sitt ämne så betyder inte det att man även är begåvad i att göra fram det på ett begripligt sätt - vare sig det gäller föredrag eller undervisning.
Jag menade hur kom du fram till att en person som är en dålig föredragshållare också måste vara dålig i en föreläsningssituation?

Jag har gått på många universitetsföreläsningar och nästan utan undantag har det funnits en direkt koppling mellan föreläsarens kunskaper och föreläsningens kvalitet. För att citera Esaias Tegner: Vad du ej klart kan säga, vet du ej.

Senast ändrad av en moderator:
Jag menade hur kom du fram till att en person som är en dålig föredragshållare också måste vara dålig i en föreläsningssituation?

Det skrev jag inte. Men det är osannolikt att någon som är expert på sitt ämne och som inte kan hålla ett intressant och begripligt föredrag om exempelvis sin forskning helt plötsligt skulle förvandlas till virtuos i föreläsningssalen.

Det är inte enkelt att hålla en bra föreläsning bara för att man kan sitt ämne.

Jag har gått på många universitetsföreläsningar och nästan utan undantag har det funnits en direkt koppling mellan föreläsarens kunskaper och föreläsningens kvalitet. För att citera Esaias Tegner: Vad du ej klart kan säga, vet du ej.
Jag jobbar på universitet, och är kanske i en bättre position att bedöma fackkunskaperna, och jag skulle säga att det sambandet är svagt. Det finns gott om kunniga forskare som håller bedrövligt virriga föreläsningar som studenterna inte tycker ger dem något (ibland skriver de då i utvärderingen att föreläsaren inte verkar kunna sitt ämne, men problemet är snarare är att föreläsaren kan sitt ämne, men är dålig på att förklara det så att studenter på grundnivå förstår), och det finns föreläsare som faktiskt inte är så fantastiskt kunniga, som ändå håller bra föreläsningar som studenterna gillar, för att de är tydliga, har bra exempel, och är intressanta att lyssna på.

Däremot, om du har en stackars doktorand som kanske har lite skrala kunskaper, och heller inte är van att föreläsa, så kan det bli pannkaka. Men då är det ju både kunskaperna och föreläsningsvanan som brister.

Jag jobbar på universitet, och är kanske i en bättre position att bedöma fackkunskaperna, och jag skulle säga att det sambandet är svagt. Det finns gott om kunniga forskare som håller bedrövligt virriga föreläsningar som studenterna inte tycker ger dem något (ibland skriver de då i utvärderingen att föreläsaren inte verkar kunna sitt ämne, men problemet är snarare är att föreläsaren kan sitt ämne, men är dålig på att förklara det så att studenter på grundnivå förstår), och det finns föreläsare som faktiskt inte är så fantastiskt kunniga, som ändå håller bra föreläsningar som studenterna gillar, för att de är tydliga, har bra exempel, och är intressanta att lyssna på.

Däremot, om du har en stackars doktorand som kanske har lite skrala kunskaper, och heller inte är van att föreläsa, så kan det bli pannkaka. Men då är det ju både kunskaperna och föreläsningsvanan som brister.

Värsta som student tycker jag nog var kunniga forskare som helt tydligt Avskyr (!) att föreläsa och har en 20år gammal powerpoint/oh-blad som de oengagerat läser innantill ifrån hela föreläsningen och inte ens tillåter/ger möjlighet frågor under/efter. Kanske inte borde sitta på en tjänst som involverar endel undervisning då om man inte kan skärpa till sig på den delen av sitt arbete :grin:

Hellre då en doktorand eller en kunnig men mycket virrig/omständlig forskare som försöker iaf. Studenterna brukar bli lite frustrerade men ha överseende enligt min erfarenhet.

Knappast (jag arbetade också tidigare på universitetet men det hör inte hit). Du gör också misstaget att blanda ihop forskningsresultat med kunskaper i det kursen behandlar, sen är studentutvärderingarna nog en av de sämsta värdemätarna på undervisningens kvalitet.

Senast ändrad av en moderator:
Knappast (jag arbetade i och för sig också tidigare på universitetet men det hör inte hit). Du gör också misstaget att blanda ihop forskningsresultat med kunskaper i det kursen behandlar, sen är studentutvärderingarna nog en av de sämsta värdemätarna på undervisningens kvalitet.
Nej, det gör jag inte. Jag menar naturligtvis att man är mycket kunnig om det man undervisar i, därför att man har forskat om just det under lång tid. Det betyder fortfarande inte att det blir en bra föreläsning. Alla har inte förmågan att sätta sig in i andras kunskapsnivå, eller att göra sitt ämne intressant, eller att skapa en tydlig struktur, eller att göra bra pp-bilder. Det är ett hantverk i sig.

Om en föreläsning fortfarande kan vara bra, även fast studenterna den är gjord för inte förstår nånting och tycker den är värdelös, skulle jag låta vara osagt. Jag skulle hävda att föreläsningens kvalitet delvis kan avgöras av dem som den är gjord för. Om den tilltänkta publiken inte fattar något och somnar, då är det inte bra. Oavsett om kollegorna eller man själv kanske tyckte det var intressant.

Värsta som student tycker jag nog var kunniga forskare som helt tydligt Avskyr (!) att föreläsa och har en 20år gammal powerpoint/oh-blad som de oengagerat läser innantill ifrån hela föreläsningen och inte ens tillåter/ger möjlighet frågor under/efter. Kanske inte borde sitta på en tjänst som involverar endel undervisning då om man inte kan skärpa till sig på den delen av sitt arbete :grin:

Hellre då en doktorand eller en kunnig men mycket virrig/omständlig forskare som försöker iaf. Studenterna brukar bli lite frustrerade men ha överseende enligt min erfarenhet.
Den finns i princip inga tjänster som inte innefattar undervisning. Så om du vill forska, så är du så illa tvungen att undervisa, vare sig du gillar det eller inte. De flesta ser ändå forskningen som sin viktigaste uppgift, undervisningen kommer i andra hand. Så man står i föreläsningssalen för att det inte finns något alternativ, om du vill forska.

Tursamt nog så är de flesta helt ok med båda delarna av jobbet, men absolut finns det många som skulle sluta undervisa imorgon om de kunde. Jag känner ingen som skulle sluta forska imorgon om de kunde. Det finns ju en anledning till att man säger att man "köper sig fri", när man söker forskningsmedel för att kunna få undervisningsnedsättning.

Liknande trådar

Skola & Jobb Hej, Årets lönesamtal nalkas på torsdag och jag har funderat så mycket de senaste veckorna kring min lön. Vi är 5 personer som gör... 2 3
Svar
48
· Visningar
2 440
Senast: VLMF
·
Skola & Jobb Jobbar nu på ett äldreboende, det är samma människor, samma rutiner, dag ut och dag in, och allt sker mellan 4 väggar. Såklart händer... 2
Svar
22
· Visningar
1 314
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i... 2
Svar
28
· Visningar
3 921
Senast: malumbub
·
Övr. Barn Nu har topplocket gått här och jag behöver er hjälp och reda i om jag är orimlig eller inte. I början av mars gick ett pingisrack... 2
Svar
28
· Visningar
2 900
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka