F
FridaW
Min kusin (även min granne) vill ha en egen ponny. Tror att hon snart kmr få det också. Vilket jag tycker är skit dumt! Hon har ridit på ridskola i mindre än ett år och har inte lärt sig att sadla en häst än. Tycker då det är helt sjukt att hon ska få egen häst !
. Hon rider inte bra heller, men jag funderar på att erbjuda mig att ge henne lektioner på min häst, för att hennes (blivande) ponny ska slippa ha en helt oerfaren ryttare klängande på sig. Hon är 10år och jag är 14 år. Men det är så att min häst är väldigt känslig, både för skänkeln och i munnen. Hon kan också bli väldigt het i galoppen. Hon är arab och D-ponny. Dessutom känns det som om jag redan gör så mycket för min kusin.
Hela den här tanken på egen häst fick hon nog nu när vi byggde stall här hemma (det ligger precis brevid deras hus).
Okej, en grej till. Min kusin är ca 145cm lång och väger över 50kg (vilket är mer än jag själv väger
), vad ska hon då ha för storlek på häst? Man säger ju att lagom mankhöjd är 10-15cm mindre än ryttaren är lång. Alltså skulle hon ha en ponny på 130-135cm, men jag tycker att hon är lite tung för det. Det beror ju såklart på hästens typ, men i och med att hon inte rider så bra så rider hon ju inte i balans och jag skulle nästan tycka synd om hästen
Så vad tycker ni nu:
Ska jag ge henne lektioner?
Vad för häst passar henne?
Hela den här tanken på egen häst fick hon nog nu när vi byggde stall här hemma (det ligger precis brevid deras hus).
Okej, en grej till. Min kusin är ca 145cm lång och väger över 50kg (vilket är mer än jag själv väger
Så vad tycker ni nu:
Ska jag ge henne lektioner?
Vad för häst passar henne?