M
minnie_
hejsan,
har en relativt svårfödd 16årig arab som jag nu ska fixa foderstat till och bestämma hur mkt hö som är lämpligt osv.
han rids ca.4 ggr /v lättare träning.
just nu står hästarna på bete men kommer in på natten och får mat. och hans krubba består nu av
1,5kg kornkross (ökas när det blir kallare)
0,5kg havre
o,5kg betfor (ökas också något senare)
+ mineraler ,morötter m.m.
nu har dom ju ganska bra bete så att börja med får han ca 8-9kg
hö, sedan får jag öka några kilon. det hade varit bra om han hade fri tillgång med inte möjligt i det stall jag står i nu. och jag är rädd att det inte räcker :smirk:
vad har ni för tankar kring kornkross som tillskott för att lägga på hästen hull ? är lusern ett bättre alternativ ? hur mkt lusern om höet är ganska proteinrikt ? andra bra grejjor för svårfödingar?
jag vet att det är svåra frågor
men ni får gärna diskutera kring dom
tack på förhand!
har en relativt svårfödd 16årig arab som jag nu ska fixa foderstat till och bestämma hur mkt hö som är lämpligt osv.
han rids ca.4 ggr /v lättare träning.
just nu står hästarna på bete men kommer in på natten och får mat. och hans krubba består nu av
1,5kg kornkross (ökas när det blir kallare)
0,5kg havre
o,5kg betfor (ökas också något senare)
+ mineraler ,morötter m.m.
nu har dom ju ganska bra bete så att börja med får han ca 8-9kg
hö, sedan får jag öka några kilon. det hade varit bra om han hade fri tillgång med inte möjligt i det stall jag står i nu. och jag är rädd att det inte räcker :smirk:
vad har ni för tankar kring kornkross som tillskott för att lägga på hästen hull ? är lusern ett bättre alternativ ? hur mkt lusern om höet är ganska proteinrikt ? andra bra grejjor för svårfödingar?
jag vet att det är svåra frågor
tack på förhand!