Hållbara skor

Bukefalos 30 år!

miumiu

Trådstartare
Behöver tips på sneakers till barn på 10 år som sliter ut ALLT på några månader (apropå den andra skotråden här i forumet 😂 )

Köper oftast skor från Adidas, Nike, Puma osv men tycker dom förbrukas i ett orimligt tempo. Han hinner liksom aldrig växa ur skor utan dom slits ut innan vi kommer dit. Tycker främst att dom slits liksom inifrån? Innersulor som korvar ihop sig och blir till slamsor.

Han vill helst ha dessa märken men tänker att det borde finnas något av gedignare kvalité. Är tex Superfit bättre?

De skor som hållt bäst för oss var ett par rejälare sneakers/nästan kängor, från Timberland.
Sulan ser nästan som ny ut och bara lite nött inuti.

Behöver tips på sneakers till barn på 10 år som sliter ut ALLT på några månader (apropå den andra skotråden här i forumet 😂 )

Köper oftast skor från Adidas, Nike, Puma osv men tycker dom förbrukas i ett orimligt tempo. Han hinner liksom aldrig växa ur skor utan dom slits ut innan vi kommer dit. Tycker främst att dom slits liksom inifrån? Innersulor som korvar ihop sig och blir till slamsor.

Han vill helst ha dessa märken men tänker att det borde finnas något av gedignare kvalité. Är tex Superfit bättre?
Jag har provat olika märken, billiga, dyra osv. Jag har kommit fram till att de billiga (i vårt fall) håller lika länge som de dyra, vilket gjort att jag börjat köpa lite billigare istället, just för att de jämt slits ut!

Men om innersulan blir sliten är det ju lätt att köpa en ny hyfsat billigt. Det behöver man ju inte köpa nya skor för.

Men om innersulan blir sliten är det ju lätt att köpa en ny hyfsat billigt. Det behöver man ju inte köpa nya skor för.
Nä, men det är sällan det "bara" är innersulan dessvärre 😜 Men beror lite på vad det är för märke och modell, men innersulan brukar ta stryk först. Men ofta blir det gångveck som sen blir sprickor, sulor som släpper i sömmarna, hål i yttersulan osv tätt därpå.

Jag undrar också. Våra barn har nästan uteslutande haft Kavatskor och de har hållt bra. Vår 3,5 åring har nu ett par sneakers som båda äldre syskonen haft före honom. De ser använda men inte slitna ut.

Problemet är nu att äldsta barnet har för stora fötter för de flesta Kavat, och jag har inte hittat någon likvärdig ersättare. Superfit som nämdes i TS har vi haft som vinterkängor och där jag är verkligen inte särskilt imponerad över hållbarheten. Har inte testat sneakers och liknande från dem dock!

Känner igen mig, köpte vita sneakers som grabben hann ha i ca 1 månad innan hela sulan var gropig, hålig och fyllda av sand. Rent miljömässigt är väll kanske inte denna idén den bästa men jag har gått över till köp de billigaste jag kan hitta och köper typ 2 sneakers per säsong istället. Har provat dyrare varianter som kavat och liknande men blir ju samma där.

Känner igen mig, köpte vita sneakers som grabben hann ha i ca 1 månad innan hela sulan var gropig, hålig och fyllda av sand. Rent miljömässigt är väll kanske inte denna idén den bästa men jag har gått över till köp de billigaste jag kan hitta och köper typ 2 sneakers per säsong istället. Har provat dyrare varianter som kavat och liknande men blir ju samma där.

Att ha flera par skor att varva med ökar hållbarheten på skorna oavsett. Dvs två par skor som används varannan dag håller längre per par än om man först sliter ut det ena paret och sedan använder det andra paret. Skor slits betydligt snabbare om de är fuktiga av regn eller svett tex.

Sen om barnet hinner växa ur skorna innan två som används om vartannat är utslitna så blir ju miljöfrågan en annan. Men rent generellt :)

Ja har köpt två olika par nu så får vi hoppas på längre livslängd på åtminstone något utav dessa par! 🤞 Är generellt en ganska duktig skoslitare själv (går på yttersidan av hälarna) men jag kommer ändå inte i närheten av sonens förbrukningstakt 😅

Jag gillar Viking. Jag har köpt många skor för alla säsonger till barnen begagnat av det märket och alla har varit riktigt bra. Jag har ibland behövt tvätta något par vinterkängor invändigt och det är helt otroligt vad vattentäta de var trots att de hade använts av minst ett barn innan. Stoppade ner duschmunstycket i skon men inget kom ut förutom upptill 😁 Har köpt första paret vinterskor till mig själv nu också för att testa.

Det största slitage jag sett var förra säsongen då dottern hade dem upp på Städjan. Då slets yttersulan när hon drog i stenar på vägen upp och ner. Så de fick vandra vidare efter den sommaren (de hade nog varit med ett tag redan vid köp).

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

• Lämplig kattras?
  • Kattbilder #10

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka