hållbarhet på foder

• Foder & Strö
  • Trådstartare Trådstartare lundborg
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 20
  • Visningar Visningar 4 300
L

lundborg

jag har hört att krossad havre och korn har kortare hållbarhet än hel havre och korn, men hur lång vet jag ej.
samt hållbarheten på betfor och mineraler sägs vara ett år stämmer det??
hur mycket "tappar" det i näringen?

Sv: hållbarhet på foder

Den informationen har jag också fått från lagerhuset. Att krossad havre ska man ha gjort slut på inom en vecka. Men om man jämför med "våra" havregryn till havregrynsgröt??? Där är bäst före datumet längre?? :smirk:

Jag ger svart havre HEL för då slipper jag fundera, det sägs att skalet är mjukare, hästarna har lättare att tillgodogöra sig näringen. :d Det dammar inte heller som krossadhavre!!

Hållbarheten på betfor beror nog på hur man förvarar det? Är det fuktigt så möglar det. Men har man det torrt o mörkt kan man nog ha det ett år. Kolla med om du själv skulle vilja äta det, betfor är en restprodukt från sockerproduktionen, så det är inte farligt att smaka. :D

jag har lärt mej att det är dåilig hållbarhet på det.. ska innte krossa mer än vad man använder på en vecka..bättre att lägga hela korn i vatten då så kornen blir mjuka...ialfall korn.. med havre vet jag inte har alltid gett hel..

Jag har också hört att krossad havre tappar sina näringsämnen efter bara 3-4 dagar... Gav min häst samma krossade havre i 2 veckor - men har nu bytt till hel havre. Känns liksom säkrare att han då får i sig allt...

Jag är också nyfiken på frågan om hur länge mineraler håller sig - och vad som händer efter utgånget datum!!!

Det är mest vitaminer somförsvinner inom en vecka, energin finns kvar, annars skulle t.ex. havregryn vara värdelöst att äta.
hur mycket som försvinner och hur fort har jag inga exakta siffror på.

betfor är torkat och det är sockret man vill åt och det håller länge.

mineraler är mineraler, dvs grundämnen, så de håller länge i torr form, så länge de inte utsätts för något påverkan. det är vätskan som håller ihop mineralerna som blir dålig efter lång tid. mineraler på flaska brukar ha något år som hållbarhetstid. utom vissa sorter, men det kan man se på flaskan.

jo, näringsinnehållet minskaro ckså, men det är ju så att då får man räkna om lite, glömde skriva det

fast då är ju frågan... hur mycket näringsämnen tappar krossad havre och korn i procent? jag köper krossad korn från granngården, och på säcken står det inte om det vad jag har sett.

skulle också vilja veta om det är något "bäst före datum" på krossat korn! Jag använder absolut inte upp en hel säck på en vecka till min häst.. Har inte heller sett att det står något på säcken.

Om man krossar själv så har jag lärt mig att man ska använda det inom 1-2 veckor. Men när man köper färdigkrossat så tror jag att de tillsätter ngt som gör att det ska hålla sig längre... Fråga försäljaren!

På mineraler brukar det ju stå på hinken/flaskan när det går ut. Och efter det vet jag inte vad som händer men det finns ju ett Bäst-före-datum utav en anledning.

Jag tror inte det är så mycket av näringsvärdena som försämras, utan det är mer frågan om foderhygen.
Vanlig havre har ju ett perfekt skyddsskal som tål den normala luftfuktigheten utan att påverkas. När havren blir krossad utsätt kärnan för den omgivande luftens luftfuktighet. På hösten och sommaren är det inte ovanligt med ca 50% luftfuktighet. I den fuktigheten och i kombination med syre sätter mögelprosesen i gång.
Förvarar man krossen i pappersäckar står den sig längre än om man har den förvarad där den kommer i kontakt med omgivade luft. Likaså är det längre hållbarhet om det är kallt. När det blir några minusgrader sjunker luftfuktigheten ner mot 20-25% och påverkar fodret mindre. Det är svårt att se på kross om det är början på ett mögelangrepp.

Krossat korn håller sig längre än krossat havre. Beror tror jag på fettmängden eller strukturen...
Havregryn vi käkar är ju preparerade så de ska hålla.

pondus skrev:
På hösten och sommaren är det inte ovanligt med ca 50% luftfuktighet. I den fuktigheten och i kombination med syre sätter mögelprosesen i gång.
När det blir några minusgrader sjunker luftfuktigheten ner mot 20-25% och påverkar fodret mindre.

Faktum är att under den här sommaren och hösten har luftfuktigheten flera gånger varit uppe på 98%. Bl a när vi slog vårat hö var det varmt men en luftfuktighet på ca 80%, inte lätt att få ngt hö att torka då! :mad:

puttar tråden

frågar även om det är farligt att ge krossad korn efter 1månad?

Jag har hört att "bäst före datumet" när man krossar korn och havre själv är ca 7-10 dagar. Däremot om man köper t.ex. Havrekross ifrån Krafft så tillsätter de något som gör att hållbarheten blir väsentligt längre. Så på deras foder står ju alltid bäst före datum på säcken.

Mineraler är det ingen fara med bäst före datumet, anledningen till att det står bf datum är väll för att det som påverkas är vitamininnehållet. Inte själva mineralerna.

Kornkross håller sig ganska länge (flera månader om det förvaras rätt). Havre man krossar hemma börjar proteinet minska i redan efter 26 timmar. Köper man däremot krossad havre på exvis Granngården är denna behandlad och håller sig i flera veckor.

Nej, det är absolut inte farligt. Kornkross innehåller inte lika mycket fett som havre och härsknar inte särskilt fort. Och i alla synnerhet inte under svalare årstider.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Jag har några frågor angående foder. Min häst har varit på träning och skall börja utfodras med hel havre och betfor samt protein...
Svar
13
· Visningar
865
Foder & Strö Hej allihopa, Lyssnade på en intressant föreläsning som Eva Gudmundsson höll i här om dagen. Där berättade hon bland annat att hon... 2
Svar
21
· Visningar
2 224
Senast: Efwa
·
Foder & Strö Min häst ger mig gråa hår. Jag har nu testat Aveve Icelandic mix - om det är mineraler i det vill hon inte äta. St. Hippolyt Höcobs...
Svar
17
· Visningar
1 134
Foder & Strö Hej! Jag har en foder ponny just nu som jag är lite orolig för .. hon är ett 15 årigt sto som i grunden har lite svårt för att behålla...
Svar
14
· Visningar
1 994
Senast: tanten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka