Hållbarhet på stallkängor?

Nixehen

Trådstartare
Om ni köper ett par stallkängor/stallstövlar i prisklassen runt 500kr. Hur lång tid räknar ni då med att de ska hålla?
Klagar ni om de går sönder tidigare?

Jag köpte nämligen ett par stallkängor från Hööks i höstas, de var nya för säsongen och såg fruktansvärt sköna ut (Steeds Frost). De kostade då just kring 500lappen och jag räknade med att kunna använda dem hela vintern i allafall.
Började använda dem i november och nu för ett par veckor sedan så gick de sönder - en söm har släppt (den som fäster själva stövelskaftet med skon) och kängan är helt oanvändbar.
Givetvis har jag lyckats kasta/förlagt kvittot.

Vad kan jag göra? Bita i det sura äpplet och se pengarna som bortkastade? Gå tillbaka med dem - utan kvitto - och reklammera?

Sv: Hållbarhet på stallkängor?

Går dom sönder inom ett halvår så kan man försöka reklamera och hävda produktionsfel. Skulle jag ha gjort, ett par skor som marknadsförs som stallskor ska klara normalt slitage i en sån miljö utan att vara oanvändbara efter ett par månader. Det räcker med ett kontoutdrag för att det ska gå att reklamera, det behövs inget kvitto utan bara bevis på att man köpt sakerna i den butiken man hävdar.

Jag förväntar mig att de ska hålla ca 1 år iaf.

Om du betalade med kort så tycker jag också du ska skriva ut ett kontoutdrag och reklamera.
Det har jag gjort förrut och det har fungerat bra.

Jag reklamerade ett par skor på Hööks som gick sönder efter ca 4 månader varav de bara använts på diverse skogsutflykter i 3 månader och sedan i stallet i 1 månad. En söm gick sönder så det blev hål rakt igenom skon. Jag hade slängt kvittot men de tog tillbaka skorna och gav mig tillgodokvitto, fast tjejen i butiken tyckte att man får tåla det när skorna var så användna som de var...

Jag är van att skorna går sönder efter ungefär 1 år, vilket jag tycker är okej när jag tar dålig hand om dem, mockar i dem och går i lera utan att rengöra efteråt. Men då är det lädret som spricker och går sönder.

Reklamera! Man måste ju egentligen uppvisa kvitto men det kan ju vara värt att försöka ändå, du borde ju i alla fall få ett tillgodokvitto! Har du betalat med kort kan du kolla upp vilket datum du köpte dom så kanske dom ev. kan leta upp kvittot i datorn annars. Hööks är aldrig omöjliga.

Liknande trådar

Kropp & Själ Har köpt ett par byxor i hos en stor kedja (med tjejnamn) för knappt ett år sedan som nu har spruckit i tyget mellan benen. Har tyvärr... 2 3 4
Svar
72
· Visningar
13 112
Senast: Niyama
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka