Hållbarhetsfråga:

Sv: Hållbarhetsfråga:

"But, have i made myself clear, and do you now understand what I mean?"
is what it should say....

Jo det har du visst, made yourself clear, och ditt stavning och english är MGK.

Om du kan hitta en youtube träner som ligga nära till din ägen tänke sätt med detaljerad vissning, nu det skulla vara rolig.
Eller om du kan göra en film själv, steg för steg i din häst uttbildning.

Det länk jag titta på var av en wanna-bee träner som vill marknadsföra sitt verksomhet, och det verk som att hans program gå utt på att hård starta 18 månad gammla babys. (därför bli jag :mad: inte på dig, bara inte förståd vart du vill komma med den).
Hans ridstyl påminna mig om en viss träner som finns här i Sweden.
Az

Ok, då delar vi åsikt...

Så det här är en häst som INTE kommer tävla som 15-åring?
Under några omständigheter? Eller finns det något man kan
förändra nu, för att få det att gå?

Man kan inte "kombinera" dylik inridning med en lång karriär?

Grannens qh är en sådan här häst, hon är idag 19 och mår
prima i ben, rygg och huvud, men hon tävlades bara sporadiskt
mellan ålder 6-12 och är skogsmulle modell de-lux sen dess.

DVS sen hon kom till grannen. Rids idag i skog och mark och
tränas där. Banridning sker kanske 3 ggr per år.

Höll hon ( t ex) juat för att hon inte kördes hårt hela livet?
(och självklart förstår jag att det egentligen inte går att säga)

Och allt detta är en hypotetisk frågeställning

Jag rider hellre in en 2-åring och ger den en lång,långsam och väl avvägd utbildning och styrketräning än jag rider in en 3-4-5-7 åring och har den tävlingsklar efter 5 månader.

Att rida in och att träna/utbilda är två olika saker och kan göras på extremt många olika sätt. Dessutom finns det inget "program" som passar alla hästar.

Missade detta, fastnade totalt på Az svar, förlåt...

Jag håller med dig i allt, då jag vet vad du grundar ditt uttalande på. Jag vet
inte ens om jag egentligen föredrar att rida in en 4-åring lugnt lugnt lugnt
utan att den tävlingsklar efter fem månader kontra att belasta en 2.5 åring.

Min högst privata tro är att 2.5-åringen håller bättre än 4-åringen, om det
är rätt människor som har 2.5-åringen...

var far vi aldern 18 manader ifran?

Den sager "tvaaring" och 5 manaders traning.

Videon filmades alltsa i Maj, manad fem under hasterns Andra levnadsar, alltsa reds hasten in vid arsskiftet, da hasten torde varit dryga aret? Nu vet ju inte jag nar de folar dar men nagra arton manader hann den nog aldrig bli om inte min matte ar helt ute o flyger (vilket den mkt val kan vara i alla fall.. har akt pa Ytterligare en jakla sjuka! Grah!)

Det som spelar in, forutom att jag tycker det ar ganska snett att rida in aringar, ar -hur- han gjort det. Om han, som nagon skrivit i kommentarsfaltet till videon, har ridit hasten i 20 minuters turer och inte "Ridit skiten ur den" sa gor ju det en skillnad i ev slitage - da kan det nog jamforas ganska rattvist med de som tomkor/kor in sina unghastar och/eller longerar dom varje dag (eller motar omkring dom i en rundcorall for den delen). Har han daremot raridit den timme ut o timme in som man kan se hos vissa, da ska den nog Verkligen kollas upp och, gissningsvis, kommer den vara "kass" i kroppen langt innan den fyller femton.

Det ar val en avvagning person till person, jag har ju mina tankar och div. anledningar till varfor jag har de asikter jag har.

Men sen ska man komma ihag att nar det kommer till "tranare"/inridare/beridare sa erbjuder de en tjanst - beslutstagandet att skicka denna unghast till traning sa pass tidigt var, hoppas jag, taget av agaren av hasten. Ber en kund om att fa sin hast inriden och man som "ny tranare" behover bygga upp ett kundunderlag sa kanske man inte direkt ar i en position dar man kan valja och vraka och stalla en massa krav pa hastarna man far?

Money talks.
Behover man betala rakningar, eller letar efter att skapa sig sjalv ett namn, sa behover man kundunderlaget och hastunderlaget - i vissa fall far man kanske stryka lite pa foten och ga kunden till motes.

Liknande trådar

Western Det här forumet verkar väldigt dött men nu försöker jag pigga upp det med lite nybörjar frågor. Jag funderar på att starta ett par...
Svar
11
· Visningar
3 403
Senast: Lycan
·
Hästvård *långa funderingar* Jag har hamnat i funderingar när det gäller skor och barfota. Jag är varken i ena eller andra läget, personligen...
Svar
17
· Visningar
3 191
Senast: muslidag
·
Hästhantering Jag har för 3 mån sen köpt min första egna häst, ett 8-årigt sto, polsk import (polsk angloarab). Jag har hållt på med många hästar med... 3 4 5
Svar
80
· Visningar
17 361
Hästhantering Har ett litet problem med den ena hästen. Han är 8 år, väldigt snäll men har attityd, är känslig och uppmärksam, både när det gäller...
Svar
18
· Visningar
2 340
Senast: Jealle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka