Hållbart trevligt träns (pris oviktigt)

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare BeastieBabe
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 24
  • Visningar Visningar 2 006
B

BeastieBabe

sprinoff på Billiga träns.. om ni skulle rekomendera ett riktigt hållbart trevligt träns, t.ex till en ridskola som kommer att ha tränset i sin ägo säg 10-20 år... användas ca 2 timmar om dagen 6 dagar i veckan.. dvs man lägger hellre ut 2000 kr på ett bra träns än 200 kr på ett träns som bara håller 1 år..

vilket skulle du rekommendera?

Sv: Hållbart trevligt träns (pris oviktigt)

mm stübben har jag funderat på.. dom verkar hålla i evigheter dom :)

Kolla hellre på kvaliten på det enskilda märket än på fabrikatet, det finns många märken som generelt sätt är dåliga men lädret i vissa är kanon.

Zaldi, kiffer, stubben, röösli, jacson (på endel)

Jag skulle rekommendera sadeltvål...

Jag är övertygad om att billiga välskötta saker håller bättre än dyra misskötta. Har ägnat den senaste veckan åt att göra rent träns på ridskolan. Det är riktigt fina grejor (bl.a. kieffer och sommer), men ack så illa skötta. Alla har små skador (söljor som är trasiga etc).

Men allra bäst är förstås god kvlitet och välskött!

Så sant som det är sagt. :bow:
Det är ett vanligt förekommande fenomen tycker jag, att folk med svindyra träns inte kan lyckas sköta dessa sedan. Själv skulle jag aldrig kosta på mig 2000 pix och sedan skita i och smörja det efter ordning.

Medelmåttiga träns kan också hålla länge, länge om de sköts rätt som du påpekat.
Men bäst livslängd har förmodligen träns med god kvalité som dessutom blir välskötta.

Men till trådskaparen, så är det ett mycket bra tips att införskaffa bra lädervårdsprodukter och ha rutiner på ridskolan att man t.ex. smörjer efter sin lektion och hänger upp utrustningen snyggt och prydligt efter sig. :)

cactuspower skrev:
Stübben, Hubertus, Passier, Frank Baines

Kan bara hålla med, har FB och Hubertusträns som är så mjuka och fina, ser som nya ut...har även grejer från HG, vilket inte TROTS PRISET har samma läderkvalitet!

jo.. på "min" ridskola är det smörjutbildning som ingår innan nån får börja rida.. elever tvättar med sadeltvål och gör rätt (dvs lämnar inte tvålskummet kvar i lädret) och skötarna smörjer med läderbalsam 1 gång i månaden..
sedan blir det nog grovrengöring under sommaren när hästarna är lediga.. verkligen göra rent och smörja upp ordentligt så att tränsen är fräscha och fina till hösten.. :)

På ridskolan jag praktiserade på förra året okt-dec så hade de Hööks billiga träns för 159 (?) kr. De var ok i kvalitén men håller nog inte så jätte länge. Dessutom skulle alla elever som gjorde ordning häst efter lektion tvätta med sadeltvål, var nog inte en kotte som gjorde det, i stället blev det jag :smirk:

oj, ja det är ett H*Etes jobb att grovrengöra träns.. det tog mig 3 veckor att tvätta rent och balsamera dryga 20 träns.. många var helt ingrodda med smuts.. fick till och med ta en hovborste att skrubba med på flera st.. äckligt var det..

Vi köpte det svarta tränset med Londonfoder från Hööks för 7 år sedan typ. Det är precis lika bra idag som då. Det kostade ca 500 kr ungefär och är väldigt bra kvalitet trots att det inte är nåt exklusivt märke.

Jag köpte ett chetak träns 1999 som är jättefint fortfarande använt det varje dag jag ridit, smörjt det någon gång i vcekan, är verkligen jätte mjukt o smidigt nu o det var ju till ett bra pris!

tack för alla svar.. men är det någon som har ett tips på vad man ska kolla på på ett träns, tex. hur ser man om sömmarna är bra? ska dom vara grova, osynliga, dubbelsydda? och läder i bra kvalitet hur ser/känner man att det är bra? torrt? stelt? glansigt? matt? fettigt?

Jag har ett börjesträns som jag köpte 1997 som äe superfint och mjukt i ladret. Kostade 150:-... Det sköts normalt skulle jag tro, putsas av 1 gång i veckan med tvål och läderbalsam.

I regel brukar bruna träns ha bättre läder-har med färgningen att göra har jag fått för mig. Lukta på lädret-det ska lukta gott! Det ska inte vara glansig plastig yta, det går inte att putsa mjukt. Kolla på alla tränsen av samma modell för att se hur sömmarna ser ut-om det sticker ut sömmar lite här och var kan man nog anta att kvaliten inte är på topp.

Om jag skulle köpa träns till ridskola skulle jag köpt ex. h**ks modeller i prisklass 300-400:-. Dessutom ha rutiner att tränsen putsas av med tvål eftr varje användning.

Jag har ett börjesträns som jag köpte 1997 som äe superfint och mjukt i ladret. Kostade 150:-... Det sköts normalt skulle jag tro, putsas av 1 gång i veckan med tvål och läderbalsam.

I regel brukar bruna träns ha bättre läder-har med färgningen att göra har jag fått för mig. Lukta på lädret-det ska lukta gott! Det ska inte vara glansig plastig yta, det går inte att putsa mjukt. Kolla på alla tränsen av samma modell för att se hur sömmarna ser ut-om det sticker ut sömmar lite här och var kan man nog anta att kvaliten inte är på topp.

Om jag skulle köpa träns till ridskola skulle jag köpt ex. h**ks modeller i prisklass 300-400:-. Dessutom ha rutiner att tränsen putsas av med tvål eftr varje användning.

:bow: tack för svaren.. ska klämma lite på tränsen på h**ks på torsdag, lukta och bedöma lite :p

Vi har ett sübben träns i stallet som är väldigt gammalt, hästen som har det är 17år och jag tror det är äldre än hästen... det som hänt är att en stropp från tygeln har lossnat, annars är det som vilket välanvänt träns som hellst ;)

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever... 2 3
Svar
50
· Visningar
8 015
Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var... 2 3
Svar
47
· Visningar
8 451
Senast: fejko
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få... 2
Svar
21
· Visningar
4 255
Senast: __sofia__
·
Hundträning Hej! Jag har en bruksschäfertik på precis ett år. Jag har otroligt svårt att avgöra vad som är "lagom" aktivering för henne. Stamtavlan...
Svar
9
· Visningar
1 767
Senast: a1agnlju
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka