"lagom" aktivering?

Potatis

Trådstartare
Hej! Jag har en bruksschäfertik på precis ett år. Jag har otroligt svårt att avgöra vad som är "lagom" aktivering för henne. Stamtavlan är fylld av IGP/IPO-titlar, så det är absolut inte som att jag väntat mig att hon skulle vara en lugn och fin nallebjörn, och jag har väldigt mycket tid för henne än så länge (arbetar endast halvtid och kommer göra det ett tag framöver). Jag märker självklart när hon är helt slut, så som endast sker när hon har varit iväg på riktigt jobbiga grejer t.ex. gå i storstan eller sprungit i skogen hela dagen. Men nu snackar vi i vardagen. Vi promenerar kanske 1,5-2 timmar om dagen i varierande terräng och tempo, spårtränar 1-3 gånger i veckan. Lydnad kör vi i princip varje dag men det kan variera mellan 10 minuter och 40 minuter på passen, ibland kör vi då två kortare lydnadspass. Lydnadspassen består av allt ifrån fotgående, runda koner, platsliggning med störning osv. Vi har precis börjat med specialsök så det tränar vi varje dag just nu (dock kortare pass, max totalt kanske 20-30 minuter om dagen). Uppletande kör vi minst 4 dagar i veckan, men ofta kortare pass då hon lätt börjar leta pinnar efter några skick:D Hon träffar andra hundar och människor regelbundet, får ofta följa med när vi ska iväg och miljötränas på olika ställen. Går kurs 1-2 gånger i veckan.
Hon blir alltså nöjd efter aktivitet, och hon har inte direkt svårt att koppla av om man säger till henne att det är vila, men jag upplever inte heller att hon är speciellt trött. Hon är alltid up for it om vi skulle göra något annat direkt. Normalt lägger jag kanske 3-4 timmar om dagen på henne, det känns ju spontant som att det ska räcka till vardags men jag vet ärligt talat inte. Fysiskt utmattad förstår jag att hon kanske inte blir så lätt, men det känns som att hon inte blir jättetrött av spår eller sök heller? Jag vill ju inte överarbeta henne, men inte understimulera heller..
 
Om jag förstår dig rätt nu så består en vecka av:
Spårträning 1-3 gånger
Lydnad varje dag
Specialsök varje dag
Uppletande 4 gånger
Går kurs 1-2 gånger

Allt ovan på en vecka? Jag har ingen bruksschäfer, men är inte det mycket? När hon bara är 1 år eller måste jag step up my game? 🙈

Du skriver att du måste be henne att gå och lägga sig. Har du tränat passivitet med henne? 😊

Dina aktiviteter kan mycket väl vara lagom men för mig låter det som mycket på kort tid.
 
Hej! Jag har en bruksschäfertik på precis ett år. Jag har otroligt svårt att avgöra vad som är "lagom" aktivering för henne. Stamtavlan är fylld av IGP/IPO-titlar, så det är absolut inte som att jag väntat mig att hon skulle vara en lugn och fin nallebjörn, och jag har väldigt mycket tid för henne än så länge (arbetar endast halvtid och kommer göra det ett tag framöver). Jag märker självklart när hon är helt slut, så som endast sker när hon har varit iväg på riktigt jobbiga grejer t.ex. gå i storstan eller sprungit i skogen hela dagen. Men nu snackar vi i vardagen. Vi promenerar kanske 1,5-2 timmar om dagen i varierande terräng och tempo, spårtränar 1-3 gånger i veckan. Lydnad kör vi i princip varje dag men det kan variera mellan 10 minuter och 40 minuter på passen, ibland kör vi då två kortare lydnadspass. Lydnadspassen består av allt ifrån fotgående, runda koner, platsliggning med störning osv. Vi har precis börjat med specialsök så det tränar vi varje dag just nu (dock kortare pass, max totalt kanske 20-30 minuter om dagen). Uppletande kör vi minst 4 dagar i veckan, men ofta kortare pass då hon lätt börjar leta pinnar efter några skick:D Hon träffar andra hundar och människor regelbundet, får ofta följa med när vi ska iväg och miljötränas på olika ställen. Går kurs 1-2 gånger i veckan.
Hon blir alltså nöjd efter aktivitet, och hon har inte direkt svårt att koppla av om man säger till henne att det är vila, men jag upplever inte heller att hon är speciellt trött. Hon är alltid up for it om vi skulle göra något annat direkt. Normalt lägger jag kanske 3-4 timmar om dagen på henne, det känns ju spontant som att det ska räcka till vardags men jag vet ärligt talat inte. Fysiskt utmattad förstår jag att hon kanske inte blir så lätt, men det känns som att hon inte blir jättetrött av spår eller sök heller? Jag vill ju inte överarbeta henne, men inte understimulera heller..
Hela grejen med en brukshund är ju att de sällan blir trötta - då hade de ju varit rätt dåliga att ha i arbete.
Det är nöjd man får sträva efter i vardagen och riktigt trött nån gång ibland typ.

Du gör verkligen inte för lite med din hund. Jag hade snarare lagt in nån vilodag, om inte annat för att lära hunden att det inte måste hända något varenda dag - det skapar bara onödig förväntan IMO. Sjukt jobbigt att ha en hund som tror det alltid ska hända saker om man blir sjuk eller måste jobba mycket tex.
 
Hej! Jag har en bruksschäfertik på precis ett år. Jag har otroligt svårt att avgöra vad som är "lagom" aktivering för henne. Stamtavlan är fylld av IGP/IPO-titlar, så det är absolut inte som att jag väntat mig att hon skulle vara en lugn och fin nallebjörn, och jag har väldigt mycket tid för henne än så länge (arbetar endast halvtid och kommer göra det ett tag framöver). Jag märker självklart när hon är helt slut, så som endast sker när hon har varit iväg på riktigt jobbiga grejer t.ex. gå i storstan eller sprungit i skogen hela dagen. Men nu snackar vi i vardagen. Vi promenerar kanske 1,5-2 timmar om dagen i varierande terräng och tempo, spårtränar 1-3 gånger i veckan. Lydnad kör vi i princip varje dag men det kan variera mellan 10 minuter och 40 minuter på passen, ibland kör vi då två kortare lydnadspass. Lydnadspassen består av allt ifrån fotgående, runda koner, platsliggning med störning osv. Vi har precis börjat med specialsök så det tränar vi varje dag just nu (dock kortare pass, max totalt kanske 20-30 minuter om dagen). Uppletande kör vi minst 4 dagar i veckan, men ofta kortare pass då hon lätt börjar leta pinnar efter några skick:D Hon träffar andra hundar och människor regelbundet, får ofta följa med när vi ska iväg och miljötränas på olika ställen. Går kurs 1-2 gånger i veckan.
Hon blir alltså nöjd efter aktivitet, och hon har inte direkt svårt att koppla av om man säger till henne att det är vila, men jag upplever inte heller att hon är speciellt trött. Hon är alltid up for it om vi skulle göra något annat direkt. Normalt lägger jag kanske 3-4 timmar om dagen på henne, det känns ju spontant som att det ska räcka till vardags men jag vet ärligt talat inte. Fysiskt utmattad förstår jag att hon kanske inte blir så lätt, men det känns som att hon inte blir jättetrött av spår eller sök heller? Jag vill ju inte överarbeta henne, men inte understimulera heller..
Jag har en bruksschäfer i samma ålder.
Han vilar just nu r/t skada. Ska röra sig så lite som möjligt.
På grund av att han lätt går upp i stress och ljudar när han inte fått ”bränna ur” innan han ska koncentrera sig tränar jag inget alls just nu.
Han är väldigt lite ensam och när vi är hemifrån får han bara sitta med eller ligga med.
Jag upplever nästan att det är positivt för honom. Han är van vid att det händer något lajbans varje dag men nu har han lite kommit in i lunket och accepterar snabbt att bli platsad och inte agera i situationer.
Kanske inte svarar så bra på din fråga men är ändå ett input.
 
För lite är det ju verkligen inte. Men om du upplever att hon varken är trött eller nöjd efter träningen så kanske du behöver öka utmaningarna? Min erfarenhet är att det inte alltid är mängden som är avgörande för brukshundar utan även svårigheten på träningen. Spåren kanske behöver bli längre eller svårare?
 
Som nån annan skrev så är den typen av hund avlade för att kunna jobba så länge som det krävs och man får sikta på nöjda hundar och inte trötta. Själv har jag en corgi och en bc som kan jobba hur mycket som helst, eftersom dom orkar det så kan man ibland köra en heldag och ibland får de nöja sig med att slappa nån dag. Sen är det ju så att även om de skulle vara trötta så är dom inte den typen av hund som tackar nej till jobb även om de så skulleha brytit ett ben så jag tror att lyckas man få de såpass trötta att det märks tydligt så har man definitivt kört dom på bristningsgränsen.
 
Om jag förstår dig rätt nu så består en vecka av:
Spårträning 1-3 gånger
Lydnad varje dag
Specialsök varje dag
Uppletande 4 gånger
Går kurs 1-2 gånger

Allt ovan på en vecka? Jag har ingen bruksschäfer, men är inte det mycket? När hon bara är 1 år eller måste jag step up my game? 🙈

Du skriver att du måste be henne att gå och lägga sig. Har du tränat passivitet med henne? 😊

Dina aktiviteter kan mycket väl vara lagom men för mig låter det som mycket på kort tid.
Ja alltså detta är min första egna hund, så det är liksom svårt att avgöra vad som är lagom. Hon går och lägger sig frivilligt också, jag upplever henne som rätt så lugn hemma men det märks tydligt när det är dags att hitta på något. Jag vet att jag där borde bli bättre på att ignorera henne och bestämma att vi ska vila och ta det lugnt. Än så länge brukar jag i så fall skjuta upp aktiviteten en halvtimme eller så, tills hon lugnat sig något och det brukar funka. När hon är lugn, då kan vi hitta på något. Passivitet i övrigt har vi tränat på filt, men jag är ju skitdålig på att faktiskt göra det ska erkännas...
 
För lite är det ju verkligen inte. Men om du upplever att hon varken är trött eller nöjd efter träningen så kanske du behöver öka utmaningarna? Min erfarenhet är att det inte alltid är mängden som är avgörande för brukshundar utan även svårigheten på träningen. Spåren kanske behöver bli längre eller svårare?
Ja absolut, i spåret utmanar jag i princip varje gång, samma med söket. I lydnaden är det ju svårt, mycket repetition men självklart ökar vi svårighetsgraden där det passar.
Jag har en bruksschäfer i samma ålder.
Han vilar just nu r/t skada. Ska röra sig så lite som möjligt.
På grund av att han lätt går upp i stress och ljudar när han inte fått ”bränna ur” innan han ska koncentrera sig tränar jag inget alls just nu.
Han är väldigt lite ensam och när vi är hemifrån får han bara sitta med eller ligga med.
Jag upplever nästan att det är positivt för honom. Han är van vid att det händer något lajbans varje dag men nu har han lite kommit in i lunket och accepterar snabbt att bli platsad och inte agera i situationer.
Kanske inte svarar så bra på din fråga men är ändå ett input.
Usch vad jobbigt, men duktig kille! Jag hade några veckor nyligen då hon fick ta det väldigt lugnt ett tag och det hände inte saker förutom promenad mer än ett par gånger i veckan, och det fungerade absolut, hon anpassade sig efter ett tag.
Vi kör vilodag oftast en gång i veckan, då blir det bara promenad och det funkar just den dagen, sen brukar hon bli ultrajobbig dagen efter och ha sjukt mycket energi. Men jag märkte ju under de veckorna att det gick, hon lärde sig efter några dagar.

Men tack alla, då vet jag att jag i alla fall inte behöver göra ännu mer!
 
Ja absolut, i spåret utmanar jag i princip varje gång, samma med söket. I lydnaden är det ju svårt, mycket repetition men självklart ökar vi svårighetsgraden där det passar.

Usch vad jobbigt, men duktig kille! Jag hade några veckor nyligen då hon fick ta det väldigt lugnt ett tag och det hände inte saker förutom promenad mer än ett par gånger i veckan, och det fungerade absolut, hon anpassade sig efter ett tag.
Vi kör vilodag oftast en gång i veckan, då blir det bara promenad och det funkar just den dagen, sen brukar hon bli ultrajobbig dagen efter och ha sjukt mycket energi. Men jag märkte ju under de veckorna att det gick, hon lärde sig efter några dagar.

Men tack alla, då vet jag att jag i alla fall inte behöver göra ännu mer!
För mig låter det som en helt normal brukshund. Hon kommer knappast bli så trött i huvudet att hon inte direkt är med på noterna vid nästa uppgift du ger henne. Jag håller med @Wingates angående att kanske lägga in någon dag då hon är ledig från träning och bara får promenad och ta det lugnt 🙂
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 770
Senast: ako
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 700
Senast: Snurrfian
·
Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 201
Senast: Blyger
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 104
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp