Sv: håller inte dagens hästtransporter?
Ja, vi råkade ut för just det

En dråplig historia:
Min man har C-kort då vi haft lastbil tidigare. Nu hade vi ett stort BOJ-släp och vår fyrhjulsdrivna jeep. Blev stoppade på väg till travlopp, i en "razzia" där alla hästtransporter stoppades. Min man fick inte köra släpet/häst med vår bil på sitt körkort.....
Hur som helst slapp han böter eftersom han inte uppsåtligen (

) gjorde detta utan faktiskt trodde han fick det. Däremot fick vi inte dispens att köra vidare (1,5 mil) trots hans långa erfarenhet baom ratten och med en bil som fick dra släpet.
Det var + 26 grader ute, gassande solsken utan skugga på riksvägen där vi blev stoppade (och djurskyddet var på plats,det ända dom upplyste alla ekipagen om var att ha brandsläckare med i bilen, sedan sket de fullständigt i att hästarna stod och svettades utan vatten i sina släp, då inte luftkonditioneringen fungerar vid stillastående

)
Polisen ville med fullt allvar att vi skulle lasta ur vår häst (supernervös och svårlastad/svårkörd) på riksväg 80 där bilarna kör i 100 km/h förbi Sandviken, för att sedan byta till en annan dragbil, som vi skulle åka och hyra på närmsta mack.

då vi inte fick tag på någon annan person med BE kort som kunde köra oss.
(ska tilläggas att vi blev erbjudna från flera andra tränare att bli hämtade med lastbil från travet, men vi ville ju inte lasta om)
Men då brast det för mig som grät och skrek så tårarna sprutade på konstaplarna och de sk. djurskyddet att om de ville bli ansvarig för den olyckan som skulle bli om vi lastade ur henne, med eventuella bilister och det troliga att hon skulle vägra gå på ett annat släp i en eventuell omlastning så slutade det hela med att en av poliserna som hade BE kort hoppade in i vår bil och körde oss. Bakom körde en polisbuss med en annan som skulle köra honom tillbaka. Gissa om det blev pinsamt när vi kom med poliseskort till banan

men jag tror de själva insåg vad som var viktigast i detta läget:hästen.
Väl framme kunde vi ju "byta" bil för hemfärden. Veckan senare köpte vi ny bil, (en mkt sämre dragbil som inte klarar av vår backe på vintrarna) samt ett nytt lättare släp.
Det skulle tagit för lång tid att hinna skaffa ett BE kort och vi var mitt i tävlingssäsong men visst hade det varit enklare och billigare att ta det där kortet för oss båda