håller inte dagens hästtransporter?

Sv: håller inte dagens hästtransporter?

nja CE går bra också, men då får man automatiskt BE på körkortet ändå.

Dvs kör man långtradare (lasbil m släp) lagligt är det bara att "koppla, lasta och köra" för då har man även BE.

Det jag menade är att folk ibland tror att det är fritt fram att köra hästtransport hur som helst med C-kort och så är inte fallet.

Tar man CE-kort, så kommer det att stå BECE på körkortet sen också;)

/Kastrullhäxan, vars sambo har de fyra magiska bokstäverna på sitt körkort.

Ja, vi råkade ut för just det:o:o
En dråplig historia:

Min man har C-kort då vi haft lastbil tidigare. Nu hade vi ett stort BOJ-släp och vår fyrhjulsdrivna jeep. Blev stoppade på väg till travlopp, i en "razzia" där alla hästtransporter stoppades. Min man fick inte köra släpet/häst med vår bil på sitt körkort.....:crazy:

Hur som helst slapp han böter eftersom han inte uppsåtligen (:grin:) gjorde detta utan faktiskt trodde han fick det. Däremot fick vi inte dispens att köra vidare (1,5 mil) trots hans långa erfarenhet baom ratten och med en bil som fick dra släpet.
Det var + 26 grader ute, gassande solsken utan skugga på riksvägen där vi blev stoppade (och djurskyddet var på plats,det ända dom upplyste alla ekipagen om var att ha brandsläckare med i bilen, sedan sket de fullständigt i att hästarna stod och svettades utan vatten i sina släp, då inte luftkonditioneringen fungerar vid stillastående:mad: )

Polisen ville med fullt allvar att vi skulle lasta ur vår häst (supernervös och svårlastad/svårkörd) på riksväg 80 där bilarna kör i 100 km/h förbi Sandviken, för att sedan byta till en annan dragbil, som vi skulle åka och hyra på närmsta mack.:confused: då vi inte fick tag på någon annan person med BE kort som kunde köra oss.

(ska tilläggas att vi blev erbjudna från flera andra tränare att bli hämtade med lastbil från travet, men vi ville ju inte lasta om)
Men då brast det för mig som grät och skrek så tårarna sprutade på konstaplarna och de sk. djurskyddet att om de ville bli ansvarig för den olyckan som skulle bli om vi lastade ur henne, med eventuella bilister och det troliga att hon skulle vägra gå på ett annat släp i en eventuell omlastning så slutade det hela med att en av poliserna som hade BE kort hoppade in i vår bil och körde oss. Bakom körde en polisbuss med en annan som skulle köra honom tillbaka. Gissa om det blev pinsamt när vi kom med poliseskort till banan:D men jag tror de själva insåg vad som var viktigast i detta läget:hästen.

Väl framme kunde vi ju "byta" bil för hemfärden. Veckan senare köpte vi ny bil, (en mkt sämre dragbil som inte klarar av vår backe på vintrarna) samt ett nytt lättare släp.
Det skulle tagit för lång tid att hinna skaffa ett BE kort och vi var mitt i tävlingssäsong men visst hade det varit enklare och billigare att ta det där kortet för oss båda:angel:

Skönt med släp som har 2600kg maxvikt och 1700 kg lastvikt. Då kan man lasta 2 stora hästar + packning.

Lite mänsklighet har alltså även poliser :)

Vilken tur att de tänkte lite längre än att propsa på urlastning.

Hoppas ni fick fixat BE kort senare, det är alltid bra att ha.
Har själv en så där kul brant S-backe med massa svallis.......har haft 4wd sista 4 åren, kommer aldrig skaffa annat så länge jag bor kvar här !

Tar man CE-kort, så kommer det att stå BECE på körkortet sen också;)

/Kastrullhäxan, vars sambo har de fyra magiska bokstäverna på sitt körkort.

Tyvärr är det inte så längre, för några år sen kunde man ta CE och få BE på köpet, men inte nu längre.

Ganska sjukt att jag får köra tung lastbil med tungt släp fyllt med farligt avfall men inte köra ett tungt släp med personbil som är betydligt enklare att ratta runt..

Har en himla otur med körkort inte fick man något A kort på köpet och när jag trodde jag skulle få BE på köpet var det också bortttaget SUCK!

Märkligt för min sambo som tog lastbil med släp förra året fick E på bil med...

Nja så svårt är det inte, dock har ju många vägt ner sina transporter för att köra laglig så utbudet av begagnade kanske inte är så stort.... Men kolla man på nya transporter är det många som kan lastas tungt.

Jag har en Böckmann Big Champion, den får lasta två fullstora hästar (1410 kg lastvikt, 2400 totaltvikt). Krävs givetvis stor och stark dragbil samt BE kort. :)

Jag ville ha ett släp med hög totalvikt många av släpen gick bara att väga upp till 2000kg vilket är på tok för lite. Jag tittade bara på nya släp.

Mvh

Tora

Om man har tagit CE, då har man automatisk rätt att köra personbil med tung släp. Info på körkortportal är:
CE:
Tung lastbil, personbil med en totalvikt över 3,5 ton, även med ett eller flera släpfordon oavsett vikt

*kl*

Glöm inte att det går att typa upp vagnarna också. De är ju inte låsta vid en speciell vikt om de är nertypade. Bara påskjuten och axlarna etc stämmer överens med det man vill typa upp till så går det ju bra åt det hållet med. =)
Sen vad det är för vikter på släpen är självklart kopplat till vilka axlar som sitter på.. och vilka MÄRKEN det är på axlarna för det är olika viktklasser på olika märken =)
Själv har vi en Fautra på 2000kg med KNOTT axlar och påskjut. Den har klarat sig fint med mååååånga mil underhjulen de 5 åren vi haft den.

Sen kan man ju välja att typa ner så du får lasta en fluga, men åker på överlass.... eller så har du vikt på allt så du får en BE kombination och åker på olovlig.... då spelar det ingen roll att du har lastat en fluga eller häst. ;) Det bästa hade varit om alla hästmänniskor tog sig i kragen och tog det där BE kortet. Dessutom hade fler då lärt sig att handskas med släpet de har efter... backning osv.

Nja, det finns många, många släp som inte går att väga om. Nya regler har gjort att somliga släp faktiskt inte går att väga upp, även om de ursprungligen är konstruerade för betydligt högre last än vad de registrerats för.

Vi har haft två som INTE går att väga om, och ett som vi vägt upp.

Men det måste ju gå, bara man har bromsintygen etc så måste man kunna väga upp. Men det blir väll som en ny registreringsbesiktning.

Och bromssystemet och axlarna måste vara av rätt typ för vikten du vill ha upp släpet till självklart, så man kan ju åka på å byta, men att det inte går... nja....

Nej, det finns nya regler som i många fall hindrar detta. Vi fick dessa upplysningar bl a när vi löste ut ett helt nytt släp.

Regler som gör att många släp inte går att väga upp. Det är fler av bukefalisterna som fått erfara detta. Därför är det lite vanskligt att bara hoppa in i en diskussion och trumpeta att "det går alltid att väga om", det är långtifrån sanningen.

Tyvärr är det inte så längre, för några år sen kunde man ta CE och få BE på köpet, men inte nu längre.

Ganska sjukt att jag får köra tung lastbil med tungt släp fyllt med farligt avfall men inte köra ett tungt släp med personbil som är betydligt enklare att ratta runt..

Har en himla otur med körkort inte fick man något A kort på köpet och när jag trodde jag skulle få BE på köpet var det också bortttaget SUCK!

Klart du får BE på köpet om du har CE.
Jag tog CE 2008 och har BE CE, Sambon tog sitt CE nu i våras och fick givet BE med på köpet. CE är ju den tyngsta behörigheten man kan ha och därför får man ju BE på köpet.

Om man får länka :O

http://www.str.se/Korkort/Korkortguiden/CE---Tung-lastbil-med-tungt-slap/

Ts sorry för lite trådkap :)

Senast ändrad:

Hmm jag tycker det låter konstigt, men jag ska ta reda på mer. Ska prata med registrerings gubbarna från bilprovningen. Så ska jag ta reda på precis vad det är som gör att man inte kan typa upp =) Träffar dem en del.

När det gäller att ha möjligheten att väga upp ett släp, så har jag för mig att det gäller släp från och med årsmodell -05 som det inte går att väga upp. Eller tja, det går, men det är så väldigt dyrt att få tycker att det är värt det. Det är att föredra att sälja släpet och köpa ett annat. Så här är hur jag minns det och ungefär som jag fick det förklarat av en anställd på Boj i Klippan, när vi var där och tittade runt i fabriken. Vi frågade nämligen om hur det förhöll sig just med detta att typa om släp, som ett tag var så populärt att annonsera om när man skulle sälja ett nertypat hästsläp...
Du kan säkert ringa till exempelvis Boj i Klippan och be att få tala med någon som vet hur det förhåller sig med möjligheten att typa upp/ner släp. :)

Att väga om ett Boj är fullt möjligt, det är främst utländska vagnar det är tvärstopp med.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela... 2 3
Svar
57
· Visningar
11 991
Utrustning Jag måste byta min älskade Fautras JMS eftersom det börjar bli allt för krångligt att inte kunna köra båda hästarna på samma gång. Har... 2
Svar
23
· Visningar
2 671
Senast: Digbil
·
Utrustning Ska köpa en nyare begagnad transport och vill göra ett bra val. Själva transporten ska vara liten och lätt och kunna lasta två...
Svar
8
· Visningar
1 847
Senast: Bison
·
Hästvård Bakgrund: Snart 17 årig korsning kallblod/ponny. Ligger "i uppenbar riskzon" för att utveckla PPID och har testats regelbundet sedan... 2
Svar
35
· Visningar
6 378

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka