håller inte dagens hästtransporter?

Sv: håller inte dagens hästtransporter?

Jag är nyfiken på vad det är som gör att moderatorn säger att det absolut inte går att typa upp vissa kärror. Sen att det är dyrt... jo den tar jag. Men jag vill veta vad det är som säger att det helt enkelt INTE GÅR.

Jag jobbar en hel del med kärror själv och har säkert varit med vid registreringsbesiktning av 700 kärror idagsläget, samt att min gubbe monterar... Och därför har jag bra kontakter som jag ska dra i för att få fram precis vad det är som gäller om man vill typa upp.

Och är det så att det helt enkelt inte går med vissa så vill jag veta varför med paragrafer och hela skiten.

Det har även kommit nya bestämmelser när det gäller positionsljusen. Så bestämmelser kommer hela tiden och det är riktigt drygt. Men den här frågan vill jag bena ut ordentligt.:banana:

Ja, men då är det ju som du säger: jättelätt för dig att ta reda på. Fast jag erkänner att jag blir lite tveksam om du har så många som 700 regbesiktningar och inte koll på detta...

(man kan t ex ringa vilken försäljare som helst och få info om detta)

Jag har hållit i regbesiktningen, inte paragraferna runt omkring, det är en jävla skillnad. Olika folk på olika områden =) Att serva med papper som redan är färdig ifyllda är en sak och stansa blåskyltar behöver man inte kunna hela reglementet för. Det finns annat folk på bygget som är kunniga på det, men jag har dem inte här just nu.. liiiite i senaste laget att ringa chefen nu va? =)

En liten allmän fråga det kan ju hända att man lastar över släpets maxvigt ,har någon blivit vägd eller att man tittat i släpet om det står mer än en häst där .

Vi kör regelbundet förbi kontroller där de väger. Har fastnat ett par gånger själv, men med BE-kort blir man bara vidarevinkad.

Så nu har jag pratat med gubbsen om frågan.

Du kan Aldrig Väga upp ett släp till mer än ursprungsvikten. Annars är det grönt.
Exempel:
Jag köper en hästtransport från tillverkaren som är typad till 1380kg och vill sen typa om den till 1500 GÅR INTE eftersom den i dokumenten bara är typad för 1380kg och neråt.
Jag köper ett släp som är typad till 2000kg typar om den till 1380 kg och sen vill typa upp den till 2000kg igen, DET GÅR.

Så det är ursprungs dokumentationen som gäller. Så det går, men det gäller att den är högt typad från början så den har dokument med sig som styrker belastningsförmågan.

Jag köpte en gång ett släp som när det kom ut från fabriken vägde 1360 kg totalvikt.
Dock var den tillverkad för att klara 1600. Så kunde väga upp den till 1500 genom att jag bytte handske och däck. Men jag antar det är så du menar? :) Dock var detta släpet nytt år 2001.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela... 2 3
Svar
57
· Visningar
11 991
Utrustning Jag måste byta min älskade Fautras JMS eftersom det börjar bli allt för krångligt att inte kunna köra båda hästarna på samma gång. Har... 2
Svar
23
· Visningar
2 671
Senast: Digbil
·
Utrustning Ska köpa en nyare begagnad transport och vill göra ett bra val. Själva transporten ska vara liten och lätt och kunna lasta två...
Svar
8
· Visningar
1 848
Senast: Bison
·
Hästvård Bakgrund: Snart 17 årig korsning kallblod/ponny. Ligger "i uppenbar riskzon" för att utveckla PPID och har testats regelbundet sedan... 2
Svar
35
· Visningar
6 378

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Valp 2025
  • Artfex S

Hästrelaterat

Tillbaka