Håller inte tätt

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare svea08_
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 8
  • Visningar Visningar 947
S

svea08_

Min ponny har ett Horseware Rhino regntäcke, det där vanliga smårutiga med halvhals.. Det ska ju vara ett bra täcke men det läcker :crazy: Flera gånger har det varit helt blött på insidan efter att det har regnat ute. :mad:
Har tvättat det nåra gånger, måste man impregnera efter? Håller era Rhino täcken tätt?

Sv: Håller inte tätt

Efter tvätt så måste man impregnera täcket, samma sak som med vinterkläder. Mamma impregnerade alltid våra overaller när vi var små efter tvätt :D Impregnera täcket så ska du se att det håller tort sedan :)

De horsewear täcken jag har haft har alltid hållt tätt, men då har jag impregnerat efter varje tvätt också

okej, får se om vi hinner åka förbi horze eller nåt idag så får jag tvätta det igen (ser mer ut som ett lerskal nu :crazy: ) och impregnera :) tack!

inte så jätteofta, typ när det slutas användas för säsongen. men kanske 4 ggr/året eller nåt!

Det låter som att du haft det i eeevigheter! Om du har haft det länge, tvättat det ofta och inte impregnerat så är det klart det läcker. :p

haha jag har haft det i hmm.. 2 år! vet inte om det är evigheter ;)

Hur länge har du haft det? Om det är ett relativt nytt täcke som inte är använt så mycket ännu kanske du kan reklamera det.

Om du har haft det ett tag, har du tvättat det osv. mycket i maskin då? För täcken tål inte att man tvättar dom för mycket, den naturliga imprengeringen i täcket försvinner. Och OM du tvättar så tvätta täcket med flytande impregneringsmedel typ Imprenex, häng upp i ett sånt där stort torkskåp så det torkar fort. Det är viktigt att täckena behandlas i en bra och torr miljö.

Horseware täcken ska tvättas med deras egna tvättmedel... Och dom ska inte impregneras utöver det.

Jag har samma täcke, har tvättat mitt massa ggr med vanlig tvättmedel (dock extra milt och alltid kallt vatten), mitt läcker inte.

Liknande trådar

Utrustning Nu måste jag få puttra ur mig litegrann. Varning för extremt nördigt prat om reflexer 😂 Jag ÄLSKAR reflex- och varselkläder. Jag vet... 2 3
Svar
52
· Visningar
3 528
Hundhälsa En dum fråga...kan tyckas. Men behöver en rottweiler täcke på sig på vintern och vid regn? Jag har en husky som hellre skulle dö än att...
Svar
15
· Visningar
973
Senast: Sonic76
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig... 2
Svar
28
· Visningar
3 874
Senast: Ceta
·
Utrustning Nu är ju hösten på gång (i alla fall här) och med den mer regn, lera och mörker. Vad är era bästa tips för att man ska hålla sig helt...
Svar
17
· Visningar
2 106
Senast: Fazeem
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCXIII
  • Sytråden del 4
  • Israel vs. stora delar av världen

Hund, Katt, Andra Djur