anna_panna

Trådstartare
Vilken dag är det alla barnen går omkring och knackar dörr och hoppas på att få en massa godis?

Detta så att vi vet när vi inte ska vara hemma då vi inte gillar denna amerikanska högtid.

Sv: Hallowen

Det ska vara 31 oktober men i Sverige tror många att det är samma helg som allahelgona. Helt fel. Så du får gardera dig och vara borta båda dagarna. :)

Det "ska" ju vara så att barnen bara går till hus som är dekorerade, men det gäller inte alla barn. Tyvärr! För att helgardera dig så sätt helt enkelt en lapp på dörren med text typ:
Här firas inte Halloween.
Vi har inget godis att ge er.
Ring inte på dörren!
eller någon annan formulering med samma budskap, men med barn är det bäst att vara tydlig.

Det "ska" ju vara så att barnen bara går till hus som är dekorerade, men det gäller inte alla barn. Tyvärr! För att helgardera dig så sätt helt enkelt en lapp på dörren med text typ:

Här firas inte Halloween.
Vi har inget godis att ge er.
Ring inte på dörren!

eller någon annan formulering med samma budskap, men med barn är det bäst att vara tydlig.

Å gör man så får man heeeela huset nedkletat med ägg och toapapper...
Jättekul med skrovlig tegelfasad där det får grymt bra fäste och är sen ett smärre helvete att få bort.
Jättekul med råa ägg över hela fönstrena också.

Jag hatar Halloween och ungar som "firar" det :rage: :banghead:

Å gör man så får man heeeela huset nedkletat med ägg och toapapper...
Jättekul med skrovlig tegelfasad där det får grymt bra fäste och är sen ett smärre helvete att få bort.
Jättekul med råa ägg över hela fönstrena också.

Jag hatar Halloween och ungar som "firar" det :rage: :banghead:

Har du varit med om det?

denna amerikanska högtid.

Den är egentligen en keltisk högtid med mycket gamla anor. Jag är uppvuxen i Skottland och vi firade Halloween varje år, fast med oss var det mer att man skulle in till grannarna och deklamera en dikt eller dansa lite eller sjunga eller nåt, sen fick man jordnötter, apelsiner o godis. Man måste inte vara utklädd till något läskigt heller, jag minns att jag var allt från prinsessa till häst :D

Vi hade aldrig pumpalyktor, vi hade rovor som vi gröpte ur och gjorde lyktor av - pumpor är ju inte inhemska i Skottland.....

Det har amerikaniserats överallt i Europa under dom senaste åren, även i GB. Nu ska det vara helläskigt, "trick or treat" och godis bara sådär utan att man måste bjuda på sig själv i det minsta. Tycker det är lite synd. Men vad gör man.... utom att dra sig undan, som du.

Då polisanmäler man. Helst är man snabb med telefonen och tar kort på kidsen också.

Problemet är/var att de gjorde det när vi åkte iväg och handlade...
Så vi vet ju inte vilka det var, mer än att grannarna hade sätt att det var några småungar och det brukar vara fler än 1 gäng som kommer...

Yepp det har jag.

Galet! :crazy:

Här går barnen runt och "skräms" med sin utklädnad, hittills har vi inte fått besök, men sett dem i området. Mina barn går också runt, men oftast till sådana de känner i området.
Tror inte ens att de har hört att man kan "hämnas" om de inte skulle få godis. Det skulle ju vara helt oacceptabelt, och det fattar väl en normalt funtad unge?

Jag gillar halloween, så som vi firar den med godis, utklädning och pumpor. Skulle jag utsättas för något sådant som du beskriver skulle jag polisanmäla. Hoppas du slipper det i år.

Jag tycker man brukar se ungarna åtminstone under en veckas tid... ingen verkar ha större koll på vad som gäller. Tur man bor i lägenhet så man slipper.
På den tiden jag bodde hemma hade vi godis i beredskap, tur att det var en liten by så man slapp ha 10 kg hemma...

Jag tycker man brukar se ungarna åtminstone under en veckas tid... ingen verkar ha större koll på vad som gäller. Tur man bor i lägenhet så man slipper.
På den tiden jag bodde hemma hade vi godis i beredskap, tur att det var en liten by så man slapp ha 10 kg hemma...

Det funkar ganska bra att bo drygt en mil från närmsta tänkbara ligist också.

31okt men många firar det samma helg som alla Helgona.
Jag gillar den högtiden, så som vi firar här hemma då vill säga.
Med utklädnad, godis, något gott fika osv.
Våra barn går inte ut och tigger godis av grannarna, varken på halloween eller påsk.

Här är ingen som firar - men ge dom lite fin fallfrukt så kommer dom väl inte tillbaka.

Liknande trådar

Kultur Jag har en karaktär i min roman som smetar skokräm i ansiktet varje dag för att dölja ett ärr han fick som barn. Tänkte testa på mig...
Svar
16
· Visningar
683
Senast: Mia_R
·
Hundträning Hej! Vi har för en vecka sedan fått hem en gråhundsvalp, världens sötaste och piggaste lilla krabat! Jag har inte haft valp på 12 år och...
Svar
2
· Visningar
475
Senast: tanten
·
Skola & Jobb Jag har funderat mycket över detta sista tiden. Enligt färska siffror ökade andelen barn som fått en adhd- diagnos med 50% mellan åren... 5 6 7
Svar
122
· Visningar
6 540
Senast: Badger
·
R
Hundträning Jag har en alldeles underbar liten valp, som är glad och lättsam i det allra mesta. De senaste dagarna har vi dock märkt vad vi tolkar...
Svar
15
· Visningar
1 771
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka