Halm till travare?

• Trav
  • Trådstartare Trådstartare oki
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 14
  • Visningar Visningar 1 217

oki

Trådstartare
Jag har för mycket protein i mitt hösilage och enbart på normal högiva täcker jag upp de flesta av hästarnas proteinbehov. Är det någon som har testat att byta ut en del av högivan mot halm på tävlande travhästar? Byter jag ut 2-4 kg hö mot halm så ser allt bra ut på papperet iaf. Men om dem sedan väljer att äta halmen är ju en annan femma...Aptiten har dem inget fel på iaf så jag tror nog att åtminstone vissa av dem skulle det funka på.
Nån som har ideer eller tankar kring detta?

Sv: Halm till travare?

Jag tycker det inte skulle vara något problem. VI har halm till våra hästar. Vissa äter vissa äter inte. Dock har vi det som strö.

JAg tycker problemet med halm ligger i att hitta halm med tillräckligt bra kvalité för att KUNNA fodra med det.

Hade jag varit du hade jag nog fodrat med olja i stället för att sänka kvoten.

Är inte det skönt att täcka upp behovet med grovfodret? Du måste spara en massa på pengar på att slippa köpa så mycket kraftfoder?
Själv har jag nästan varje år motsatt problem, och tvingas jämt fodra med lusern, kli och soja..

Brukar de flesta år ha haft precis det motsatta problemet, att få för lite protein via grovfodret. Då har jag aldrig upplevt att hästarna varit dåliga på något sätt men det har kostat en hel del att få upp proteinnivån så den blir tillräcklig. Jag har 12 hästar så det blir ju en hel del om man måste köpa massa tillskottsoder...
Nu har jag efter att ha fodrat med årets hö under några månader märkt på hästarna att de faktiskt presterar sämre (inget "tryck" och sämre ork) och jag ser inget annat samband än att det beror på för mkt protein. Det är därför vill jag få ner proteinet. Framförallt är det de riktigt stora hästarna som det märkts mest på. Det är ju också dem som äter mest hö.
Att lösa problemet med olja är omöjligt då jag i så fall skulle behöva ge minst en halv liter per dag till varje häst. Men då kvarstår ju ändå problemet med proteinöverskottet.

Frågan om halmen till tävlingshäst är mest för jag undrar ifall den långsamma nedbrytningen i tarmen på något sätt kan påverka dem negativt.

att ge det till en tävlande häst är inga problem. vet flera som har det som strö men som mumsar i sig stora mängder på en natt och dom har då inte presterat sämre pga detta. :)

Jag måste ju berätta att min starthäst som är ett 9-årigt sto på 165 cm står på kvot 7,3 och då SÄNKER havren kvoten pga att vi har så proteinrikt hö.

Jag har sagt att så länge det funkar så ändrar jag inte... :idea::p

Inte direkt svar på din fråga, men här är en liten berättelse om en galoppör av vår foderguru HH här på buke:

Vi tar som exempel en racehäst jag känner, vi kan kalla hm Igge. Han är den litet nerviga typen som aldrig står still. När jag först träffade honom var han litet allmänt tunn, gick ut stenhårt men tappade alltid strax före mål. Han åt 100-110 MJ och ca 730 gram smältbart råprotein per dag, kvot 6,6. Så ökade vi energin och minskade proteinet till 125 resp ca 550, kvot 4,4. Nu har hästen fått muskler och typ 4 mm underhudsfett. Och si – hästen orkar ända in i mål utan att sacka.

Med detta vill jag inte säga att galoppörer ska stå på kvot 4 utan snarare att man inte ska haka upp sig på en kvot.

Hur mkt protein en häst behöver beror alldeles på kvaliteten av proteinkällan. För egentligen är det inte protein i allmänhet en häst behöver utan aminosyrakällor. I Igges fall ställde vi om foderstaten så hans proteinkällor hade goda halter av lysin och treonin. Då behövde han inte äta så många kvävemolekyler för att få i sig de aminosyror han behöver. HH

Svar på en följdfråga om vad denna foderstat bestod av var:
Hö, halm, havre, melass, olja samt tillsatt lysin och treonin. Varje kg foder innehöll 12,5 MJ och 55 gram smältbart råprotein. Av dessa 55 gram var lysin 4 gram och treonin 3 gram. Hästen fick ca 10 kg. Det är en startande galoppör. HH

Men i det exemplet tycker jag att du har en för låg energimängd när du har den högre kvoten.

Jag har oftast 125-140 i energimängd på mina starthästar även om jag har mycket protein i grovfodret.

I exemplet som HH skrivit om kanske det helt enkelt var så att om hästen bara fått mer energi så hade den fungerat med att stå kvar på kvoten 6,6, det provade de säkert inte! Utan de höjde energin och sänkte proteinintaget!

Tänkte bara visa Oki att h*n kanske har rätt i sitt antagande att hästarna inte känns som de brukar på grund av proteinet. I Igges fall fanns det halm i foderstaten, och det borde ju vara ganska mycket olja inblandat för att hamna på snittet 12,5 MJ per kg foder.

Man hör ju ibland att hästarna inte går bra på grund av det proteinrika höet, ex i fjol eller förfjol tror jag det var som Gooparna hade för bra hö och skyllde resultaten på det.
Minns också att hästen Euro Staro Crown hade ätit stuterihö och avslutade loppen sämre för något år sedan.

Beror detta på att man inte anpassar den övriga foderstaten efter höets (grovfodrets) värden och bara fodrar som man brukar, eller är det så att det verkligen inte går att ha för bra värden i höet, om man ser till den normala travhästen?

Är din häst undantagshästen Ghost?

Jag vet inte om min är en undantagshäst, hon hade hemska magproblem när hon kom för fyra månader sen och var skapligt tunn.

Hon har ju presterat bättre efter att hon kom till mig än innan. Över lag tycker jag att hästarna har bätte återhämtning efter samma typ av träning i år men det är ju ingen mer som startar.

Kanske är det så att min inte behövt prestera max än, i så fall är det ju angenäma problem.

Tydligen är det samma problem för många i norra Sverige i år!

Saxade detta från Jenny Perssons blogg på krafft.nu

Igår pratade jag med en man vars framgångsrika häst inte riktigt fungerade som han önskade längre. Och det var som vanligt bland mina kunder i år, omställning till ett dynamithö! 95 gram/kg ts och 11,1 MJ/kg ts. Så den hästen stod totalt sett på en foderstat som motsvarade normen för ett digivande sto. Nu får vi försöka få med lite mer koncentrerad energi i foderstaten och plocka bort protein som kommer från kraftfodret och fungerar inte det så får man nog överväga att komplettera med ett svagare hö i halva givan. Fast det är ju inte så kul att höra det när man har köpt 14 ton av något....Ett bra hösilage är förstås jättebra men så här mycket protein för en högpresterande häst är ganska krävande, t ex svettas de mer då de ska bli av med överskottet. Just nu pågår intressant forskning med just sådana här "superhön" till högpresterande hästar, det blir spännande att följa. Hur hästar klarar sådana här foderstater är väldigt individuellt.

Här är ytterligare en text från Jennys blogg:

Nu ska vi se vad som har hänt sen sist? Det är ganska mycket faktiskt. Kundklubbskvällen i Haparanda var trevlig och vad gissar ni att jag fick räkna på för hösilage åt kunderna? Ja, inget under 85 g smb och 10 MJ i alla fall....Hallå, finns det inga "normala" hästhön här uppe i år? Jag har inte alls någon "proteinnoja", är nog mycket mindre restriktiv än många andra och vill inte skapa problem som inte finns. Funkar det så funkar det men nu har jag blivit kontaktad av 3-4 kunder senaste veckan med liknande hön som börjat leta olika orsaker till att hästarna inte fungerar tillfredsställande. Och då ÄR det problem, anser jag. Det är till syvende och sist tränarens uppfattning som måste gälla och i dessa fall är det ju inte så att man har letat problem innan och förväntat sig att det inte ska gå med ett särskilt foder utan att det har uppstått problem som gör att man har letat fler orsaker än bara foder.

Det är precis detta fenomen som jag upplever med mina hästar och årets hö. Som i ditt exempel med fullblodshästen och som Jenny även noterat.
Största prestationsförsämringen märker jag på de stora hästarna. De som är i normalstorlek och mindre märker jag lite eller inget alls på.
Ändå är inte mitt hö något extremt.
Nu går hästarna in i vinterträning här och då gör det mindre om de är lite sega. De ska ju inte prestera på max på länge än.

Vad räknar du som stor häst?

Cirka 165 cm eller 550 kg och mer. Nu är det bara hingstar och valacker jag har i den storleken, jag vet inte om könet har någon betydelse då mina märrar är 159 cm och mindre.

Din häst vet nog inte om hur stor hon är...;)

Cirka 165 cm eller 550 kg och mer. Nu är det bara hingstar och valacker jag har i den storleken, jag vet inte om könet har någon betydelse då mina märrar är 159 cm och mindre.

Din häst vet nog inte om hur stor hon är...;)

Aha, ja hon ska definitivt hållas ovetande om sin storlek och man pratar ju aldrig om en dams ålder... :idea::angel:

Liknande trådar

Hästvård Min ena häst (shettissto, 1 år) har den senaste tiden ofta haft lös avföring. Första gången jag lade märke till det var det ganska kort...
Svar
11
· Visningar
1 936
Senast: CaisaCax
·
Foder & Strö Nu behöver jag råd! Jag har en häst som är mycket känslig i magen och kan inte äta vilket hö/silage som helst utan får lätt diarré. Där...
Svar
16
· Visningar
2 736
Senast: Alexandra_W
·
Hästvård Bakgrund: Snart 17 årig korsning kallblod/ponny. Ligger "i uppenbar riskzon" för att utveckla PPID och har testats regelbundet sedan... 2
Svar
35
· Visningar
6 380
Hästmänniskan Okej, detta kan nog bli ett ganska långt inlägg, men du väljer själv om du vill läsa hela eller ej. Hästar, ridning, trav, har varit... 2
Svar
22
· Visningar
4 516
Senast: shia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka