Argona

Trådstartare
Har problem med att få tag i bra havre/vetehalm men kan få fin råghalm, hur är det att använda till hästar? tänkte ställa ut rundbalar i hagen över vintern och ha som strö i boxarna.

Sv: Halmbrist

Råghalm använder man normalt inte till hästar beroende dels på att den är väldigt fiberrik och kan orsaka kolik. Vidare kan den ge upphov till utslag och svullna ben. Vet att det är stora problem i år.

Är det ingen mer som har erfarenhet av råghalm?? Kanske kan ha det i spilta där de inte kommer åt att äta så mycket som i boxen?:confused:

Det ÄR precis som Ylva skrev ovan! Man rekommenderar det inte till hästar pga kolikrisken!

Jag har använt råghalm en vinter för många år sen och det gick bra, men jag skulle inte göra det igen. (strör med spån, för övrigt...)

vi skulle ha haft halm men pga att våran bonde inte hade nån bra halm kommer vi att köra på torv i stället...

kan du inte få tag på hö i rundbal o ställa ut istället under vintern?

Liknande trådar

Foder & Strö Har en häst som kissar ner hela boxen. Han är ute mellan 06-21 kan strö boxen med spån dagen efter är den nerpissad så måste strö boxen...
Svar
12
· Visningar
1 134
Senast: MiniLi
·
Foder & Strö Hej! Jag har några frågor angående foder. Min häst har varit på träning och skall börja utfodras med hel havre och betfor samt protein...
Svar
13
· Visningar
874
Foder & Strö Hej allihopa, Lyssnade på en intressant föreläsning som Eva Gudmundsson höll i här om dagen. Där berättade hon bland annat att hon... 2
Svar
21
· Visningar
2 226
Senast: Efwa
·
Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
719
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka