Halmpellets

Sv: Halmpellets

Om din bostadsort stämmer, så kan jag berätta att de hade pappersströ senast jag var på Gr********n i Sjöbo senast jag var där (ett par veckor sedan).

För att återknyta till skillnader i halmpellets, det finns stora skillnader såväl ekonomiska som naturmässiga.

Vissa halmpellets innehåller olika typer av smörolja, diesel etc. Hur vet man det? Jo genom analyser. Köper man en typ av halmpellets som innehåller detta, så är det förbränning som gäller vid omhändertagandet och något man får bekosta själv. Blir man påkommen att låta detta ligga vind för våg, så kan det kosta böter eftersom det anses som miljöfarligt avfall.

Köper man pellets som inte samtillverkas med förbränningspellets, så kan man faktiskt få tippa detta som jordförbättringsmedel på tippar som gör jord och annat och det gratis. Det är också möjligt för bönder att tippa detta på åker som just jordförbättringsmedel, utan att drabbas av pålagor pga miljöfarligt avfall. Så visst finns det ekonomi i annan tappning också på lång sikt för den som känner det så.

Nu vet jag inte hur det går till, men troligen krävs intyg från tillverkaren med analys för att få tippa gratis.

Halmpellets kontra papper

Det ber på vilket papper du väljer.

Tidingspapper
  • klamrar
  • trycksvärta
  • bra uppsygning
  • flyger runt på gödselplatsen

Wellpapp
  • tyngre flygger mindre omkring
  • inte rivet utan mindre bitar
  • ingen svärta
  • inga klamrar

halmpellets
  • lite att mocka ut
  • till viss del dammigt

Ju mera man anväänder halmpellets och främst wellpapp strö så ser verkar det i vårat stall vara fördel för wellpappen.

allt dammar lite.Men man ska köpa Halmpellets av hög kvalite
se till att man kan prata med någon som har använt deras halmpellets.samt kollla om de samarbetar med en bra vet.eller om de har några stora stall de säljer till med.
De är ju bra för hästen samt miljövänligt.Mer än både torv och spånet.
Ge de en chans men se till att du köper från ett bra ställe.

allt dammar lite.Men man ska köpa Halmpellets av hög kvalite
se till att man kan prata med någon som har använt deras halmpellets.samt kollla om de samarbetar med en bra vet.eller om de har några stora stall de säljer till med.
De är ju bra för hästen samt miljövänligt.Mer än både torv och spånet.
Ge de en chans men se till att du köper från ett bra ställe.
Kl
Vi har under många år använt halmpellets. utländsk och den svenska.
Halmpellets dammar mer på sommaren. Vi vattnade boxarna varje kväll och då blev det bra igen, men visst är det jobbigt att gå runt med slangen.
Nu när det är höst och blött har vi inga problem alls. Jag börjar undra om inte halmpelletsen drar åt sig fukten i stallet? Precis som salt gör.
Jag skulle aldrig i livet byta ut detta fantastiska strö för något annat. Det är lättjobbat, drygt och ...dyrt! Men helt klart värd varenda krona. Dyngstacken blir bara mindre och mindre ju mer dynga vi kastar på, det är kul att se.
gulan

Ja halmpelletsen drar till sig luftfukten inte lika bra som salt me eftersom det är ett torkat material som inehåller mindre fukt en vad som är normalt för materialet drar det till sig fukten från luften.

Det gör även att hästhovar och ben torkar fortare i en box med halmpellets eller wellpapp.

Min pappa är återförsäljare för halmpellets och jag tycker att det funkar jättebra! det var lite dammigt i början men det är bara att ha en vattenkanna och vattna när det börjar damma. Halmpellets suger upp urin mm. jättebra och när det inte har ngt att suga upp så blir det dammigt istället. Och ni som använder halmpellets nu fyller på med mer än en säck (15kg) i veckan gör ngt fel. om ni istället vänder på hela bädden en gång i veckan så behöver man inte fylla på lika ofta :idea:

Vi kör med både spån och papper och det funkar jättebra, tycker inte att det dammar lika mycket som om man bara har spån... sen så flyger pappret inte omkring lika mycket på dyngstacken om man blandar. Däremot när man ska fylla på i boxen måste man ha en säck att ha pappret i eller lägga pappret under spånet i kärret annars flyger det omkring.
Ska tillägga att i stallet där jag är finns det en pappersriv vilket underlättar en hel del :)
Jag tycker även att det är lättare att mocka i "blandningen" än i bara papper.

"KL"
Är det någon som vet om det går att lägga halmpellets på en befintlig halmbädd?
Tänkte prova halmpellets, men det känns lite jobbigt att mocka ut bäddarna.

//Stina

Jag och stallkompisen provade halmpellets till våra hästar i somras. Det funkade kanonfint med kompisens häst. Han är mörkbrun, han blev inte täckt av halmpelletsdamm eller att pelletsen fastnade på annat sätt.

Men med min häst fungerade det inte alls med halmpelletsen! :crazy:
Det tog för det första flera nätter innan hon la sig ner och sov, något hon alltid gör på natten annars. Sedan började hon grisa ner sig något så kopiöst! Jag har en vit häst, till slut var hon pissig på hela ena sidan! Då gav jag upp och använde gamla vanliga spånet, och sedan gick jag över på halm nu till vintern.
Dock blev inte min häst dammig av halmpelletsen. Däremot går det inte att ha min häst på torv, då är hon som du beskriver, täckt av ett svart lager torv. Så täckt av torv att det fortfarande var kvar efter jag schamponerat henne!

Halmpellets fryser på vintern?

*kl*

Kapar tråden lite... (kändes dumt att skapa en ny tråd i typ samma ämne!)
Vi ska snart flytta till ett kallstall, där dem funderar på att byta till halmpellets... Vi kommer få en utebox i stallet och av erfarenhet så fryser iaf torv på vintern (oisolerat och så där...!)

Hur är det med halmpellets? Fryser det vintertid? Vid vilka grader fryser det isf?

Åh! Då tror jag att jag älskar det redan nu! :love:

Har näst intill bara hört positiva saker om det, så vi provar och ser :laugh:

Apropå om det fryser så gör det inte det så länge det ligger i påsen eller fortfarande är pellets i boxen.
Däremot frös mitt till en hård platta i vintras (har kallstall så det blir minusgrader inne och underifrån). Det var bara att släppa och gå över till spån istället (torven blir likadan som pelletsen under vintern).

Har testat 2 olika sorters halmpellets och den första som var Sal-a var väldigt bra, dryg och dammade absolut inte. Visst blev hästarna lite bösiga men inte värre än med spån o torv. Ligger väldigt stilla i boxen om man har hästar som rullar sig är ett annat plus.

Har inte upplevt det, vissa har bädd med halmpellets och andra mockar som växelströbädd. Har en bekant med just ett kallstall som fullkomligt älskar halmpelletsen just därför att den inte fryser. Vårt stall är iofs inget kallstall, men det blir minusgrader om det är riktigt kallt ute och det fryser inte då heller.

Funderar oxå på att börja med halmpellets.. men blir lite avskräckt när jag läser att det dammar väldigt mkt.. Men jag undrar samtidigt: ni som har erfarenheten att det dammar mkt.. skötte ni det som användartipsen föreslår? det känns ju som att om man vattnar vid behov så blir det inte dammigt :S

Användartips
- Sprid ut ca 100-130 kg halmpellets jämnt i en normal stor box, ta sedan en vattenkanna med 15-20 liter vatten och strila över halmpelletsen, vänta 1-2tim för resultat.

- Under första veckan, se till att alla pellets får lite fukt på sig för att svälla upp till en mjuk och dammfri bädd. (vid torr väderlek eller renlig häst vattna vid behov).

- När mörka fläckar av urin bildats mocka ut dem och fyll på ca 10 - 20kg halmpellets per vecka eller efter behov.

- Blanda ej spångödsel med gödsel från boxar med halmpellets då den är en värdefull gödning.

(snott från Halmpellets.se)

Alla strö material dammar, skillnaden med halmpellets är att partiklarna är mycket tyngre och därför blir det ingen ridå i stallet som det lätt kan bli av både spån och torv. Viktigt är bara att man väljer en typ med kvalitet, för många importpellets dock inte alla som har analyserats håller inte så god hygienisk kvalitet.:crazy:

Hakar på tråden här....min häst står på halmpellets, inget jag valt själv, utan det är stallägaren som gjorde det. Jag var skeptisk i början. Nu tycker jag det är ok..men är ändå inte helt nöjd...jag har svårt att få en bra bädd, som är mjuk, måste fylla på så mycket hela tiden, men tycker ändå inte att bädden blir bra. Tycker också det tar för många dagar innan pelletsen verkligen luckras upp och blir till strö. Mitt sto kissar ganska mycket inne i boxen och det blir lätt bara en platt hård yta där hon kissar, om man inte tar ut det blöta varje dag. Först gjorde jag inte det, i vintras, för att skapa mer av en permanentbädd. Men till slut blev ju liksom halva boxen bara en hård yta...började nu när det blivit varmare, att ta ur det blöta nästan varje dag...men då måste man ju fylla på mer hela tiden...och jag lyckas ändå inte få någon bra och mjuk bädd, känns hela tiden som om hon står på för tunt....är jag helt okapabel till att hadnskas med detta ...:crazy:??

Min shettis kan INTE stå på detta, han tror att det är lucern som ska ätas upp till varje pris. Så han står på halm. Stoet har mycket mat i boxen hela natten plus halm, annars hade jag nog inte heller vågat ha henne på sånt strö, just för att det tar så lång tid för pelletsen att luckras upp. Så det är inget strö jag skulle rekommendera till glupska hästar som står inne länge, utan fri tillgång på nåt annat att tugga på.

Om du använder bädd, var noga med att lufta strölagret så får du mjuka fina lakan.;) Felet som många gör vid mockning är att man tar bort kiss och bajs men rör inte det övriga i strölagret, luftar man det ordentligt så blir det jätte mjukt, fint och fluffigt.

kl

Kan man ha permanentbädd med halmpellets? Tycker mig minnas att jag läste någonstans att det möglar om man inte mockar ut allt.

Anledningen till att jag frågar är att vi antagligen ska byta till halmpellets och min häst får liggsår på hasorna utan bädd. Vi har betonggolv och oavsett hur mycket strö hon hade innan blev det ändå bart där hon låg.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med... 2
Svar
34
· Visningar
3 823
Senast: Freazer
·
Övr. Barn Det sägs ju vara ganska vanligt men vi känner oss verkligen helt ensamma. Vår gosse fyller 6 i sommar och kissar fortfarande mycket på... 2
Svar
27
· Visningar
2 075
Senast: Amha
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under... 2
Svar
24
· Visningar
3 587
Senast: Ridinglady
·
Relationer Varning för långt desperat inlägg. Jag vet inte hur jag ska börja. Jag och min sambo skaffade en gård för några år sedan. Det blev så... 4 5 6
Svar
106
· Visningar
11 752
Senast: corzette
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Valp 2025
  • Akvarietråden V