Halsförlängare, olika storlek?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Trampe
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 17
  • Visningar Visningar 2 178
T

Trampe

Var med en kompis i stallet häromdan och hon hade nyligen införskaffat sig en halsförlängare (köpt på Börjes, vanlig snodd) som hon ville prova då hon skulle tömköra/longera sin nya häst (f.d travare som kommer direkt från banan). När vi skulle prova sätta fast den då hästen var uppvärmd så kändes den nästan för liten, den drog ganska mkt i pållens lilla mun och då är hon ändå inte så stor, smäcker modell strax över 160 cm. Men det kanske de ska göra? Det är lixom det som är vitsen? Men hon fick allt dra ihop sig bra mycket för att snodden skulle sluta spänna. Hästen är ju iochförsig inte van vid att kröka så värst på nacken, springer gärna med lång hals. Det är väl därför min kompis vill visa hästen lite vägen med snodden antar jag (?).
Så till min fråga: Finns de i olika storlek eller? Nån som har snodd från börjes, känner ni igen detta? Ska jag rekommendera henne att försöka töja den lite om hon nu vill använda den eller ska den dra så?
Jag har aldrig använt nån på mina hästar så jag kan inte direkt råda henne till nåt... Är inte bekant i ämnet...
Tacksam för all hjälp!!!

Sv: Halsförlängare, olika storlek?

Snodd är helt kasst. Släng den. Den finns bara i en stl, dvs det är omöjligt för hästen att få någon eftergift om den inte går och biter sig i bringan. :crazy:

Är inte heller speciellt förtjust i halsförlängare. Använder det vid enstaka tillfällen när jag longerar för att ha någon form av mildare inspänning till min häst. Men jag tycker att många utav snoddarna är för korta hur mycket man än försöker och länga dom så att det är svårt, som Centaur skriver och kunna ge någon direkt eftergift eftersom snodden inverkar hela tiden då. Visserligen är det ju meningen att hästen ska gå där, det är ju det som den är till för men även fast den är elastisk så kan jag ibland tycka att den blir lite "stum" när den inte räcker till.. känns som om den inte ger efter tillräckligt på något vis.

Fråga din vän Varför hon använder halsförlängaren? Vad är syftet med den?
Ska man skola om en häst, och speciellt så här i början verkar det väll mycket sundare att Inte använda den när hästen inte är Van att gå med sådan inspänning?

Dessutom har ju tränade travare musklat upp sig på ett visst sätt utefter hur de arbetar och därmed får de svårare att sedan jobba upp sig och få "ridhästmuskler".
För de är inte vana att jobbas på det sättet.

Kan hon inte ta hjälp av någon som kan? Eller varför har hon skaffat sig en fd. travare?

Jag ringde min kompis för att fråga ;) , jag citerar: Hon vill "att hästen ska jobba i form även då hon longerar/tömkör, hästen springer annars med huv'et i vädret hela tiden och tänkte därför ta hjälp av en halsförlängare som hon blivit rekommenderad som en mild inspänning för att visa hästen var man vill att den ska placera sig."

Det finns snoddar i olika längder och olika tjocklek vilket gör att de har olika motstånd.

Snodden är intet vidare om din kompis vill longera hästen i bra arbetsform. Be henne köpa en chambon istället. Om din kompis inte använt en chambon förut så be henne ta hjälp från någon som kan visa henne hur den ska sitta och hur den fungerar. Den är väldigt bra för arbete på lina.

En snodd är ingen mild inspänning. Den verkar nedåt/bakåt. Den verkar både i mun och över nacke och det är hart när omöjligt att få hästen att placera huvudet vettigt med en snodd på.

Däremot är det extremt lätt att få en häst att knäcka av i nacken med hjälp av snodden. För att komma undan trycket sak den dra in halsen i bålen och stoppa in näsan i bogen. Och vad blir då effekten av snodden?

jag har tre stycken halsförlängare och det är olika storlek på alla tre. Och det skiljer ganska mycket på dom. Mellan den längsta och kortaste är det nog närmare en halv meter som skiljer.
Tror att det kanske är olika på olika märken. Börjes har nog bara en storlek.

till alla som svarat:
Snälla ni. Trådskaparen frågade om det fanns flera olika storlekar eller om hon skulle tänja den. Inte om det var rätt eller fel att använda det. Visst är det snällt att så många vill tala om vad som är rätt eller fel. Men hästägaren har valt att vilja använda det vid vissa tillfällen och det får vi väl acceptera tycker jag. Det är ju ändå någon anledning till att man tar till hjälpmedel av olika slag.

Jag har 2 st med olika längd. Den korta är "för kort" för mitt sto, men om jag istället använder den och sätter den i gjordens SIDOR istället för mellan frambenen så blir den bättre, och den tar inte ner huvudet fullt så mycket ibörjan.

Så du tycker man utan vidare skall acceptera att okunniga hästägare förstör sina hästar? :smirk:
Jag är Inte emot hjälptyglar, men jag är väldigt emot just den här, det är den absolut värsta hjälptygel som finns! Den bara förstör, och ser man inte det så borde man ta hjälp av tränare för då vet man inte hur det ska se ut när en häst jobbar rätt. :crazy:

Om hon nu absolut vill kontrollera hans huvud, så är det bättre med vanliga häderliga inspänningstyglar... Då har häststackarn en chans att gå i rätt form iaf... Evt en chambon om man vill ha en lägre mer utsräckt form.

Centaur skrev:
Så du tycker man utan vidare skall acceptera att okunniga hästägare förstör sina hästar? :smirk:

Jag har då inte förutsatt att hästägaren var okunnig.
Jag har flera medryttare som jag sagt till att använda halsförlängare när dom rider av vissa skäl och jag anser mig inte okunnig för det.

Men det är ofta så att många har olika uppfattningar om vad som är rätt eller fel. Det som fungerar på vissa hästar behöver ju nödvändigtvis fungera på alla hästar. Och för att något inte fungerar på vissa så kanske det fungerar bra på andra.

Jag har iaf aldrig sett en halsförlängare som varit tillräcklig stor för ett halvblod, eller en som faktisk gjorde så hästen gick i bättre form.... Formen måste ju komma bakifrån.

Nu minns jag inte adressen, men det finns en mkt bra hemsida som tar upp det här med form och hjälptyglar... Om du läst det som stod där så skulle du nog inte tycka att det var så bra längre... :crazy:

Jag använde faktiskt snodd på unghästen när jag tömkörde häromdagen. Hon vill helst gå med huvudet högt och sänka ryggen (dåligt musklad överlinje.
Olika tömsättningar ger inget vidare resultat utan hon blir bara spänd.
Jag har ett gough men hittade inte alla delar så jag satte på snodden i det längsta läget och hästen arbetade faktiskt betydligt bättre och snodden slackade för det mesta.
Säger inte att det är det bästa alternativet men den kan faktiskt funka hyfsat.

Använd balsnören och förläng snodden ;)
det gjorde jag tills jag gjorde en egen halsförlängare :D

Varför inte förlänga snodden med såna där minisnoddar hööks säljer för att minska känslan i tygeltagen?? :idea:

Trampe skrev:
Var med en kompis i stallet häromdan och hon hade nyligen införskaffat sig en halsförlängare (köpt på Börjes, vanlig snodd) som hon ville prova då hon skulle tömköra/longera sin nya häst (f.d travare som kommer direkt från banan). När vi skulle prova sätta fast den då hästen var uppvärmd så kändes den nästan för liten, den drog ganska mkt i pållens lilla mun och då är hon ändå inte så stor, smäcker modell strax över 160 cm. Men det kanske de ska göra? Det är lixom det som är vitsen? Men hon fick allt dra ihop sig bra mycket för att snodden skulle sluta spänna. Hästen är ju iochförsig inte van vid att kröka så värst på nacken, springer gärna med lång hals. Det är väl därför min kompis vill visa hästen lite vägen med snodden antar jag (?).
Så till min fråga: Finns de i olika storlek eller? Nån som har snodd från börjes, känner ni igen detta? Ska jag rekommendera henne att försöka töja den lite om hon nu vill använda den eller ska den dra så?
Jag har aldrig använt nån på mina hästar så jag kan inte direkt råda henne till nåt... Är inte bekant i ämnet...
Tacksam för all hjälp!!!

Köpte med en halsförlängare på samma ställe, och den var med otroligt kort, fast det stod en storlek på de och hängde på samma ställe, har köpt där innan och då har de varit längre.
Blev lite konfunderad men trodde att det säkert var fel i produktionen annars vet jag inte...

Knapplån! :)

En tanke...
Om man använder en hjälptygel som verkar som en tygel (bakåt altså), tex en snodd eller inspänningstyglar. Vill man då inte att hästen ska ta STÖD på inspänningstygeln? Jag förstår inte riktigt hur man kan se det som positivt när en hjälptygel slackar? Det är ju precis som att hästen inte tar stöd på bettet när man rider?
Det är ju skilnad om man använder en gouge eller en chambon, som ju bara ska hjälpa hästen till en framåt/nedåtsökning.

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt... 2 3 4
Svar
65
· Visningar
14 448
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har tvingats undersöka min relation till pengar på djupet. Jag vet att pengar är ett känsligt ämne och att folk lätt stör sig på hur...
Svar
11
· Visningar
3 011
Senast: Unafraid
·
L
Gnägg Hej! Jag vill bara fråga vad andra skulle tipsa om men säger INTE att vi ska köpa nån häst eller ponny NU så ingen miss förstår. Utan... 2
Svar
22
· Visningar
2 718
Senast: LiviaFilippa
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare... 2
Svar
38
· Visningar
12 949
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Rintränings- och utställningstråd
  • Uppdateringstråd 31
  • Artfex S