Halsförlängare

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare celeste
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 21
  • Visningar Visningar 1 581
Sv: Halsförlängare

Precis som alla andra hjälpmedel:

Totalt KASS till vissa "saker"/hästar

Kanon ngn gång/häst

Jag tycker att de borde kallas för halsförvrängare i stället! :rofl:

Allvarligt talat, för det första tycker jag att alla arrangemang som gör att man inte när som helst kan ge hästen FULL eftergift är av ondo.

För det andra så kan jag inte se att det finns något en hjälptygel (stjälptygel) faktiskt kan hjälpa till med i hästens dressyr.

Beror helt på hur man kan rida, hur man använder den, hur hästen är osv

Tja, jag tycker väl inte det är så bra. Även om halsen böjs kan ju ryggen fortfarande vara nedåt och då gör den mer skada än nytta. Men det kanske finns någon där ute som använder den på ett bra sätt, vad vet jag.

använder den bara vid longering av mitt ena sto=)...annars nej...

på henne funkar den jättebra.... men på min valack funkar det inte alls....

Var det inte du som tidigare tipsade om att man kunde använda den till att spänna fast julgranen på biltaket och laga stängsel med?
Det är den ju faktiskt bra till:bow:

Att rida med - suger den. Hästen blir hård i handen och känns framtung med den.

Att tömköra med - superbra, speciellt för mig som har svårt för att hålla en stadig kontakt i tömmarna. Plus att när nacken redan är "med" behöver man bara få igång baken och ryggen :cool:

Dessutom bra när man ska löslongera så att hästen får fin hållning istället för att bara strutta runt med huvudet som en spårhund (Fast det kanske bara är min som tror att han är hund:angel: )

majblomma skrev:
Var det inte du som tidigare tipsade om att man kunde använda den till att spänna fast julgranen på biltaket och laga stängsel med?
:rofl: :bow: ÄNTLIGEN har vi hittat en bra uppgift till halsförlängaren! :bump:

Den är jättebra på att få hästarna att gå på bogarna...
Och ganska många hästar knäcker dessutom av i nacken och släpper bettet, eller så gör de som min första häst gjorde när jag var ung o dum och litade på dem som sa att snodd var bra. Hon tränade upp sina underhalsmuskler till enorm styrka och hennes snodd blev en halvmil lång...
Nope, snoddar kan man ha som bensnören...

majblomma skrev:

:bow: Ja! Nu vet jag iallafall vad för nytta den har! :p

Som men alla hjälptyglar är det viktigt att du vet vad du vill åstadkomma men den, hur den ska avpassas och kunna se när det är dags att plocka bort den. Då kan det vara till hjälp för hästen. Används den fel är risken att den blir en "stjälptygel" istället. Kolla på sökfunktionen för detta har diskuterats många gånger förut.
En hjälptygel är oftast en tillfällig hjälp för att visa vägen eller förtydliga någonting för hästen. När hästen är med så ska den bort. Den får inte bli en ersättning för någonting annat.

jag tänker inte kommentera, men det känns som man aldrig hört den här disskusionen förut

Har bara stött på halsförlängare på en häst, det var på en ridskoleponny (arab) som var typisk stjärnkikare o nästan okontaktbar när hon hade huvudet o halsen spikrakt upp, hon gick med halsförlängare på nybörjarlektionerna och blev faktiskt lugnare o lättare för nybörjarna att rida.

Visst, den gjorde väl inte att hon jobbade på ett optimalt sätt med rygg o bakben, men det var iaf bättre än när hon inte hade den.

Jag tycker det kan vara bra på vissa hästar.Men även om hästen har halsförlängare behöver den inte gå i rärr form vissa hästar drar ner ryggen när dom har halsförlängare så dom får ont.:mad:

Den kan inte automatiskt få hästen att arbeta rätt med sin kropp. Den uppgiften har ryttaren. Snodden får inte bli en ersättning för ridning.

Hur många tusen trådar finns inte inte i ämnet.. Och lika många åsikter finns det. Tror du kan ägna en vecka eller två att gå igenom de åsikter som redan vetilerats.. Här lär det bli upprepning..

Liknande trådar

• Låst
Utrustning Vad behöver jag för utrustning för att lägga i tappade broddar på hästen? Min häst tappar snabbt broddar med nuvarande hovslagare vilket... 5 6 7
Svar
132
· Visningar
4 910
Senast: Görel
·
Utrustning Tveksamt om det räknas till utrustning kanske, men jag undrar om man alltid måste blöta dem? Jag trodde (kanske i min enfald?) att nu...
Svar
12
· Visningar
766
Senast: fio
·
Mat Fram med era bästa efterrättsrecept som passar till jul, tack :bow: 2
Svar
37
· Visningar
1 213
Senast: Raderad medlem 147980
·
Utrustning Jag behöver ett par nya ridbyxor men har inte längre någon koll på vad som är bra märken eller vilken typ som är bäst. Jag provade ett... 2 3
Svar
52
· Visningar
2 323
Senast: Silje
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Atletix
  • Bildtråd