Halsring ?

G

Gullregn

Hejsan!

Jag har lite frågor om halsring, alltså jag skulle vilja börja rida med det.
Jag har börjat öva från marken med mitt sto och det funkar inte särskilt bra. Hon tycker det är konstigt att jag står bredvid henne (vis manken) och ber henne gå framåt :grin:

Men jag tänkte fråga, när man rider med halsring, vad använder ni för att stanna hästen? För min häst är en väldigt pigg och bestämd häst (inte direkt att hon drar iväg men hon är svår att just stanna satt hon står still) och att stanna henne med hjälp av sitsen är nog omöjligt, varesej man vet hur man ska göra eller inte :angel: Jag tänkte att man kunde använda halsringen till de, alltså att man drar lite lätt, men det kanske finns andra sätt?

Sen undrar jag också, hur mycket kontroll kan man räkna med att ha på hästen? Jag rider i skogen, kan inte ens göra framdelsvändning (både jag och pålla är äkta skogsmullar) och hon lyssnar inte till hundra när jag ber henne svänga med hjälp av vikten (hon ignorerar lätt om hon inte vill det samma).

Det konstiga är, att när jag rider henne med grimma eller grimskaft, då behöver jag knappt röra i grimskaftet innan hon svänger så snällt (svänger mer med vikten än med grimskaftet) men så fort jag släpper grimskaftet, då känns det som om hon ignorerar mig i alla fall 70 % eller så xD

Några tips och kommentarer, svar på mina frågor??
 
Sv: Halsring ?

Jag har dålig koll på NH och rida med halsring. Men rent säkerhetsmässigt låter det inge vidare med en häst som inte lyssnar ordentligt till förhållande hjälper ens vad gäller tygeltag. Att rida i halsring (i skogen dessutom?) tycker jag låter rent av farligt i ett sådant läge...

Men det är bara min personliga åsikt :)

Sanna
 
Sv: Halsring ?

Hästen måste lyssna extremt, ja, väldigt mycket i alla fall på vikthjälper och sätet. Man kan inte lita på att hästen stannar för att man drar i halsringen.

Det låter som att din häst behöver bli betydligt mer välriden innan ni kan rida med halsring.
 
Sv: Halsring ?

Jo, varken hon eller ja är särskilt välridna (alltså att jag är inte superbra på att rida xD), tyvärr. Hon är en föredetta travare som bara reds via munnen (kändes det som) när hon kom till oss (fastän hon varit riden i säkert fem år innan hon kom till oss) och det är jag som har lärt henne det mesta hon kan nu (med vikter och skänklar alltså). Och när jag gick på ridskola så fick man bara lära sig att rida via tyglarna och åka häst om man kan säga så.
Jag får väl fortsätta att rida i grimma då, eftersom jag har inte råd att "köpa" hjälp just nu och ingen i min omgivning rider hästar i halsring/håller på med nh... Kanske tills gräspaddocken blir olerig igen (i sommar) satt jag kan träna henne lättare där :D
 
Sv: Halsring ?

Vart får man tag på en halsring? Har letat eftersom jag inte tycker att knyta ett grimskaft runt är samma sak...
 
Sv: Halsring ?

Jag får väl fortsätta att rida i grimma då, eftersom jag har inte råd att "köpa" hjälp just nu och ingen i min omgivning rider hästar i halsring/håller på med nh... Kanske tills gräspaddocken blir olerig igen (i sommar) satt jag kan träna henne lättare där :D

Men medan du gör det så läs läs läs
Då lär du dig mycket till den dagen du försöker igen :D
 

Liknande trådar

Dressyr Någon som har några kloka råd om ni skulle rida en häst som skjuter ut ena bogen (i detta fallet vänster bog) när ni rider? Stor och...
Svar
14
· Visningar
1 623
Senast: JohannaB
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 369
Hästmänniskan Jag har i stort sätt redan bestämt mig för att sälja min häst, har bokat in providing i helgen men självklart tvekar jag och har sån...
Svar
11
· Visningar
3 519
Senast: Fiorano
·
R
Hästhantering Jag har en för mig ny häst, ganska ungt (8) sto (swb), hon är snäll och välriden men osäker. Hon tycker det är läskigt att lämna flocken...
2
Svar
21
· Visningar
2 967
Senast: WSLPZF
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Lösa hundar
  • Senast tagna bilden XV
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp