Halstäcke

Djurjouren

Trådstartare
Vilket är det BÄSTA täcket med krage oavsett pris?
Jag vill ha ett med ca 2-300 gramsfyllning och ett regntäcke, fodrat.
Magplatta och gärna lite långt, klänningslikt:-).
Jag har aldrig haft huvtäcke men jag har sett att det finns fast huva, huva med blixtlås, dragkedja etc.
Jag gillar enkelhet, vill inte ha täcke med olika foder som man sk ahålal på och byta utan allt i et sak det vara.
Så vad rekommenderar ni till min frusna travkille som ska skalas idag :-)

Sv: Halstäcke

Horsewares Supreme Turnout!
Det är förvisso ingen magplatta men klänningsaktigt med tre gjordar på magen så det går ihop under magen när man knäpper det. Iofs har jag en storlek för stort (hästen har 145 o täcket e 155, det är nedärvt från gamla hästen) så det blir som en liten magplatta.
Halsen knäpps med kardborreband och plastspännen. Har även haft ett annat med ofodrad hals till ponnyn men där åt en annan häst upp spännena, bytte till dragkedja men den åkte bara ner sen sydde en tjej på dubbel kardborre på det och det funkade prima, Mahogney här på buke har det nu om du vill se bild eller så på hur det är fixat.
På Supreme Turnout kan du välja hur många gram, jag tror jag har 475g i täcket och 200g i halsen.
Dessutom är det reflexer på täcket vilket kan vara bra tydligen. Det kostar ju lite men nu är mitt täcke inne på sin tredje vinter och ser fortfarande nytt ut.

Jag tycker att Shires Typhoon Combo är det bästa. Jag tycker det är bättre än Rambo, där halsen lossnar och är trång, och det är för kort på sidorna. Har dock gammla modellen så kan hända den nya är bättre.

Mitt shires täcke är kola-färgad, har 400g foder, blankt innertyg så det skaver inte, halsen är också fodrad, det går ned ordentligt på sidorna. Och halsen har samma sorts knäppning som kryssgjordar, vilket gör att den garanterat inte lossnar. Dessutom är den väl tilltagen så hästen kan böja sig ned utan att kvävas. och det bästa av allt är att det kostar bara hälften av vad Horseware gör!! :) Jag har haft mitt ett år nu och det är som nytt, trots att jag (ja hästen då) användt det flitigt (frusen häst), även vår och höst.

Jag har ett Shirestäcke som jag beställt från Ridsportshopen.com, det är samma som Centaur har fast jag beställde bara med halvhals, och jag har i den nya färgen som är denna:

93vhc1.jpg

Det är dock Mycket snyggare i verkligheten. Kostade ca 800:- tror jag.

Det hade riktigt bra passform på min häst och det verkar ju vara ett riktigt bra täcke. :)

Har dock inte börjat använda det ännu, tycker det är lite väl tjockt ännu. Just nu har min häst ett Thermo Master Outdoor från Hööks,
det är förra årets modell i färgen plommon. Fodrat med 220 g tror jag. Det kostade 400:- + att jag köpte en lös hals till det (som jag tror kostade 129:-), tyvärr sitter inte halsen så bra, men annars är det ett jättebra täcke. Har hittills inte läckt någonting och själva täcket sitter annars riktigt bra.

håller med centaur å cacturpower shire är bäst :P jag är jätte nöjd med mitt.. kostade inte alltför mycket.

Ett litet tips, köp ett tjockt termo med hals (har precis själv köpt shires tjocka med helhals) och sedan köper man ett ofodrat regntäcke även det med helhals och vips blev det mkt enklare att ha täcken som inte ser ut som lervälling alltid. Betydligt enklare och nimmare att slänga ett tunt regntäcke i tvättmaskinen och ha det torrt igen över natten än ett tjockt oformligt täcke som dessutom inte går in i de stora tvättmaskinerna om man har stor storlek. Dessutom har man användning för regntäcket året runt.

Håller med övriga: shires är mycket bra kvalitativt, sitter bra, prisvärt, och klänningslikt ;)

Liknande trådar

V
Utrustning Hjälp mig klura ut det här mysteriet. Min häst har börjat frysa så hon skakar, hur mycket skillnad gör ett halstäcke? Vad kan det annars... 4 5 6
Svar
109
· Visningar
11 793
Senast: veronican
·
Utrustning Ska köpa mig ett nytt stalltäcke... Men har lite beslutsångest. Velar mellan ett event stable plus och ett amigo turnout heavy. Ska... 2
Svar
32
· Visningar
2 159
Senast: nyponros
·
K
Utrustning Jag vet inte om den här tråden ligger rätt eftersom det är utrustning under ridning, men eftersom ponnyerna skall ridas och det är då...
Svar
17
· Visningar
1 451
Senast: Cilva
·
Utrustning En ny häst är på intågande, och till denna kommer en helt ny utrustning köpas då jag inte vill använda min gamla hästs grejer, de är... 2
Svar
24
· Visningar
2 964
Senast: SaraB
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka