Sv: Halt 3-åring
höstmåne skrev:
okej.
jo. men eftersom jag inte kan betala veterinärkostnader själv så blir det lite jobbigt. mamma tycker det är onödigt, om det inte är så allvarligt.

osv.
Ja jag ville väl höra hur vanligt det var med lösa benbitar och sånt. hur det visar sig.
Att jag skrev att det man kan utesluta skada menar jag att jag kollar honom varje dag, och han har aldrig varit varm, svullen, haltat osv men nu får du mig att tänka efter. tack!
hur länge kan en sträckning sitta i?
En sträckning är inte alltid så 'ofarlig' som det låter. En sträckning av den 'ofarligare' typen ska bli MARKANT bättre inom ett par - tre dagar.
Enr ejäl sträckning ger ofta följdskador/följproblem.
Min dam har bevisligen vurpat i hagen någon gång mellan februari 04 och december 04, ingen vet när och det har inte synts något (värme, hälta elelr liknande) men hon ådrog sig bevisligen muskelproblem av det.
I december 2004 har hon bevisligen vurpat igen, den gången märktes det på att hon blev halt och en muskelskada VB upptäcktes, i samband med denna upptäcktes en muskelatrofi (tillbakabildade/underutvecklade muskler) HB. Hälta bägge bak.
Det är behandlat (skor på med brodd för bättre fäste, massage både av mig pch equiatrikern, väääääärme samt behandlat med hög dos antiinflammatoriskt och smärtstillande samt promenader) sedan i dec 04, och nu för en vecka sen så det som kvarstår är knäledsinflammation bägge bak samt muskelatrofi HB. Knäledsinflammationen behandlades, men det återbesöket har vi inte haft än. Men det kommer fortfarande fram 'bevis' för en gammal muskelskada HB efter en gammal (innan dec 04) vurpa i hagen.
Men vi började i DECEMBER att 'rota' i hennes problem (som var att jag upplevde henne som stel i bakdelen i trav, inget 'värre' än så alltså och många tyckte jag var nojig, det ar säkert bara växtvärk..) och först NU, i mars, har vi börjat NÄRMA oss grundproblemet.. Så, det som först verkade som en muskelskada som skulle läka ut på ett par veckor med vila, visade sig vara ett sekundärt problem och grundproblemet är ett helt annat och vi hålle rpå och behandlar oss 'ner' till det nu..
Jag visiterar också varje dag, men det är inte alltid det hjälper och många saker är svåra att se innan de nått en viss gräns. I min unghästsfall började problemen efter vurpa ett inte bli synliga för mitt öga (och jag är ändå ganska kunnig) förrän vurpa två kom och det var slut på avlastningsben.
Min valack sträckte bogmuskulaturen en gång, märktes ingenting (värme, hälta etc) förrän några veckor senare då hästen drog snett i ena galoppen. Trots att han då behandlades (equiatriker och antiinflammatorisk medicin) så fick han några månader senare en armbågsledsinflammation som var kopplad till samtidigt som översträckningen.
Så tyvärr är det lite vansklligt att säga 'bara en sträckning', om musklerna inte får hjälp ifall de behöver det, så kan man få andra, värre problem som följdproblem.
Jag behöver inte spekulera i hur mycket pengar jag sparat i veterinärvård OM jag hade kunnat upptäcka vurpa ett på unghästen va? Ofta är det tyvärr att ju längre tid det tar innan något blir synlig, dessto dyrare blir veterinärräkningen. Samma sak om man väntar fast man har synlig problem, felbelastningar osv skapar ÄNNU MER problem än man hade i början, och kräver i sin tur behandling etc och veterinärnotan sticker iväg. (Nu är mina dock försäkrade men det kostar ändock).
Lösa benbitar är relativt vanligt, de kan dock inte visa sig mer än mycket lindrig hälta som kanske förbises om hästen inte är i arbete, eller en lindrig galla. Men de kan också ge rejäla gallor, svullnad, värme och rejäl hälta. De som kommer av trauma ger oftast mer symptom.
Men du har en häst med TYDLIG hälta, och du måste få mamma att förstå att det finns bara ett rätt sätt nu, och det är få hästen ordentligt kollad, och att ju lä'ngre du väntar dessto dyrare riskerar räkningen för henne att bli. Och, det finns ju inget sätt din mamma kan VETA om det är allvarligt eller ej om hon inte kollar!