Bukefalos 28 år!

Halt av sårskada?

Tussemaja

Trådstartare
Nu börjar jag bli riktigt orolig. Min ena häst skadade sig för två veckor sen (rullade fast i boxen, sparkade för att komma loss och lyckades sparka till i underkant av fönstergallret, en stång lossnade i svetsen och hon fick - förmodligen - in hoven emellan. När jag kom stod hon upp så hon hade tagit sig loss själv, så detta är en rekonstruktion av vad jag tror skedde.) Skrapsår på skenan och ett djupare jack på insidan bakbenet - inte i själva karleden, men vid sidan av. Inte så djupt så att det gått igenom all vävnad, men ett par mm kanske. Mycket halt. Röntgen visade inga skelettskador, UL var ingen idé i det akuta läget enligt vet, eftersom vi inte skulle kunna se något pga blödningar inuti området. Boxvila några dagar, liten hage några dagar och sen fick hon gå ut som vanligt om hon verkade skapligt ok och tog det lungt (vilket hon gör) Men jag skulle återkomma för UL efter ca 3 veckor om hon fortfarande var halt. Jag har tyckt att hon varit ohalt i flera dagar nu, men igår var hon plötsligt halt igen. Hältan blev värre efter den dagliga omläggningen av såret. (såret rent, oinfekterat och under ok läkning) Nu till min fråga: Är det tänkbart att hon fortfarande - efter två veckor - är halt pga sårskadan (den sitter ju i ett område som rör sig när hon rör sig. Hon vilar inte heller av benet mer än det andra när hon står) eller ska jag börja ställa in mig på att det kan vara en ligamentskada - i så fall i kot/hovleden? Hon är inte svullen alls och ömmar inte för tryck mer än på och vid själva såret. Delge mig era tankar... Jag är skitlessen över detta. Ny häst, 4 år, en pärla, nyss igångsatt etc etc. Ja ni kan ju tänka er själva...
 
Sv: Halt av sårskada?

Hon kan ha skadat sig ngn annanstans då hon fastnade, alltså högre upp. Rygg, länd, bog, bäcken- ja beroende på hur hon fastnade. Stackare, förstår att du är orolig. Åk t klinik igen!
 
Sv: Halt av sårskada?

Fast hältan sitter dydligt vid kot/hovled. Lika bra jag ställer in mig på klinik igen nästa vecka. Trist... Jag hade ägt hästen i 3 veckor....
 
Sv: Halt av sårskada?

Det kan vara sårskadan som spökar. Mitt sto fick under sommaren som gick skav av bootsen. Rejält skav, mitt fel som var ouppmärksam. Skavet satt i karleden och hon haltade ordentligt - men det behövde bara läka.
Med lite tur så är det inte värre än så.
 
Sv: Halt av sårskada?

Oj, så tänkte inte jag. Men det är klart att om såret sitter illa till så kan den ju halta för att det gör ont, hoppas det bara är det! ( har själv ny häst fr.o.m. igår så jag förstår verkligen din oro) svar till TS
 

Liknande trådar

Hästvård Min häst rullade fast i boxen för ca 3 veckor sedan. Sparkade sig själv (såg ej så dramatiskt ut vid händelsen) men stod sen på 3 ben...
Svar
5
· Visningar
1 541
Senast: MiniLi
·
Hästvård Jag skulle behöva lite råd. Min häst fick för ganska precis 3 veckor sedan en spark på hasen. Ett ganska stort sår i mina ögon eftersom...
Svar
10
· Visningar
6 696
Senast: Miiikaela_
·
Kropp & Själ Oktober 2011 så vart jag rejält sparkad av min häst,ren olyckhändelse,men han sopa mig i backen totalt av en smäll. Jag fick världens...
Svar
11
· Visningar
5 439
Senast: kryddelydd
·
Hästvård För att göra en lång story kort: Häst rullar fast i boxen, slår upp med bakbenen, träffar svets på ett av järnen i fönstergallret...
Svar
0
· Visningar
3 838
Senast: Tussemaja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp