M

Maccadam

Tidigt i våras blev min häst halt på ett bakben. Ingen svullnad, ingen ömhet,ingen värme, ingenting syntes. Bara denna skumma hälta...
Ringde och beställde tid på klinik för utredning och röntgen. Skulle få komma ca 14 dagar senare, men efter 10 dagar var hästen ohalt. Ringde kliniken igen, dom rådde mig att vänta och se om hältan kom tillbaka, eller om det möligen bara hade varit en sträckning som hade hunnit läka ut under väntetiden. Sedan dess har hon varit ohalt och jag drog en lättnadens suck.
Ända till i tisdags, då medryttaren skulle rida. I skritt syntes ingenting, däremot var hon ovillig att börja trava, och när hon ändå travade ett par steg syntes hältan tydligt, ser likadan ut som förra gången det begav sig. I onsdags gick och sprang jag med henne, ingenting, började fundera på om det ändå kunde vara så att hon fått en spark, det har varit ganska stimmigt i hagen på sistone,, och igår bestämde jag mig för att prova lite mera, skritta och trava ett par varv på ridbanan. I skritt, ingenting, gick villigt igång i trav, ingenting de första två-tre varven, därefter började hon halta igen. :(
Ska så klart ringa kliniken och beställa ny tid, men vill ändå höra vad ni har för teorier om vad detta kan vara. Mysko är det iallafall. Själv funderar jag på om det skulle kunna vara spatt??
 
Mina funderingar är också om det kan vara spatt. En av mina hästar har det, vissa dagar är han helt ren, och andra dagar så kan han vara mer eller mindre halt när man börjar rida, vilket brukar försvinna när han blivit lite uppvärmd.
Om hästen stått ett par dagar, så är han mer stel och halt än när han gått mycket. Om det är spatt är det viktigt att hästen får visstas ute i hagen mycket och slippa stå stilla längre perioder i boxen. Mina hästar går ute ca 12-15 timmar per dygn. Om jag någongång behöver ta in hästarna tidigare så att han fått stått inne hela kvällen och natten så märks det genast på honom.
Försök att få en tid så snart det går så att du kanske kan få reda på vad det kan vara. Jag önskar dig och hästen lycka till, och att det inte ska vara något allvarligt.
 
min häst hade liknande symptom, ibland såg hon ut att vara halt och ibland inte alls.. var ovillig att trava osv. hennes problem var en skada i korsmuskulaturen (som jag inte ens viste om, har förmodligen hänt hos fodervärden) som gjorde att hon såg olika ut på vänster och höger sida bakifrån. detta var dock inget jag kunde se förän min "massör" (annat svårare ord är hon egentligen) pekade och berättade för mig. hon hade även svampigt bakknä.jag började massera in arnmika på de aktuella ställena, och nu går hon som en klocka!
vet inte om det är möjligt att det är så även för dig, men jag tänkte bara dela med mig av erfarenheten! :D
hoppas det blir bra!
 
Jag tänkte också säga det, hästfysioterapeft! Min kille har varit lite halt ibland men nu hoppas jag det är slut med det! :banana:
 

Liknande trådar

Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
358
Senast: Sirap
·
Hästvård Häst fick ett ordentligt balltramp för 1.5 vecka sen. Stort sår, men fint, ohalt häst som jobbat på. Varit inne på klinik för annat så...
Svar
17
· Visningar
1 532
Senast: Sirap
·
Hästvård Hej! Jag börjar från början, I början av april blev min häst halt, åkte till kliniken en vecka senare ( hade ingen tidigare tid ledig)...
Svar
10
· Visningar
2 249
Senast: Sirap
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 383
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp