Bukefalos 28 år!

Halt eller inte? HJÄLP

Swat007

Trådstartare
Hej! Min häst ska snart besiktigas eftersom hon ska säljas, MEN ja vet inte om hon kommer gå igenom böjproven på besiktningen. Eller jag vet att hon inte kommer det.
För idag provade jag böja henne och hon var jäääätte halt dom första stegen. Jag vet att många hästar inte går igenom helt men hon va verkligen jättehalt och reagerade när jag böjde henne. Sen longerade jag henne för att se om hon halta då. De brukar dom göra när dom haltar vid böj prov. Men visade ingenting! Hon har haft för längesen en mindre sen sträckning men absolut inget allvarligt sa Vet. Och han sa att de skulle läka helt och inte komma tillbaka.

Jag har ridit henne som vanligt nu senaste månaderna och inte visat NÅGOT tecken på hälta. Jättekonstigt tycker jag.

Vad tycker ni? Kan det vara någon ny skada på senan? Vad borde jag göra?Borde jag ringa köparna och berätta?:crazy:
 
Sv: Halt eller inte? HJÄLP

Jag har varit med vet många gånger och tittat, sen har jag fått göra det några gånger med. Och det är bara på ena frambenet hon reagerar så på
 
Sv: Halt eller inte? HJÄLP

Mig veterligen så kan man inte böja en häst halt, visar den hälta så finns det ngt där...Däremot är det nog mer vanligt att man inte böjer tillräckligt (inte ens vid vet besiktn) så att hältan inte ens kommer fram. Om den är lite halt direkt första stegen men sen ger med sig - typ en halv grad som försvinner så skulle jag nog inte oroa mig. Men är det högre grad så skulle det nog kollas nogrannare. Be vet göra både högt och lågt böjprov samt kolla med hakar. Ring köparen o tala om! Självklart! Det är ju både för din, köparens och hästens skull. Kommer det fram ngt senare så kan du ju åka på det iallafall om de vill häva köpet för dolda fel. Gör du en hältutredning och de ändå köper hästen så får de skylla sig själv...
 
Senast ändrad:
Sv: Halt eller inte? HJÄLP

Jag tycker man ska överlåta böjningen till en veterinär, det är inte bra att göra sånt själv när man inte vet tekniken. Så. Vänta till besiktningen. Och bara för att en häst är halt på böjprov så behöver de inte visa hälta vid longering eller ridning. Tvärtom, ibland kan reaktion vid böjprov vara obetydelsefullt, men sånt är alltid svårt att veta (läs: omöjligt). Är du orolig eller om hästen visar reaktion på böjprov vid bes. kan du alltid kolla upp det på klinik.
 
Sv: Halt eller inte? HJÄLP

Nu skulle inte jag böja själv, för om det verkligen är något fel på hästen så är det ju inte alltid spec bra att böja... Det har iaf jag hört från mina veterinärer...
 
Sv: Halt eller inte? HJÄLP


Vad tycker ni? Kan det vara någon ny skada på senan? Vad borde jag göra?Borde jag ringa köparna och berätta?:crazy:

Dom brukar inte halta vid böjprov bara för dom har en skada på senan. Böjprov visar ju mer hur lederna mår. Har hästen ont av senan så haltar den utan böjprov också.

Tycker inte du ska göra någonting innan vet.besiktningen så får vet. avgöra vad som ska hända sen.

Att hästen haltade just den dagen kan ju vara vad som helst, kan ju vara tillfälligt också. Kanske hänt något i hagen så hästen är lite känsligare på de benet just den dagen eller vad som helst. Är hästen såpass fräsch att rida så avvakta lite.
 
Sv: Halt eller inte? HJÄLP

(använder sista inlägget bara, inget riktat)

Böjprov är som knasigare skrev bara ett sätt att kontrollera leder och deras status och funktion. Dessutom är resultatet bara relevant i några timmar, då hästen faktist kan vricka sig när som helst, även 30 min efter en besiktning.

En annan myt om böjprov är att det går att orsaka hälta genom att böja fel. Det går inte, hästens leder bär dagligdags många mer kilo än du kan böja fram i tryck. Att sedan upprepad böjning i längden kan vara orsak till belastningsskador är en helt annan sak. En häst ska inte böjas varje dag eller varje vecka, då kan det bli fel.

Allt som oftast tillskrivs besiktningsprotokollet alltför stor betydelse enligt mig, då det som sagt är relevant mindre än en dag egentligen. Att en häst reagerar på böjprov är inte detsamma som att hästen är trasig, däremot kanske den är känsligare i sina leder och därmed inte kommer att kunna vara elit-klass.

...och som svar på inlägget, vänta på vet.'s bedömning, det kan vara tillfälligt.

...och lycka till, jag håller tummen för att det går bra :)

// Mvh - J
 
Sv: Halt eller inte? HJÄLP

Tack för alla svar nu känns det genast bättre men fortsätt ni andra svara =) Förmånga svar finns inte^^
 
Sv: Halt eller inte? HJÄLP

Jag hade meddelat köparen. Precis som det var. Och låtit dem fatta beslut om de vill besiktiga eller hoppa av.

I vilket fall som helst tycker jag att hästen ska till klinik (antingen för att besiktigas och om den inte går igen - tidsbokning för utredning) eller (om köparen hoppar av) in för genomgång och utredning.

Ärligthet varar längst, själv hade jag blivit svinsur på en säljare som anat att något var kajko med hästen men ändå slösat med min tid.
 
Sv: Halt eller inte? HJÄLP

En annan myt om böjprov är att det går att orsaka hälta genom att böja fel. Det går inte, hästens leder bär dagligdags många mer kilo än du kan böja fram i tryck. Att sedan upprepad böjning i längden kan vara orsak till belastningsskador är en helt annan sak. En häst ska inte böjas varje dag eller varje vecka, då kan det bli fel.

Varför skulle detta vara en myt? Vad har du för belägg för det?
Veterinärer kan säga att det inte går att avgöra betydelsen för böjprovsreaktion och framförallt att man inte ska lägga för mkt vikt att bara kolla på böjprovet när man bes. Vissa hästar har en reaktion hela livet men blir aldrig halta. Vissa elithästar har reaktion.
 
Sv: Halt eller inte? HJÄLP

Min häst har blivit böjd av 4 olika veterinärer.

September 07: 1,5 grad höger fram + vänster bak samt 0,5 grad höger fram.
Vets rek: Få jämnare trakter, stalla in på natten och rid igång henne.

December 07: 0,5 grad höger fram vid böjning av nedre leden.
Vets rek: Fortsätt med lugn igångsättning.

Juni 08: 0,5 grad höger fram och vänster bak. Påverkas inte när vet böjer utan hon är det på en gång.
Vets rek: Hältutredning på klinik om jag tycker det blir värre.

Januari 09: Vet ser även den här gången att hon inte går rent men det är knappt en 0,5 grad höger fram och vänster bak. Påverkas inte av böjningen.
Vets rek: Fortsätt som vanligt, hon kommer fungera som tränings och tävlingshäst på lättare nivå. Anser att han ej kan bedömma markeringen som något hinder för hennes framtid som ridhäst med tanke på vad hon vart med om och ålder.


Nu gjorde jag aldrig någon hältutredning, utan tog ut en kiropraktor istället som hittade ett felläge på korsbensleden. (Si-lederna) vilket påverkar hästens rörelse diagonalt :idea:

Nu ska hon vaccineras i juli och då kommer jag be den senaste vet. som böjde henne att kolla på henne igen och se om rörelserna förändrats. Han såg att hon tog lite kortare steg med vänster bak men de är inte så konstigt när höften är på sniskan!
 
Sv: Halt eller inte? HJÄLP

Det är ingen fara att prowa att böja själw, men eftersom man kanske inte wet hur resultatet ska tolkas eller kan se en markering på böjt spår osw på samma sätt som ett tränat öga är det kanske inte nån större idé.

Man kan inte orsaka en hälta genom att utföra ett böjprow, inte ens om man böjer helt galet. Skulle man trycka sönder ledbrosket då eller med sina bara händer slita aw en sena eller twå? Begriper inte riktigt det resonemanget. Hysteriskt. Tänk wilken belastning hästen själw utsätter sina leder för och när en häst ligger på magen och sower/wilar utsätts benen för regelrätta böjprow. Jaja. Om hästen wisar en reaktion så beror det på att det finns ett problem i någon eller några leder. Det problemet kan iofs wara så lindrigt att det aldrig kommer att märkas förutom wid prowokationen. En lindrig reaktion innebär inte direkt att hästen är halt, men nåt skit är det iallafall.

Om hästen, som i ts fall, reagerar kraftigt på ett böjprow så är det definitiwt något tokigt. Men, som andra redan skriwit, det kan wara en ren tillfällighet. Just idag kanske hästen halkade på ett bananskal i hagen och wrickade sig litelitegrann.


Det är omdiskuterat hur mycket man ska fästa sig wid lindrigare böjprowsreaktioner. I en del andra länder gör man just därför inte böjprow alls utan förlitar sig mer på arbetsprower mm. Kanske bra. Personligen litar jag mer på böjprow än på friröntgen.
 
Sv: Halt eller inte? HJÄLP

Håller med Tant Ester, som verkar väl kunnig inom hästeriet. När jag utbildade mig till att besikta för hästförsäkring så fick vi oxå höra samma sak: En människa är inte tillräckligt stark för att böja till en skada... Visar det ngt så finns det ngt. Det är inte pga felböjning av den som gör böjprovet. MAN KAN INTE böja hästen halt utan den är då redan halt....
Vet inte varför vissa veterinärer envisas med detta....Vi fick lära oss av klinikveterinärer, skadechefer på försäkringsbolag som har "enorm" erfarenhet av häst och skador....;)
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Är lite ledsen men har lite funderingar som kanske någon kan hjälpa till med? Vetrinärbesiktade idag en 4 åring som tyvärr inte...
2
Svar
28
· Visningar
2 324
Senast: Lutten
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
478
Senast: Sirap
·
Hästvård Hej! Jag har en häst som har förslitningsskada på gaffelbandet och griffelbenet, diagnosen ställdes i december men han har visat hälta...
Svar
7
· Visningar
1 271
Senast: MiniLi
·
Hästvård I juni upptäcktes en svullnad i vänster frambenets skenben. Svullnaden fortgick trots kyla, bandagering och sjukhage och en smygande...
Svar
4
· Visningar
957
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp