Bukefalos 28 år!

Halt häst, hältutredning, hur går det till på kliniken? *långt*

I

IslaBonita

Svullen på insidan av frambenet, svullnaden började övertill insidan kotan och sträckte sig upp en dm. Lite värme över svullnaden, ingen feber, inget sår, ingen värme i hoven. Inget halt i skritt, men markerade tydligt i trav. Erfaren vän tittade på hästen och tyckte jag skulle avvakta några dagar.

Dag två var status likadant, dag tre var svullnaden betydligt mindre, dag fyra tyckte jag att svullnaden hade ökat liiite igen på eftermiddagen, men några timmar senare var den borta igen. Idag är svullnaden helt borta, hästen markerar dock fortfarande i trav, men mindre nu och inget synligt i skritt.

Ska avvakta någon dag till eftersom det går åt rätt håll men är inställd på att kontakta veterinär. Antar att det är lika bra att åka till klinik direkt..? Eller hur mycket kan en distriktare som kommer ut göra?

Men hur går det till på kliniken sen då? Jag beställer tid och åker dit ja...Och tar med mig hästpasset.
Men väl där... Hanterar man hästen vanligtvis i grimma eller träns? Om longering blir aktuellt, gäller det alla gångarter? (Hästen har svårt för galopp och longerats bara i skritt och trav tidigare!). Utreds bara det benet man vet varit skadat eller kikar de igenom hela hästen inkl rygg, hals och övriga ben? Röntgar man vanligtvis på första besöket?

Nån som har en aning om hur man brukar undersöka en beskriven hälta?

Vad brukar priset ligga runt? (Bor i Halland, så har både Helsingborg och Slöinge, ATG-klinik bland att välja på). Betalar man direkt innan man åker hem, eller får man räkning hemskickad? Har försäkring som bara täcker vissa skador, så det får man väl ta med försäkringsbolaget i efterhand, isf? Jag har buffert att ta till så pengarna i sig är inga problem men jag är ändå nyfiken på vad det här kalaset kan komma kosta.

Jag ska tillägga att hästen är 14 år, f d travare och används till hobbyridning. Arbetas i form, men haft vila i runt sju veckor innan hältan. Går med stödbandage i liten hage. Springer inte i hagen.

Väldigt tacksam för både spåning om VAD det kan vara, och även berätta lite mer om hur det går till när man ska till klinik!
 
Sv: Halt häst, hältutredning, hur går det till på kliniken? *långt*

Ta ej ut distriktare. Dom kan aldrig göra något på plats och kommer säga till dig att avvakta och åk sedan till klinik eller åk till klinik direkt.

Veterinären kommer antagligen att titta på det och därefter antagligen longerprov, skritt, trav och galopp. Lina och långpisk brukar finnas att låna. Berätta för veterinären att hästen inte galoppat i lina så säger hon hur du ska göra om du ens behöver galoppera, det är inte alltid det behövs.

Därefter om hälta upptäcks gissar jag att dom kommer ultraljuda din häst istället för böjprov.
Och därefter fatta vidare beslut.


Har du hästen försäkrad så skriver du i en direktregleringblankett som kliniken har för ditt försäkringsbolag. Så ta med papper där du har försäkringsnumret osv..

Så får du betala självrisken till ditt försäkringsbolag. Är hästen inte försäkrad så tycker jag du ska ringa din klinik och fråga vad en hälteutredning går lös på. Förklara läget och vad det kostar om det visar sig vara det ena eller det andra...
Dom brukar vara hjälpsamma på kliniker. Dessutom är det bra om du har en medhjälpare med dig om dom ska röntga hästen. Man ska vara över 18 år och ej gravid för att få vara med inne på röntgen. Bra om det finns två sådana med då. en som håller häst och en som håller plåt.

Du kan ju även fråga när du ringer och ev. bokar tid vad du ska ha med dig och hur det går till :)



Jag gissar ju då kanske bara att din häst slagit på sig i hagen och det inte är nåt allvarligt, det går nog över av sig självt :)

men lycka till
 
Sv: Halt häst, hältutredning, hur går det till på kliniken? *långt*

en sak till: Jag hade helt klart valt att åka till ATG-klinik om du kan det! jag har bäst erfarenheter av dom
 
Sv: Halt häst, hältutredning, hur går det till på kliniken? *långt*

Tack snälla för svar! Nu känner jag mig lite lugnare! Lite rädd att stå där som en tönt och göra helt fel :angel:¨

Vet du om man vanligtvis hanterar hästen i grimma, utom då vid longeringstestet, då jag antar att man sätter på sitt medhavda träns... Jag brukar ju värma upp genom att leda hästen en rätt lång stund hemma, men det kanske är lite overkill att göra det om de bara ska kika lite snabbt?

Herregud, jag inser varför jag inte tävlar, blir alldeles kallsvettig över att sitta här och bara tänka på hur jag ska hantera det här eventuella klinikbesöket.. :eek:
 
Sv: Halt häst, hältutredning, hur går det till på kliniken? *långt*

Gjorde en hältutredning på min ena häst en gång. Vi var inne på kliniken i 8 h och det kostade 10300 spänn (som inte täcktes av försäkringen), och hon blev inte bättre. Det är kul att ha häst. ;)

Jag hanterar alltid mina i grimma, men då vet jag ju att de kommer uppföra sig också. De är båda väluppfostrade och vet hur man uppför sig. Dock har jag med träns och det om veterinären skulle vilja se hästen under sadel eller så.

Pållan var iaf halt hö fram den gången. Veterinären böjde men hittade inte var hältan satt, jag longerade också. Röntgade hela benet och hoven, har för mig att det gjordes innan han började släcka lederna, var några år sen så jag minns inte riktigt. Han släckte iaf ner led efter led nerifrån och böjde efter varje släckning. Hältan satt i framknäet, han sprutade då med tuppkam i två leder där. Hon var inte ett dugg bättre på återbesöket och inte bättre senare heller.

Hon blev bättre först när jag bytte till en annan veterinär som inte stirrade sig blind på en sak.

Det låter som att din häst har slagit på sig bara, jag tycker inte du behöver åka till klinik för det, förutsatt att det inte blir värre.
 
Sv: Halt häst, hältutredning, hur går det till på kliniken? *långt*

en sak till: Jag hade helt klart valt att åka till ATG-klinik om du kan det! jag har bäst erfarenheter av dom

Och jag har motsatt erfarenhet...

Angående betalning så är det olika rutiner. I Helsingborg betalar man innan man åker. Om inte kassan har stängt för dagen, då skickar de faktura (hände mig sist). På ATG (antar att det är samma för alla) får man faktura hemskickad. Svårt att säga vad hältutredning kostar men det brukar rätt snabbt bli en del pengar...:(
 
Sv: Halt häst, hältutredning, hur går det till på kliniken? *långt*

Tack snälla för svar! Nu känner jag mig lite lugnare! Lite rädd att stå där som en tönt och göra helt fel :angel:¨

Vet du om man vanligtvis hanterar hästen i grimma, utom då vid longeringstestet, då jag antar att man sätter på sitt medhavda träns... Jag brukar ju värma upp genom att leda hästen en rätt lång stund hemma, men det kanske är lite overkill att göra det om de bara ska kika lite snabbt?

Herregud, jag inser varför jag inte tävlar, blir alldeles kallsvettig över att sitta här och bara tänka på hur jag ska hantera det här eventuella klinikbesöket.. :eek:

Du gör precis som du vill med grimma vs träns. Mina visas nästan undantagslöst i grimma, visa med kedja. Skulle någon behöva träns skulle jag ha det. De longeras i grimma med. Dvs du behöver inget träns just för klinikens skull vid longering, de vill ju se hästen röra sig så 'fritt' som möjligt just för rörelsekontrollen, och man spänner alltså inte in eller liknande, så det behövs inget träns så. Är hästen svår hålla i grimma så är det ju givetvis bättre med träns.

Nu är det nog inte aktuellt i ditt fall, men ibland kan veterinären vilja se ett ridprov. De flesta kliniker jag varit på har låneträns och lånesadel för det, men det är inte helt kul alla gånger, varken att rida i en lånad sadel, eller kanske behöva byta bett på hästen jmf mot vad man brukar ha. Så på så vis är det bra ha hästen utrustning med. Men, jag tror inte ridprov blir aktuellt i ditt fall.

Ingen uppvärmning etc, det säger veterinären till/tittar på i sådana fall. Annars är risken en ev hälta värms ur etc. Utan kom dit med hästen och sen kommer veterinären hjälpa dig. De vill helst se longerat i alla gångarter om det går, men de är vana med att se 'alla sorters' hästar helt enkelt, så de kommer inte titta konstigt på dig om du säger att din häst tyvärr inte kan galoppera på lina ens i vanliga fall. Om man verkligen behöver se galoppen får man försöka lösa det, beroende faciliteter så endera prova släppa hästen lös (om ridhus), eller så får man helt enkelt driva hästen in i galopp så vet får se ett par steg innan den bryter av.

Det löser sig, det kommer ju in unghästar som inte är van vid longering alls, travhästar som inte är van vid longering än mindre galoppa på lina etc. Många kliniker har rullband för travisarna med, för att kunna se dem i högre (trav)hastigheter.

Så, oroa dig inte, ni är inga 'konstiga' patienter på en klinik.

Däremot så hoppas jag som övriga att det snart gett sig, och att ni inte behöver åka in på klinik. Dock röstar jag för klinik ändå om hältan inte ger sig, inte DV. Men så länge hältan går åt rätt håll och det inte börjar gå vecka efter vecka så ha is i magen. Sådant du beskriver är oftast påslag och sålänge det stadigt går åt rätt håll, som det ju gör för dig, så en vecka - 10 dagar får de på sig här. Det jag är mycket 'noga' med är dock att om rörelse förvärrar någonting, då åker de in.

Jag är heller inte överdrivet förtjust i ATG-klinikerna, mest för de i MITT tyckte gör lite för mycket 'en sak i taget', iaf de här. Dvs vi gör såhär först, hjälper inte det så röntgar vi nästa besök osv. Jag föredrar att få det gjort första besöket - men så blir det mer kostsamt då också.

Jag minns hur nervös och bortkommen jag kände mig och hade precis samma frågor inför mitt första klinikbesöket, men klinikerna är ju vana med det, och hjälpsamma och snälla. Så om du måste till klinik, vilket jag inte tror/hoppas, så kommer dte gå jättebra. En sak att tänka på dock är att det ofta är lite knepigt med att få t ex lasthjälp, så se till att du har 'folk med dig' som kan hjälpa till med det om du har en häst där man behöver vara flera för att lasta.
 

Liknande trådar

Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
482
Senast: Sirap
·
Hästvård Hej! Jag börjar från början, I början av april blev min häst halt, åkte till kliniken en vecka senare ( hade ingen tidigare tid ledig)...
Svar
10
· Visningar
2 346
Senast: Sirap
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 566
Senast: Fiorano
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 194
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Guldfasanerna
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp