Bukefalos 28 år!

Halt höger bak, reagerar vid kotan/senan. Några idéer?

Winterqueen

Trådstartare
Jag ska göra en lång historia kort...

I onsdags märkte jag att hästen gick lite orent, inte mycket, knappt synbart, men i alla fall så att jag reagerade. Försökte lokalisera, kände igenom hästen m.m. men hittade ingenting. Igår på morgonen så var det samma sak, knappt synbart. Igår på dagen så blev det lite värre, så att man såg att han gick helt klart orent, men hittade ingenting. Ingen svullnad, ingen värme, ingenting. Mot eftermiddagen/kvällen däremot så var han halt och det hade dykt upp gallor runt senan på höger bak längst ner på kotan (är det ytliga böjsenan som sitter där?) Men ingen svullnad, ingen värme, men hästen reagerade då jag kände runt kotan/senan.
Tog in honom på box, pratade med vetten och han sade att vi skulle avvakta tills idag för att se hur det är.
Idag är det samma sak, halt helt klart, gallor runt senan men ingen svullnad, ingen värme, ingenting. Ska ringa vetten så fort han öppnar så att han får komma ut och kika.

Igår då han hade stått stilla en tid, så hade han klart svårare att komma igång då han skulle gå, sen då han hade gått en stund så minskade hältan och han fick lättare att röra sig.

Är det någon som vet vad detta kan vara? Hästen har endast gått i hagen, ingen ridning eller liknande, då detta dök upp. Är det en vrickning tror ni? Eller något allvarligare? Är lite rädd då hela saken har kommit smygande och inte bara pang på som det oftast brukar vara... :/
Ska jag ha honom inne tills vetten kommer eller låta honom gå ut? Ska jag lägga bandage runt för att stödja eller låta honom vara utan tills vi vet vad det är? Tacksam för snabba svar!
 
Jag skulle ställa i liten/lugn hage utan Linda. Alltid (nästan!) bra med lite cirkulation iaf! Håller tummarna!!
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har en häst som har förslitningsskada på gaffelbandet och griffelbenet, diagnosen ställdes i december men han har visat hälta...
Svar
7
· Visningar
1 295
Senast: MiniLi
·
Hästvård Hej! Är kanske något onödigt smånojjig nu. Har haft häst i knappt 1års tid så hästägare grejen är något nytt för mig när det kommer till...
Svar
3
· Visningar
888
Senast: MiniLi
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 414
Senast: tuaphua
·
Hästvård Min häst kom in för 1v sedan med en liten svullnad på skenbenet och lite värme. Inte halt men kunde ev se liten markering i trav på...
Svar
2
· Visningar
1 021
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp