Halt på bägge bakbenen??????

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare petra73
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 11
  • Visningar Visningar 1 397
P

petra73

Ja har ett varmblod på 18 år som helt plötsligt har blivit halt på båda bakbenen. Låter kanske konstigt men de har varit till o från i ca två till tre veck. Ibland halt i ibland inte?? Han har varit helskodd o tyckte att han gick konstigt me bakhovarna, plockade då bort skorna bak o hästen va ohalt. Ska då tillägga att hovarna hade växt rakt ner o böjt sig under skorna. Skulle rida ca fyra dagar efter o hästen halt igen??:( O sen gick de en veck o skulle då sko om helt o de va inte lätt, ville inte alls( har varit superduktig annars). O nu haltar han igen, idag tog ja bort bakskorna igen o kollade hovarna. Inget syns, han e jättefin i hovarna förutom att dom har blivit så små? Reagerar inte på tryck heller!!
Ingen svullnad i benen eller varm, ser o känns helt normal. Men han går lite på tå. Ska tillägga att han har stått så han har inte jobbats med. Nu börjar ja misstänka ryggen eller fästingbett. Han e inte sig själv o ja ser att han har ont någonstans, inte alls pigg:(. Ska imorn ringa klinik o se vad dom säger.
Kanske det är ngn som känner igen sig eller har ngn åsikt om detta, e såååå himla orolig nu:(. han e ju mitt allt o allt känns så tråkigt:(
Snälla...

Sv: Halt på bägge bakbenen??????

Eftersom du ska på klinik så känns det ju onödigt att spekulera, men jag tror att det kan sitta i hasen. Det låter så på din beskrivning, berätta gärna mer när du varit hos veterinär vad som felades.

gammal travhäst... kan det inte vara slitna bakknän då??

hoppas de hittar vad det är på kliniken!

Tack de ska ja göra.
Han har aldrig varit travhäst...

men gud förlåt :o

det är dumma jag som varmblod= travhäst.... :o

Har du kollat om den ömmar i strålarna? Eftersom avplockade bakskor var den gemensamma nämnaren så tänkte jag att fötterna kan vara värda att kolla upp ordentligt.. Annars tror jag också på knäna, även om det inte varit en travhäst! ;) eventuellt högre upp, t ex korset.
Menmen, det här är ju spekulationer, hoppas att veterinärerna hittar orsaken snabbt! :)

Eftersom du ska på klinik så känns det ju onödigt att spekulera, men jag tror att det kan sitta i hasen. Det låter så på din beskrivning, berätta gärna mer när du varit hos veterinär vad som felades.

Har nu pratat me klinik o vet, dom misstänker fästingbett:(. Kan inte så mkt om detta men vet en som hade de o den hästen gick aldrig o rida mer. Vet du eller ngn annan hur man behandlar de??:( Vet ska komma ut imorn eller onsd så då får ja väl veta men tänkte kanske du eller ngn annan vet. Svar snälla, e så orolig nu:(

Det första jag tänkte på när jag läste det första i din tråd det var också borellia el erlichia, så fort det är nåt som är konstigt och/eller försvinner fort och kommer tillbaka hipp som happ så tänker jag som sagt på nån av fästingsjukdomarna eller varför inte båda.

Jag har nog efter att ha haft nu en häst som blev fästingsjuk för ca 10-12 år sen ( är kroniskt sjuk men mår ganska fint) blivit fästingskadad i hjärnan aaaaallt beror på fästingar varenda sjukdom och varenda lite konstig grej japp då är det fästingar;):D:D

vill du veta mer om dessa sjukdomar är det bara att söka här på buke.
Visst finns det hästar som blivit så kroniskt dåliga så att man varit tvungen att avliva på grund av dessa sjukdomar eller inte går att rida mer men de stora flertalet skulle jag gissa blir friska eller så pass bra så att de funkar och orkar att leva

Vad än felet är på din lilla pålle å håller jag tummarna iallafall att han blir bra:bump:

Det går att behandla, men det låter konstigt i mina öron att man inte först utesluter mekanisk eller fysisk blockering innan man gör en sådan bedömning på telefonen.:crazy:

Min nu 6 åriga travar valack hade borrelia som 2 åring, och fick pencillin mot det. Han var lääänge vinglig i hela kroppen & tog lång tid innan han musklade på bakpartiet. Idag är han helt återställd & tävlar inom travet.

tack för alla era svar:)
Har nu gått igenom allt ja gjort för denna häst i sommar o såååå mkt som ja har spayat o smörjt för fästingar så låter de lite konstigt. Har gått igenom hela hästen nästan varja dag o plocka fästinga o han har inte haft så mkt fästingar. O ja kan hålla med om att vet sa detta lite snabbt utan o titta på hästen. Nu har ja kollat upp HÖET som ja köpte till honom för ca tre veck sen o de va då allt började, har nu då fått reda på att han som ja köpte höet av har konserverat de me ngt, ska ta reda på vad imorn. Pratat med helsingborgs djursj o dom sa att de mkt väl kan va höet. Hästar kan bli förgiftade av ensilage o man inte låter balarna vila efter press o låter prosessen ha sin gång. O han hade ju faktisk precis pressat när ja hämtade. Kan då börja i hovarna o sen gå upp i lederna o de e ju precis vad de har gjort. Hovarna va ju dåliga o växte sååå konstigt:( Men ja fattade ju inte att de kanske kan va höet, har nu hämtat annat hö ikväll o börjat lite nätt o byta ut.Han tyckte inte om höet heller, lämnade kvar i hagen vilket han aldrig har gjort(matglad häst:) ).Nu kan ja bara hoppas att de e de, gud vad ja har tänkt mkt o grunnat på detta. Måste ju prova alla alternativ...E helt snurrig o orolig för min gamle älskling:(.
När han fick de nya höet så frustade han stampade me fötterna, så gör han när ngt e gott...:) vilket han inte gjort me de andra höet.
Skriver igen när ja vet hur de går me vet.... Tack snälla för ni bryr er...

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga... 2 3 4
Svar
74
· Visningar
5 294
Hästvård Min häst fick efter skoning (ca 30 min), flera konstiga symptom! Efter att hovslagaren var klar, ville han se att häst var ok, vilket...
Svar
11
· Visningar
2 365
Senast: mily
·
Hästvård Jag har en 3-åring hemma på prov som har varit oren på hårt/grusigt underlag med hypotes sulömhet. Vill gärna bolla lite! - Gick oskodd... 2 3
Svar
56
· Visningar
7 546
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Jag behöver hjälp med min häst. Jag vill gärna ha tips på övningar för att bygga förtroende med min häst och få honom tryggare. För att...
Svar
7
· Visningar
3 003
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Valp 2025
  • Artfex S