Bukefalos 28 år!

halt på böjprov=behandling

M

Muminros

Hej!
Har en liten undran. Om hästen är halt på böjprov men inte när man rider eller longerar borde man behandla den i lederna då om vet. säger det?
Vill höra lite åsikter :)
 
Beror på VARFÖR hästen är halt, prognosen för att behandlingen ska förbättra hästens tillstånd. Att den haltar tyder ju på smärta, frågan är om det är en grad eller tre grader (lite ont eller mycket ont).
 
Som sagt, det beror på orsaken. Men har du en böjprovshälta som du kan lokalisera till en led, dvs en trolig ledinflammation, så ser jag helst att den behandlas. Vissa hästar säger inte till under ridning förrän det gör ONT. Min har inte visat hälta under ridning ens när han var halt på tre ben, däremot märktes det små, små signaler på att allt inte var okej.

Sen får man se till individen, en häst med 1 grads böjprovshälta som fungerar perfekt i sitt arbete och som man inte ser minsta rörelsestörning på får man nog fungera om den hästen kanske bara reagerar på böjprov utan att eg ha problem av det. Äldre hästar går inte alltid igenom böjprov, men har inga problem av det i sitt arbete. Böjprov är en ganska rejäl provokation av leden.
 
Vid böjprov så kan ju hästen bli halt eftersom man provocerar leden...men måste det tyda på t.ex. en kotinflamation?
 
Veterinären borde väl rimligen inte behandla en led om det inte finns nåt att behandla eller utan diagnos.
 
Nej, beror även på om den ömmar under själva böjningstiden. Gör den inte det behöver det inte vara inflammation. Sedan är ju frågan om bedövningen släcker böjreaktionen, också nåt att ta hänsyn till
 
Hade just precis min häst på besikning.
Han var inte halt vid ridning eller logering men på böjprov.
1 grad och han är endå 14 år..Annars var det inget annat. Så jag antar att jag inte behöver vara orolig.eller?
 
Nej, en 14 år gammal häst med 1 grads böjprovsreaktion men inga rörelsestörningar vid ridning och longering faller inom ramen för "normalt & acceptabelt".

Det är fö rätt bra att böja igenom sin häst när den är igång och "frisk" med, så man vet om den har några små sådana skavanker. Min valack har ju gått klockren för böjprov, men var 1 grad halt (plus en rörelsestörning på böjt spår, dock inte hälte) vid hasledsinflammationen. Eftersom han varit ren förr, rörelsestörningen fanns och ffa att jag upplevde problem så var det inget snack om att behandla.

På vetbesiktning för försäkringshöjning gick han omkull dagen innan, och markerade högt på hb vid besiktning. Inga rörelsestörningar etc gjorde att vi inte bekymrade oss om den (f-bolaget däremot fick frispel och satte res på bägge bak).

Så man får avgöra från fall till fall.
 
Jag skrev lite slarvigt, ett positivt böjprov, dvs som ger hälta behöver inte vara problem från en LED, utan kan lika gärna vara musklor, senor och ligament etc. Med diagnosticerad till leden menar jag att hästen ömmar vid hältan och böjprovsreaktionen (eller iaf kraftigt minskar den).

Bara ett positivt böjprov säger inget om det är i leden eller ej, och således inte om det är ledinfl.
 
Så här sa en klok veterinär till mig: "Det är inget fel på böjprov, men man ska vara väldigt försiktig när man tolkar resultatet".

Man ska nog skilja på hälta och böjprovsreaktion, kanske...

mandalaki
 
Det där med böjprov är ju alltid vanskligt... Reagerar hästen bara på något ben kan man efter utredning överväga behandling. Reagerar den på alla ben är det knappast rimligt att spruta runt om. Det kan ju vara så enkelt som att hästen kände sig lite stel den dagen, eller gått lite hårt veckorna innan besiktningen.

Men som flera påpekat tidigare, det är ju inte helt uppenbart hur man ska tolka böjprovsreaktioner.
 
Min häst har vilat ett halvår pga hälta. Först var hon jättehalt, båda bak + ett framben. Men nu longerar, tömkör och skrittar ja henne, och hon visar ingen tendens till hälta ( varit hos kiropraktor och fixat till ryggen också) Men när vi kollade henne på hästkliniken så var hon hältfri i longering och vid böjning båda bak, men sen böjde en av djursjukvårdarna frambenen och hon försökte ställa sig upp under tiden han böjde! Det har hon aldrig gjort förut, och hon linkade på båda frambenen när jag sprang sen... :( Hon fick bara chansen att springa en längd i löpgången för på andra sidan stod vet och skulle böja bakbenen..
Kan detta ha gått fel till?? :confused: :( Att min fina häst kanske inte är halt längre men att han som böjde gjorde fel? :mad: Får det gå till så? :confused:

/sofie
 
Får gå till så? Hur skulle ett böjprov annars gå till? (böjning, trav på rak linje, böjning nästa ben). Menar du att han skulle ha böjt för hårt? :confused:
 
Jag menar att är det verkligen så att 2 olika får böja hästen varav den ena inte ens är veterinär.. Om man gör fel kan man ju förstöra hästen. och vanligtvis brukar man ju få springa fram och tillbaka i löpgången men hon fick bara springa till andra änden och stanna där för att bli böjd igen av annan person. Förstår du nu? :crazy: Jo jag funderar på om han böjde för hårt eftersom hon aldrig visat tecken på att vilja ställa sig upp under böjningen, inte ens när hon var som haltast!
 
Det är inte helt ovanligt att man springer en längd och så böjer en annan vet eller en djursjukvårdare i andra änden.

Visst kan djursjukvårdaren ha böjt för hårt, men jag tror inte man kan böja så pass hårt att man får en SÅ stark reaktion.

Däremot är det inte helt ovanligt att om man får ett ben friskt så märks skavanker på de andra mer, märks tydligt när man bedövar bort en hälta, då kan det dyka upp en initalhälta som man inte såg annars.

Är du osäker så åk och böj hästen igen.

Ingen av mina har reagerat på böjprov övht när de varit friska, oavsett vem som böjt.

Och MIN erfarenhet är att djursjukvårdare snarare böjer lösare än vet, däremot skulel de ju kunna ha böjt snett så hästen reagerade pga det...

Att böja SÖNDER en häst är oerhört svårt..
 
Diagnostiserad till leden skulle jag vilja säga att en hälta eller böjprovsreaktion är när en ledbedövning släcker den.
Jag skulle vilja ändra den ursprungliga frågeställningen från behandla till att undersöka vidare, att behandla enbart på en böjprovsreaktion på en i övrigt frisk häst blir lätt fel.
PL
 
Har läst igenom alla svar o håller i stort med. I ditt första inlägg skriver du dock att din veterinär TYCKER att hästen ska behandlas, och då är det väl rimligare att lyssna på hans/ hennes argument, och därefter ta ställning, än att ta våra råd? Vi är ju trots allt bara lekmän.

Lycka till!
 
min häst visade en halv grads hälta på vänster fram vid böjprov. veterinären sa att det var fullt normalt för en 11-årig f.d travare.
 
Varför springa två längder om hästen direkt minskar reaktione? (Brukar ju gå ner på 5-7 steg ungefär).

De flesta större kliniker man åker till tycker jag har två för att böja, en i var ände av gången. Min veterinär brukar låta assistenterna böja, det har jag inga som helst problem med. Har man inte förtroende för veterinären och deras assistenter tycker jag att man ska söka sig en veterinär som man har förtroende för.

Jag tycker alltid att en hältutredning ska ge klart besked om var problemet ligger, vari det består (i leden, dålig ledvätska t ex) innan man ger sig på behandling. Det är annars rätt vanligt i ridhästbranchen att veterinärerna behandler "på måfå", A1-försäkringen går in och täcker. Har man t ex travhäst står man för hela behandlingen själv och är oftast lite mer kostnadsmedveten.

Jag tycker det låter som du har dåligt förtroende för kliniken/veterinären i fråga. Byt till någon du hyser större förtroende för, det är mitt råd.
 
Det var en ny veterinär som vi hade då, annars har de andra varit jättebra. Men de behandlade på måfå. De vet inte varför hon är halt, behandlad flera gånger, syns inget på röntgen osv. De ville döma ut henne men det ville inte vi utan att veta vad det är för något. Hon är glad och pigg i övrigt och som sagt bara halt på böjprov.
 

Liknande trådar

Hästvård Ja, som rubriken säger - någon som varit med om det? Dvs att en hovböld i sig kan leda till utslag på böjprov? Åkte in på klinik med...
Svar
13
· Visningar
520
Senast: jemeni
·
Hästvård Hej! Är lite ledsen men har lite funderingar som kanske någon kan hjälpa till med? Vetrinärbesiktade idag en 4 åring som tyvärr inte...
2
Svar
28
· Visningar
2 324
Senast: Lutten
·
Hästvård Vår häst har fått diagnos remodellering (typ pålagringar) i SI-leden och kristaller i disken mellan sista ryggkotan och första ländkotan...
Svar
0
· Visningar
124
Ridning Hej! Jag behöver råd från er som har erfarenheter av senskador och igångsättning när hästen stått länge. Min häst som är ett halvblod 15...
Svar
4
· Visningar
351

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp