Halt på grus/mjukt underlag men inte på hårt.

Miss Sixty

Trådstartare
Vad kan det bero på om hästen markerar lite när man longerar på grus och mjukt underlag men inte när man longerar på asfalt..

Tacksam för svar
 
Sv: Halt på grus/mjukt underlag men inte på hårt.

Öm i sulorna eller strålben.

Kanske hovböld på G??
 
Sv: Halt på grus/mjukt underlag men inte på hårt.

Om du vill får du gärna förklara lite mer.
 
Sv: Halt på grus/mjukt underlag men inte på hårt.

Hästen kan ha ont på ett ställe där den orkar stabilisera sig på hårt underlag, men inte löst.

Min som hade bruten patella skrittade på glatt på asfalt, men kunde knappt röra sig på gräs eller annat mjukare underlag.

Inte menat att skrämma dig med att det skulle vara något så allvarligt, utan jämförelsen att min häst orkade stabilisera knät med musklerna på det hårda underlaget, men inte det mjuka.
 
Sv: Halt på grus/mjukt underlag men inte på hårt.

Jo om de är ömma i sulorna så kan de reagera på mjukt underlag men inte på hårt. Eller om det är en böld på väg, då känns den ju mer på mjukt underlag eftersom det trycker mer i sulan.

Strålbenen tvekar jag på eftersom det var på böjt spår och då borde den vara halt även där. Rakt fram är det oftare så att strålbenshältor inte visar sig så mkt på hårt underlag som på mjukt.

Jag tycker det låter som en böld eller just sulöm. Stengalla eller att den bara trampat på en sten.

Är den varm i någon hov??
 
Sv: Halt på grus/mjukt underlag men inte på hårt.

Tack för förklaringen:)

Har inte känt någon värme men har inte häller känt ordentligt.
 
Sv: Halt på grus/mjukt underlag men inte på hårt.

ta ut veterinären eller ring o råd fråga.
 
Sv: Halt på grus/mjukt underlag men inte på hårt.

Vi var på djuresjukhuset igår och då konstaterades detta och vi ska tillbka på måndag. Under tiden ska jag skritta och trava lite vilket jg gjorde idag och hon såg o kändes mycket bättre än för 2 veckor sen då vi märkte det.
 
Sv: Halt på grus/mjukt underlag men inte på hårt.

Ja turen verkar inte vara på min sida men detta är nog inte så jätte allvarligt det var bara lite lite hon markerade igår + att det inte var någott alls på rakt spår, böjprov eller longering på asfalt.

Jag är nog också bara väldigt nojig och åker iväg med minsta lilla men äldre en gång för mycket
 

Liknande trådar

Hästvård Hejsan, Min häst tror jag har sträckt sig men behöver lite rådgivning. Hon stog i en väldigt isig hage (vi har spärrat av den delen när...
2
Svar
20
· Visningar
1 054
Senast: Oknytt
·
Hästvård Hej! Är lite ledsen men har lite funderingar som kanske någon kan hjälpa till med? Vetrinärbesiktade idag en 4 åring som tyvärr inte...
2
Svar
28
· Visningar
2 107
Senast: Lutten
·
Hästvård Jo, jag letar efter en till häst (har två här hemma på gården). Nu ska det bli en islänning för mestadels uteritter men vill också träna...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
6 923
Senast: Lobelia
·
Hästvård Hösten 2022 köpte jag ett 3-årigt fullblod ifrån galoppbanan. Han var ue på veterinär besiktning och i första 7 månader gick jätte bra...
Svar
0
· Visningar
335

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Uppdateringstråd
  • Dressyrsnack 16
  • Hingstval 2024

Omröstningar

Tillbaka
Upp