Halt vid böjprov

farim

Trådstartare
Hej jag har en undran. Har ett halvblod på 12 år. För 2,5 år sedan fick han problem i korset. Var inne med honom, konstaterades pålagring. Det har nu gått mer än 2 år sedan skadan och det är inget han lider av. Nu ska jag sälja honom och gör en vet besiktning på klinik, dom konstaterar att han är halt på alla 4 vid böjprov, godkänns inte alltså. Det lustiga är att dagen innan var han på hopptävling 1m och 1,10, 1 m vann hann, 1,10 fick han ett pet. Hade aldrig ställt upp med honom om jag märkt att han var halt. Är det någon som kan ha en logisk förklaring till det här. Det känns skrämmande att man tror att man har en frisk häst som inte visar något, och sen vid besiktning blir i stort sett utdömd. Vad gör man i ett sånt här läge. Hur skulle ni göra.

Sv: Halt vid böjprov

]Hej jag har en undran. Har ett halvblod på 12 år. För 2,5 år sedan fick han problem i korset. Var inne med honom, konstaterades pålagring. Det har nu gått mer än 2 år sedan skadan och det är inget han lider av. Nu ska jag sälja honom och gör en vet besiktning på klinik, dom konstaterar att han är halt på alla 4 vid böjprov, godkänns inte alltså. Det lustiga är att dagen innan var han på hopptävling 1m och 1,10, 1 m vann hann, 1,10 fick han ett pet. Hade aldrig ställt upp med honom om jag märkt att han var halt. Är det någon som kan ha en logisk förklaring till det här. Det känns skrämmande att man tror att man har en frisk häst som inte visar något, och sen vid besiktning blir i stort sett utdömd. Vad gör man i ett sånt här läge. Hur skulle ni göra.

Sv: Halt vid böjprov

Min förklaring är att hästar är snälla och gör vad vi ber dem om... Böjprovsreaktion på alla fyra är ju inte bra, men inte samma som utdömning? Du får väl utreda hästen på klinik, och se vad man kommer fram till. Om hästen har reaktion på alla fyra benen så kan det ju vara pålagringen (i SI-leden?) som ger smärta, som ger en spänd kropp och smärtreaktioner i kotorna. Men det kan ju vara många andra orsaker också, mer eller mindre allvarliga.

Om du var på hopptävling dagen innan så kan det ju ha förvärrat böjprovsreaktionerna, framförallt om underlaget var dåligt (hårt, ojämnt osv).

Om jag var du skulle jag tagit hästen till klinik för att försöka få en diagnos på orsaken till böjprovsreaktionerna. Och du är långt ifrån ensam i skaran av hästsäljare som får besked om att hästen är halt vid besiktning, ni är många...

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er... 2
Svar
28
· Visningar
4 637
Senast: Lavinia
·
Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som... 2
Svar
39
· Visningar
11 362
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Någon som varit med om liknande? Har ett sto som knappt aldrig varit sjuk eller skadad, tills hon för ett år sedan skadade sig rejält...
Svar
17
· Visningar
3 115
Senast: Cattis_E
·
Hästvård För ca 2 veckor sedan när jag skulle ta in min gamla trotjänare (32 år) så var hon halt på vänster fram så det syntes I skritten. Jag...
Svar
9
· Visningar
1 344
Senast: katja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka