Hälta och blödning i sulan = Kronisk fång???

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Mormor
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 14
  • Visningar Visningar 5 634
M

Mormor

Ni som har/haft häst med kronisk fång vad baserade veterinären det utlåtandet på? Skulle vilja veta vad som visar att en häst har kronisk fång.
Ett 8-årigt RP-sto fick domen av veterinär i juni i år eftersom hon haltade på vä.fram och visade en blödning i sulan. Vet. ville döma ut henne med en gång och menade att blödningen i sulan var ett typiskt bevis på att det var kronisk fång. Ponnyn har aldrig haft fång tidigare men vet. påstod att det ligger latent och kan bryta ut när som helst. Hon fick vara inne om nätterna i ca 2 veckor och var sedan helt OK. Ska tillägga att dagen innan vet. kom hade hoven undersökts med visitertång, men hon visade ingen reaktion och blödningen bör ha uppstått natten innan vet. kom ut, då hade hon haft en tilltagande hälta under 3 dagar. Hon har inte heller några deformerade, buckliga eller andra symptom på hovarna som man annars ofta ser på fånghästar.
Ponnyn bantades ett antal kilon under de kommande veckorna och blödningen som syntes sulan i försvann och hon har sedan dess inte visat några symptom på hälta. Vad jag funderar på är om blödningen i sulan skulle kunna uppkomma av en hovböld som sitter högre upp eller i ett sådant läge att de inte reagerar för tryck med tången?
Samma vet. såg henne ca 5 veckor senare och han trodde inte det var samma häst, hon rör sig som en ballerina mot tidigare, var hans enda kommentar. Vad tror ni om detta?:confused:

Sv: Hälta och blödning i sulan = Kronisk fång???

Ja, det var väl en felbedömning då (det där med utdömningen). Skönt att det vände i alla fall. Man ska tänka på att kronisk betyder långvarig och behöver inte vara för alltid även om det är det man oftast tänker när man hör ordet.

Tur att veterinären ändrade sin dom efter andra kontrollen. Det hade varit värre om hon stått fast vid sin första diagnos eller hur;)

Nej, veterinären ändrade inte sin dom. Han ansåg att hon skulle nog kunna användas till lättare skogsridning men att förr eller senare skulle hon få fång på nytt! Det är därför jag undrar HUR en veterinär kan se att det är Kronisk Fång. Har aldrig hört att en blödning i sulan är ett tecken på kronisk fång. Vill gärna att de som har/haft kronisk fång skriver o talar om vad deras veterinär har baserat sitt utlåtande på.

Kronisk fång är de förändringar som kvarstår när den akuta fången har gått över. Vanligtvis konkav hovvägg, fångränder, sänkt sula osv.

Svårt att gå in på enskilda fall när man inte sett hästen men en blödning kan också vara en stengalla, en blödning som uppstår i hoven vid yttre våld (tex tramp på vass sten). En stengalla ger ungefär samma symptom som en hovböld, vilket är en differentialdiagnos till fång, värme, puls, hälta. En böld däremot ger oftast ingen blödning, mera "svart, varig gegga". Vid stengallan däremot ser man tydligt blödningen. En stengalla kan, precis som en böld, sitta så djupt att den är svår att upptäcka.

Vet du var blödningen satt? Vid fång är det troligast att den satt under hovbensspetsen, alltså framme vid tån, någon/några cm in från lamellranden.

Vid fång har hästen oftast (men inte alltid) ont i båda framhovarna.

Om det nu gått en tid sedan anfallet borde hästens hovslagare kunna konstatera om det var fång (breddad lamellrand ffa). Deformationen av hovarna dröjer ett tag. För att ge en blödning i sulan bör ett fånganfall ha varit ganska kraftigt och då är ju också diagnosen lättare att ställa.

Jag är ingen veterinär men du frågar ju vad vi tror... Jag tror inte att denna häst har haft fång. Om du återgett veterinärens ord rätt så verkar h*n inte särskilt kunnig på fång.

Tillägg till ovanstående:
Fång kan ge blödningar i lamellranden men det är också oftast vid ett kraftigt anfall. Det ser hovslagaren i så fall också.

Vet du var blödningen satt? Vid fång är det troligast att den satt under hovbensspetsen, alltså framme vid tån, någon/några cm in från lamellranden.

Det här med hovar och fång är inte så lätt.
Jag har trott att det vid fång blir en blödning i själva lamellranden.

Har haft två hästar som har haft fång den ena var en ponny som hade haft fång när jag köpte henne och det gick jättebra på bete mm ända tills jag provade betäcka henne och bytte miljö då fick hon fång men blev snart bra efter snabb behandling av vet, året därpå fick hon fång när gräset kom men var snabb med både vet och hovis fick gå barfot tills hon blev bra och inte riden, sedan tog det två och ett halvt år så fick hon fång dagen efter jag tagit bort mitt gamla ledarsto i dec vi trodde inte hon skulle klara det men hon blev bra igen och fick gå oskodd från dec till aug när vi skodde henne och hon blev riden igen och sedan fick hon ingen mer fång hon levde några år till hon blev 24 år.
Sedan ett halvblod som gjorde illa ryggen fick roterande fång i alla hovarna konstaterat med röntken av med skorna boxvila med smärtstillande sedan väldigt lång konvalecens men är helt bra i dag och det är tre år sedan, syns ingenting och går på bete var tydligen fång för smärtan.

vad jag upplevt så konstateras fång genom framför allt röntgen, då det blir en roteration och/eller sänkning. den kan gå tillbaks med rätt beh/vård men hästen är ändå en "fånghäst" och man bör vidtaga vissa åtgärder för att det inte ska bli ett nytt akut fånganfall.

jag har svårt att tro att försäkringsbolaget godtar en utdömning på dom grunder du beskrivit.

vår veterinär ger aldrig diagnosen "utdömning för fång" utan röntgen fynd.....

i 2 fall i min närhet fanns inga synliga förändringar i hoven (som vet. och hovis kunde se utan röntgen, inte ens i lamellranden) men röntgen visade på roteration ändå, hästarna va vare sig halta eller hade värme/puls.

har bla. ett fullblod i min närhet som ofta får blödningar i sulan, den har inga förändringar och inte heller fång men är plattfot.....

Senast ändrad av en moderator:

Jag skulle vilja svara som så att kronisk fång är när man har en kronisk sjukdomsbild av något slag i hoven. Roterande hovben, störd tillväxt i hovväggen. Man har fått detta antingen genom att man slarvat med skötsel och / eller behandling, eller så har behandling inte hjälpt.

Tycker det låter som den där vetten inte gett rätt diagnos alls.

En blödning från fång kommer inte vid akutstadiet utan långt senare och man ser den oftast vid lamellranden då det är den som släpper många gånger. En hovböld eller en stengalla kan/ger en blödning omgående och jag tycker det låte som det var det hästen råkade ut för.

En kroniskt fång är något som är återkommande med jämna mellanrum, alt. att en rotation eller sänkning skett som ej går tillbaks. Oftast beror kronisk fång på en bakomliggande sjukdom hos hästen.

Har haft en häst med kronisk fång i alla fyra hovarna, han hade vare sig sänkning eller rotation men återkommande fångtendenser pga sin ekförgiftning. Hans symtom var så tydliga så jag kunde alltid häva dem när de var på G så han klarade sig ändå många år med sin sjukdom och dess biverkningar och hade ett lyckligt liv.

Har haft en häst med kronisk fång i alla fyra hovarna, han hade vare sig sänkning eller rotation men återkommande fångtendenser pga sin ekförgiftning. Hans symtom var så tydliga så jag kunde alltid häva dem när de var på G så han klarade sig ändå många år med sin sjukdom och dess biverkningar och hade ett lyckligt liv.

Hej igen, jag är väldigt nyfiken på din ekförgiftning, eftersom vi har ek på ett ställe där jag tänkt ha häst på sommarbete.Kan du inte berätta lite, fång- ek. Om inte TS vill detta på denna tråd kan du kanske vara vänlig att skicka ett PM. Vänl. G

Kronisk fång är de förändringar som kvarstår när den akuta fången har gått över. Vanligtvis konkav hovvägg, fångränder, sänkt sula osv.

Precis vad jag själv också har trott, därför blev jag förvånad över att en veterinär vid ett engångstillfälle kan ställa diagnosen Kronisk fång. (Det är dessutom en mycket kunnig hästveterinär)

Jag såg blödningen o eftersom stoet har ljusa hovar var den mycket lätt att se. Det var ju några månader sen nu, men jag vet att blödningen satt lite till vänster om strålspetsen och bredde ut sig fram mot lamellranden ut åt vänster o fram mot tån, men inte ända fram till lamellranden, och inget på den högra halvan av hoven, hoppas du förstår hur jag menar.

Hovis har svårt att tro på att det har varit fång, finns inget som hon kan se som tyder på det. Ponnyn går barfota och verkas efter det och hoven är mycket fin, välformad och rund.

Tack alla som svarar, det verkar som om flera här har haft mycket mer problem innan diagnosen kronisk fång blivit ställd. Givetvis kommer ponnyn att röntgas om hon skulle få något liknande igen, men som det nu ser ut är hon helt OK.

Är det någon som fått diagnosen kronisk fång vid första "utbrottet" så skriv gärna en rad.

En hovböld eller en stengalla kan/ger en blödning omgående och jag tycker det låte som det var det hästen råkade ut för.

Det vill jag också tro att det var.

Berätta gärna mer om ekförgiftning, du menar från att hästen ätit ekollon eller...? Hur gjorde du då för att förhindra att det blev "riktig fång"?

Vi har en shettis på ridskolan som har problem med fång. Häromveckan blev hon helt plötsligt blockhalt och ville knappt stödja på en frambenet. När hovslagaren kollade på henne visade det sig att det var en blödning i hoven. Han misstänkte att den orsakats av smuts som tagit sig in i hoven då sulan är porösare än vad den varit innan.

Kort och enkelt får det bli..

Han fick alltid vara som vanlig häst, mycket ute i hagen med bus och rörelse, barfota, foder som inte påfrestade hans kropp och som han tålde. Han var foderöverkänlig från förgiftningen och organen var ju nedsatta. Periodvis var proverna bra, det hade med att göra vad han åt. Det kunde räcka vintetid med en morot eller ett äpple för att utlösa ett fånganfall. Sommartid gick han på beta som vanligt men man fick ha koll på honom. Det hände att han fick början till fånganfall, men då räckte det med att plocka bort honom en stund.

På den tiden var det ännu mindre kunskap om både ekförgiftning och fång än idag så jag gick min egna väg och jag tror det var en av anledningarna till att han klarade sig så bra som han gjorde.

Han var fullt ridbar mesta delen av tiden. Sen vet jag inte om sjukdomsfång kanske beter sig annorlundare än foderfång.

Till slut så var det en anaplasmosbehandling som slog ut hans kropp då leverskadade hästar inte skall ha den medicinen. Hans kropp tog för mycket stryk och han visade att det var dags.

Men trots sin sjukdom och dess biverkningar han levde med i många år så har jag inte träffat en så levnadsglad häst.

Liknande trådar

Hundhälsa Jag har en Golden retriever-tik på 2 år som nyligen fått diagnosen kronisk inflammation i tunntarmen. Jag känner mig inte trygg med...
Svar
1
· Visningar
386
Senast: Mia_R
·
Hästvård Vi tog hjälp av en equiterapeut för några månader sen då vi haft lite problem med vår ponny. Denne ville först se hur ponnyn rörde sig...
Svar
11
· Visningar
1 271
Senast: Anna-Bella
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
901
Senast: tara
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er... 2
Svar
28
· Visningar
4 637
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka