hälta vid böjprov, vågar man rida?

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Holborn
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 28
  • Visningar Visningar 3 932
H

Holborn

min mamma säger, efter ha pratat med en "hästvan" person att det inte är något farligt att rida på en häst som hade efter böjprov 2 graders hälta på tre ben och 5 graders hälta på ett ben. hästen hoppade på tre ben efter böjningen på benet med 5 grader.
den markerar inget när man rider vanligt, är pigg och hoppat lite.
vågar man rida ändå, eller vågar och vågar, är det möjligt? vad ska man göra?
mycket tacksam för svar
ha det bra .:banana:

Sv: hälta vid böjprov, vågar man rida?

Men läs själv precis vad du skrev, visar hästen hälta vid böjprov som så mkt som 2 gradig och 5 gradig så är det VÄLDIGT mkt:crazy: Lite skillnad om det varit en 20årig tävlingshäst som hade en halvgradig hälta vid böjprov...Hade absolut inte ridit utan utrett varför hästen visade sådan kraftig hälta istället

oj,oj,oj mycket konstigt att den hästen inte visar hälta UTAN böjprov. rid den absolut inte, de smartaste hade varit att fråga veterinären som besiktigade hästen vad ni skulle göra för den, för han kan väl knappt rek att den skulle ridas... något är defenitivt fel o hästen bör hältutredas o behandlas om de är möjligt... mvh malin

Jag skulle aldrig i livet rida på en häst som visar hälta! :crazy:
(okej möjligtvis om hästen är 20 år gammal tävlingshäst och alltid visar en halvgrads hälta på böjprov)
Det var bland det mest idiotiska jag läst på länge! ursäkta ordvalet.

Åk till klinik och utred vad det är för fel på den stackars hästen! :(

Senast ändrad:

Att den inte "markerar" vid ridning handlar nog främst om att ni kanske inte ser det?

5 grader är MKT! Den ska absolut inte ridas då utan behandlas. Det är säkerligen så att benet med 5 grader är det ben som först varit skadat. När det sedan inte har upptäckts utan den har fortsatt att ridas så har den även blivit halt på de andra benen. Ju längre ni väntar desto värre kommer det att bli. Den måste få vila och behandling.

Den "hästvana" vännen har en skrämmande okunskap.

Så övertyga din mamma om hur fel det är och se till att den kommer i behandling och följ de rekommendationer som veterinären ger för senare igångsättning (vilket inte är aktuellt förräns den är haltfri).

Undrar du om man kan rida en häst som är halt på alla fyra? På riktigt?

En häst som är halt på alla fyra, varav blockhalt på ett av dessa ben ska under utredning och behandling BUMS. Ridas är det sista den ska göra. Eventuell motion ska isf ske enligt veterinärs order efter avslutad hältutredning.

*muttrar om alla stackars hästar som får lida eftersom deras ägare inte har vett att lära sig det man SKA veta för att öht få ha häst*

Nej, inte farligt. Du kommer säkert att klara dig galant. Men beställ en slakttransport åt hästen några veckor framåt i tiden, det är så man brukar få göra med hästar som vare sig får behandling eller vila. :devil:

Tur att du reagerat på det din mamma säger, för hon har naturligtvis fel. Rids denna häst så finns stor risk att den snart nog börjar halta så att även ni ser det och det är inte säkert att det går att laga.

Be henne ringa veterinären och fråga om hon inte litar på vad du säger!
Lycka till.

Självklart ska du inte rida.
Inte tror jag du springer omkring när du har superont i benen.

ömm... skulle verkligen inte rida!! Vid 5 grader är den ju blockhalt och stödjer inte på benet :eek: Min häst hade en 4 på ett böjprov en gång när han ahde ett sår och han höll nästan på och ramla omkull :crazy: skulle ladrig sätta mej och rida på han i det läget...
Har du inte fått någon behandlingsplan av en din vet ?

jag springer på vilja så just JAG springer fast jag har ont.
fast du är väl ingen löpare

jävligt mkt trollvarning...

kan väl nästan inte finnas nån som är så j***a idiotisk:confused:

Nu HOPPAS jag du är ett troll!
Du kan ju själv bestämma om du ska springa/gå eller inte om du har jätteont i benen. Det kan inte din häst om du sitter på ryggen och skänklar/använder spö.

Fem grader?? :eek: Skulle min Docka ens markera lite skulle hon direkt till behandlande veterinär. Jag vill ha en pigg och glad häst som tycker det är roligt att vara ute och träna med mig!

Hur går det med hästen? Har du pratat med din mamma? Med veterinären?

Uppdatera oss!

om du nu inte är ett troll

Markerar killen ens lite blir det ledigt minst en vecka, så det säkert läker ifall där finns något. Skulle han ha 5 gradigt, ja då skulle han vara sjukskriven med behandling tills han inte längre visade nåt. Om jag inte hade dött av slag innan.

Jag har haft en sån. Ingen hälta rakt fram, kanske möjligtvis markering på böjt spår. Reds och hoppades men upplevdes som stel och oriden.

Röntgen visade knäskål i två delar... den hästen lever inte idag. Att han inte visade hälta var för att han spände sig något otroligt och dessutom är hästar gjorda för att dölja smärta och kunna springa undan rovdjur.

Djurplågeri att rida hästen och dessutom inte ens kolla upp den!

Men läs själv precis vad du skrev, visar hästen hälta vid böjprov som så mkt som 2 gradig och 5 gradig så är det VÄLDIGT mkt:crazy: Lite skillnad om det varit en 20årig tävlingshäst som hade en halvgradig hälta vid böjprov...Hade absolut inte ridit utan utrett varför hästen visade sådan kraftig hälta istället

håller med. Min häst skulle albolut ej gå igenom ett böjprov då hon är 23 år gammal å har haft mkt problem med benen.. men hon är ej halt varken på böjt spår eller rakt. Men osm sagt en häst som visar så mkt hält skulle jag inte ens sätta mej på..

Köpte för en massa år sen en äldre dressyrponny åt min ena dotter. Den reagerade kraftigt på böjning av alla fyra, ungefär lika, visade aldrig ngn hälta på de ca 4 år vi hade henne.
PLh

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 773
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er... 2
Svar
28
· Visningar
4 651
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig... 2
Svar
28
· Visningar
3 918
Senast: Ceta
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
5 196
Senast: Jamtland
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Somna in hemma
  • Senast tagna bilden XVI
  • Uppdateringstråd 31