Haltande katt

mollyphlox

Trådstartare
Min ettåriga hankatt tycks vara ett litet måndagsexemplar. Upptäckte igår kväll att han haltade lite med ena bakbenet, men sen verkade han okej.

Idag har han flera gånger hoppat på tre ben, ser nästan ut som något i benet hakat upp sig. Han har haltat en liten stund och inte stött på benet, sen börjat stödja men haltat för att efter ett tag nästan gå normalt.

Har känt och rört på benet, ingen reaktion. Väldigt snäll katt men jag ser på honom att det är obekvämt. Ser att han sitter lite annorlunda och ligger mera, så jag kan tänka mej att han är öm åtminstone. Äter, dricker, går på lådan och verkar i övrigt pigg. Orolig för att han har ont och inte visar det.

Kan tillägga att veterinärtid är bokad tills imorgon men någon som har hum om vad det kan vara?
 
När sambons katt hade liknande visade det sig vara artros men han var då betydligt äldre. Vet inte om så unga katter kan få det men katter är bra på att mörka skador så det kan ju lika gärna vara någon annan skada. Min ena stallkatt bröt mellanfotsbenet i ena bakbenet. Enligt veterinären en ganska vanlig skada och orsaken är ofta att de har ramlat ner från högre höjd. Han var halt då och då, gick normalt ibland och gick på tre ben ibland under konvalescenstiden (som stackarn tillbringade vrålandes inomhus :( Han ville ut!!!). Som sagt, de är tåliga och visar inte så mycket alla gånger så bra att du har veterinärtid så ni kan reda ut vad som felas med honom.
 
Kan vara patellaluxation, att knät helt enkelt glider ur läge. Det kommer veterinären känna i så fall.
Jag misstänker att det kan vara det, men vi får se. Hoppas att det är något som är relativt lätt att åtgärda.

Tyvärr oförsäkrad katt, så jag kan inte lägga hur mycket pengar som helst på vård. Har förstås en rejäl buffert sparad men är trots allt inte gjord av pengar. Men det är ändå en ung och väldigt kär katt så jag tar inga förhastade beslut (även om jag fått höra det också - onödigt att lägga en massa pengar på katten utan att det ska avlivas isåfall - det gör mej bara lessen och arg :( )
 
När sambons katt hade liknande visade det sig vara artros men han var då betydligt äldre. Vet inte om så unga katter kan få det men katter är bra på att mörka skador så det kan ju lika gärna vara någon annan skada. Min ena stallkatt bröt mellanfotsbenet i ena bakbenet. Enligt veterinären en ganska vanlig skada och orsaken är ofta att de har ramlat ner från högre höjd. Han var halt då och då, gick normalt ibland och gick på tre ben ibland under konvalescenstiden (som stackarn tillbringade vrålandes inomhus :( Han ville ut!!!). Som sagt, de är tåliga och visar inte så mycket alla gånger så bra att du har veterinärtid så ni kan reda ut vad som felas med honom.
Håll tummarna att det är något som är lättåtgärdat.. Tycker så synd om stackarn när han kommer hoppande.
 
Håll tummarna att det är något som är lättåtgärdat.. Tycker så synd om stackarn när han kommer hoppande.
Ja vi får hoppas det. Katten med artros levde gott i många år till. Han blev 19 år. En metacamkur då och då gjorde susen. Katten som bröt mellanfotsbenet behövde bara vila på mindre yta. Det läkte utan yttre åtgärder då det låg rätt och enligt veterinären ligger så skyddat där. Han tyckte ju inte att det var så kul att tvingas vara inne men efter 14 dagar var han som ny igen :)
 
Jag vet inte hur mycket en ev operation kostar. Jag opererade höfterna på min, de kostade 15000/styck plus efterföljande rehab. Men det är en annan typ av operation.
 
Min katt var borta ett dygn och kom hem med höften ur led. Vi åkte in på jourtid och de försökte lägga rätt det men han tog av bandagen så det var operation som gällde. De tog bort höftkulan och numera är han helt återställd och syns inte om man inte vet vad man ska titta efter (lite smalare på den sidan samt han hoppar inte upp på bord där han har den sidan innerst). Grymt glad över att han är försäkrad.
Så är det något med höftkulan så kan de leva ett gott liv även utan den ☺️
Håller en tumme för att det inte är så allvarligt!
 
Nu är han kollad. Inget annat hittades förutom slappa ledband i bägge knäna, antagligen medfött så han har troligtvis sträckt sig. Det blir värkmedicin ett par dagar och så får vi följa med läget. Blir det värre kan det behöva opereras, men det är inget dom veterinären bedömde att behöver göras just nu. :up:
 
Märktes stor skillnad redan efter första dosen värkmedicin. Nån enstaka gång har jag sett att han hoppat på tre ben, men inte alls lika mycket som igår. Betydligt gladare och piggare katt, hoppas att knät slutar krångla efter att värkmedicinen avslutas nästa vecka.
 
Något uttråkad katt idag, han vill gå ut! Tycker läget är ganska lika som igår, ibland är han bättre och emellanåt hakar knät upp sig. Ett par gånger om dagen åtminstone. Alltså jag blir lite uppgiven.. Håller förstås alla tummar och tår för att det ska bli bättre och något stabilare knä efter medicinkuren, han har aldrig haltat innan så jag antar ju att han sträckt något för att knät ska ha börjat hoppa sådär. Men vad gör man om det inte blir det.. Vill ju inte att han ska ha ont men kan man ha en katt med ett knä som bråkar sådär och operation är knappast ekonomiskt möjligt, är jag rädd.

Pessimistiska kvällstankar :cry:
 
Efter flera dagar med smärtstillande och inflammationshämmande så har läget äntligen svängt och är på väg åt rätt håll! Katten är sig mer lik både till humöret och sättet, äter bättr och haltar mycket mindre. Ett par dagar kvar med medicin så det här verkar gå vägen. :up: Ska hoppas katten får vara frisk framöver också.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Holländsk Herdehund på nyss fyllda 1år, började med att jag en dag (14nov) tyckte han såg halt/rörelsestörning på morgon rastningen...
Svar
3
· Visningar
759
Katthälsa Hej! Har en ragdollhona på 5 år som har lite problem. Hon är ju långhårig så hon kräks titt som tätt och det är då både hårbollar och...
Svar
17
· Visningar
947
Senast: Celinehenn
·
Hästvård Hej! För 2 veckor sen hittade jag min häst lite svullen/gallig på insidan av sitt ena framben. Svullnaden är mjuk och bara ytterst liten...
Svar
7
· Visningar
933
Senast: Sirap
·
Hästvård Hej! Jag har en häst som har förslitningsskada på gaffelbandet och griffelbenet, diagnosen ställdes i december men han har visat hälta...
Svar
7
· Visningar
1 208
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp