Halvgradig hälta.

S

Sofia_Mindy

Vad menas med det?
Om t.ex Vetrinären hittar en halvgradig hälta i ett/båda frambenen.
Syns det? Går det att rida som vanligt då?

Har troligen hittat en häst som skulle passa mig.
 
När jag köpte min häst i somras och veterinärbesiktigade henne, visade hon 0,5 gradig hälta på kotlederna på alla fyra. Enligt veterinären är detta ingenting som förhindrar framtida ridning, och jag har under åren jag ridit henne, innan jag köpte henne, inte märkt det minsta av nån hälta. Hon skulle förmodligen inte hålla för att hoppa några 1,60 klasser, men det är å andra sidan inte heller min målsättning.
Hon är en gammal hopphäst och har blivit tävlad mycket i hoppning och fälttävlan och enl veterinären är det inte helt ovanligt att gamla tävlingshästar visar nån form av hälta.
 
Min häst markerade också, men på båda bak... jag sket i det och tog henne ändå... och det har jag aldrig ångrat... det är ju så pass lite... egentligen skulle inte veterinärerna behöva anmärka det, om ni frågar mig...
 
Nej nåt är ju fel... Hästen går inte att A1-försäkra med en markering så och det är ju hemskt dumt.
 
Jag blev tvungen att kolla mina papper nu...
Min häst blev veterinärbesiktad med 0,5gradig hälta på kotlederna på båda bak och ena fram, och 1 gradig hälta på andra fram. Hon är A1-försäkrad och försäkringsbolaget kommenterade inte ens det.
Veterinären sa även att det var lugnt att tävla, så länge jag inte hoppade för höga klasser (typ 1,40-1,60). Hon sa att 0,5gradig hälta är så pass låg att den egentligen inte borde anmärkas.
 
Intressant, är du VERKLIGEN VERKLIGEN säker på att du inte fått ngn reservation för hältor? Eller var hästen försäkrad innan?

En häst som markerar hälta på tre ben skulle jag INTE rida :crazy:
 
Fråga veterinären.
Det kan vara olika från vet till vet vad dem menar med 0,5 grads hälta.
Jag skulle inte köpt hästen
 
Min häst markerar i perioder på vä bak, där är hon opererad i leden. Hon brukar ha 0,5 gradig hälta, av 7 böjningar efter op så har 3 varit 0,5, de andra ua

Veterinären säger att det bara är att rida på, göra allt vi vill göra

I somras när hon blev avskodd markerade hon 0,5 på alla 4, detta berodde enl veterinär på hovömhet och inga åtgärder sattes in.
 
Men kanske snarare är stelhet än hälta?

När P är stel så kan hon lätt se halt ut men det försvinner ju bäst genom arbete.
 
min häst hade en halv grads hälta på vänster fram efter böjprov men veterinären sa att det var helt normalt för en 11-årig häst som gått på travet.
 
Hon är A1-försäkrad och försäkringsbolaget har inte nämnt någonting alls om någon hälta. Hon har varit försäkrad i samma bolag förut.
Veterinären sa vid vetbesiktning att det var sån liten hälta att den egentligen inte "fanns". Hon sa (som jag skrivit tidigare) att det inte heller var några problem för framtida ridning och tävling (se ovan).
En chiropraktor har gått igenom hela henne och hittar inte ett endaste fel någonstans, ingen gammal skada eller någonting.
Jag har dessutom ganska bra koll på hennes bakgrund och under de tre år jag ridit henne innan jag köpte henne har hon aldrig vart halt eller visat tecken på det.

Jag ville ha en läromästare som hoppat bra och tävlat mycket i yngre dar, och jag har själv inte så stora ambitioner med henne, mer än att få lite rutin i lägre klasser.
 
Precis det har jag fått höra av vet oxå, att det är ganska vanligt att "äldre" tävlingshästar kan visa någon form av hälta.

0,5grad är ju så pass lite, så det kan ju också vara som lil-sis och Sunnan skriver, stelhet, underlag, samt att det varierar från olika vet om man öht räknar 0,5gradig hälta som hälta.
 
Kollade för en tid sen med mitt försäkringsbolag och dom reserverade sig imot all hälta om det stog på besiktnings intyget. Den häst som vi köpte då fick besiktas om när han var utan anmärkning så togs reservationen bort. I detta fall så berode hältan på en hovböld som inte visade sig ordentligt förren två dgr efter besiktning.
Jag har precis tagit hem en häst ifrån tyskland han är röntgad från topp till tå med 28 bilder + besiktad med böj och ridprov i tyskland allt på klinik. Trots det så fick jag besikta om i sverige. Räkningen hamnade totalt på 11800kr inte så kul när försäkringsbolaget säger att det tyska intyget gäller och sen ändrar sig.
Men jag vet att hästen är helt frisk. skulle aldrig köpa en häst som visar någon som hälst hälta.
/M
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Är lite ledsen men har lite funderingar som kanske någon kan hjälpa till med? Vetrinärbesiktade idag en 4 åring som tyvärr inte...
2
Svar
28
· Visningar
2 217
Senast: Lutten
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
428
Senast: Sirap
·
Hästvård Vi var ner i fredags till ridhuset och löshoppade små kryss, hästen river först ett hinder, sen hoppar hon nästa och när hon landar är...
Svar
16
· Visningar
774
Senast: Fibusen
·
Hästvård Min häst fick en stenhård stor svullnad (typ som ett halvt äpple) insida knä höger fram. Ingen hälta. Veterinären trodde det var ett...
Svar
3
· Visningar
1 487
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp