Bukefalos 28 år!

Hamster i plasthus i värme = svamp?

Skogstrollet

Trådstartare
Min hamster har sett lite "svettig" och "flottig" ut i pälsen och dumma jag har ju inte tänkt till överhuvudtaget och inser nu att det kanske inte var så bra att låta honom boa i ett plasthus i den här värmen... :crazy: Nu har han fått svart sårskorpa på ena sidan.

Har plockat ut huset (förstås) och undrar nu vad det kan vara. Har läst på många ställen att hamstrar "ska bo i trähus annars kan de få svamp" (han brukar oftast boa i sitt trähus och kissar i plasthuset, men inte denna vecka). Men hur yttrar sig svampen? Hur ser det ut? Och hur behandlas det? Har alsolösning och klorhexidin hemma och undrar om det kan vara en bra idé att badda lite för att torka ut skorpan.

Ska ringa vet i morgon också men tänkte man kunde fråga allvetande buke först. :bow:
 
Sv: Hamster i plasthus i värme = svamp?

Undrar om man vågar använda pevaryl eller nåt på en hamster?

När min hund fick svamp i en tass så skulle jag tvätta med alsollösning och torka torrt, smörja med fucidinsalva. Man kan även ha potatismjöl efter att man baddat, det håller torrt.

Klipp bort pälsen på det utsatta området också.
 
Sv: Hamster i plasthus i värme = svamp?

Jag har trähus till min hamster, men han ser också lite flottig ut i pälsen just nu. Vi har en plastbur med galler ovan, men jag sätter kylklampar runt buren och har en lite bordsfläkt i rummet, ganska långt i från buren, men så att luften inte stannar och blir het.
 
Sv: Hamster i plasthus i värme = svamp?

Svar till båda.

Då har jag nog tänkt lite rätt ändå för jag har satt honom i den mindre gallerburen tillfälligt (letar större) istället för dunaburen samt tagit ut plasthuset och inte gett så mycket boamaterial. Tvättade med klorhexidin igår och tyckte det påminde om fukteksemet som hunden kan få ibland. Beroende på hur det ser ut idag (har inte tittat än) så torkar jag ut med alsolösning.
Jag ger det helgen, blir det inte bättre eller blir sämre så blir det vet på måndag. Han är iaf pigg och verkade mest tycka det var skönt att bli ompysslad runt "skorpan".
 
Sv: Hamster i plasthus i värme = svamp?

Min lilla fröken sover också i ett plasthus, hon använder den även som toalett :p . Men hon är superfin i pälsen. Iofs bor hon i ett badkar, och det är inte varmt, mer svalt där.

Jag hoppas du får ordning på "skorpan!"
 
Sv: Hamster i plasthus i värme = svamp?

Min hamster har sett lite "svettig" och "flottig" ut i pälsen och dumma jag har ju inte tänkt till överhuvudtaget och inser nu att det kanske inte var så bra att låta honom boa i ett plasthus i den här värmen... :crazy: Nu har han fått svart sårskorpa på ena sidan.

:

Det är inte hans doftkörtel du hittat då? En svart skorpig, lite svampig sak? De har en på varje sida.
 
Sv: Hamster i plasthus i värme = svamp?

Den här är bara på ena sidan och kanske en halv kvadratcentimeter stor. Kan vara att han fått någon liten inflammation i den i värmen eller så kanske? För det stämmer att han har en liten liten liten plutt på andra sidan också...

Han ser iaf bättre ut nu, pälsen är finare och "skorpan" har dragit ihop sig lite.

Tänk att det ska vara så trixigt att lära sig om ett nytt djurslag. Jag håller på att bli gammal.
 
Sv: Hamster i plasthus i värme = svamp?

Har du även hittat två körtlar, dvs, har hamstern tre fläckar nu, två körtlar och ett sår?
 
Sv: Hamster i plasthus i värme = svamp?

Nej, en "skorpa" på ena sidan och en körtel på andra sidan. Och de är placerade likadant på sidan av kroppen.
 
Sv: Hamster i plasthus i värme = svamp?

Då låter det som att han kanske fått infektionen/såret rätt över körteln då.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp